| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Billiga uniballs förutom snowball?
|
4587 besök totalt |
|
jag brukar handla på www.chassi.nu
|
||||
|
www.kontima.se
Jag beställde därifrån och dom var både bra att jobba med och hade bra priser. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Hmm... SKFs uniballs har väl dock inte speciellt höga toleranser vad avser glapp osv? Tycker de brukar glappa regält efter lite användande? Sen andas väl inte finishen flygkvalité heller... men det är väl mer sekundärt. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Sen så har jag för mig att även SKF har olika kvallisorter, med stor skilnad, både på pris och kvallite. |
||||
Vi får väl se hur det blir, bilen har ju inte varit på vägen än. Jag har stål/PTFE-väv varianten, det var de som jag blev rekommenderad att använda. Det är inte försent att täta än så länge. och vad gäller finish, det är ju inget flygplan utan en Opel...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
På raggarbakvagnar är det väl bara krav på M16? De brukar ju ha "ganska" bra grepp i starten...
|
||||
|
Ledlager
Kolla här: http://www.mecmove.se/ Dom har bra grejor och bra priser samt mycket hemma. Finns i Nynäshamn Mvh Perra _________________ P E Rundqvist |
||||
|
Vi använde Uniballs från SKF av standardkvalité på en formelbil. Efter bara några timmars körning, kanske 5 var det dags att byta. Iofs så använde vi rätt små storlekar har jag för mig typ M8... Men bilen vägde bara 250kg.
_________________ Adam Theander Bygger: MINI 1000 -72 Kör: Ford Fikus -99 Vill ha: MB 300 SL -59 |
||||
|
På en se7en ska det vara M12? Vadå ska? Hållfastheten på länkhuvuden varierar rejält beroende på fabrikat, typ och lagermaterial. Olika lagermaterial tål stötbelastning respektive glidning olika bra. Erforderlig storlek måste ha med val av typ att göra. Ett helstål huvud tål som regel dubbelt så mycket stötbelastning som ett stål/PTFE lager tex. Dessutom så förekommer det förspända länkhuvuden för belastning med varierande riktning respektive lager med visst spel för lägre friktion. Dessa har olika stor utmattningsgräns. Mao, inte bara storlek avgör.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
![]() |
Skruva banåkabil
Billiga uniballs förutom snowball?
|
4587 besök totalt |