Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Intresseanmälan förarkurs, Nürburgring
<<   1, 2
37 besök idag (4215 totalt)
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
BTG skrev:
Först: Jag är på, det låter helrätt.

Men:
MatroxMGA skrev:
förmodar att kursen körs då banan är öppen för allmänheten?

Ja, det undrar jag också.

Hur skall "kursen" gå till? Teori, praktik etc
Två och två i "bilarna"? Innebär det jag och en instruktör?
Är bilarna försäkrade?

Ja, banan är öppen för allmänheten. Att ha banan för sig själv är DYYYYRT. (150000 kr/dag)

Första kvällen och under början av dagen blir det praktik. Sedan köra. Två och två av deltagarna. Dvs en som koncentrerar sig på att köra och en som koncentrerar sig på bansträckningen. Via komradio sker kommunikation.

Av vad jag kunnat pumpa Ron på så är inte bilarna försäkrade, men en Alfa 75 är billig... Det dyra är väl avgiften som Nürburgring tar för att man sabbat deras bana om man ställer till med något. En privat olycksfallsförsäkring är nog bra att ha. Jag kan be Ron om ett klargörande vad gäller försäkringsfrågan.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

dubbel post

Philip Lundh
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Era frågor är vidarebefordrade till Ron, så får vi se vad han har för svar. MaZ, du kanske vet hur kursen brukar se ut? Jag har inte gått kursen själv.

Min gissning är att kursen mer går ut på att testa Ringen i semi-högt tempo än att utvecklas som förare, eftersom det tar så pass lång tid att lära sig banan. För erfarna ringrävar tror jag inte att kursen har så mycket att ge. Men jag kan tipsa om att åka med Ron som passagerare. Det är det värsta jag varit med om!!! När jag var där så var banan stängd så vi åkte på en del som enligt Ron tidigare var en del av banan, men nu är allmän väg, Südschliefe (någon som hört talas om något sådant?). Fort gick det i all fall...

Att utvecklas som förare kan man förslagsvis göra i de kurser Alfaklubben arrangerar varje år med mycket bra betyg från tidigare deltagare. (www.alfaromeo.org)

Abz
Runtuna
Här sen Maj 2004

Är inte Südschleife GP-banan???

Abz

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Abz skrev:
Är inte Südschleife GP-banan???

Abz

Nej, Sydslingan är en numera icke existerande banslinga. Delar av den gamla bansträckningen är landsväg numera.

Runtuna
Här sen Maj 2004

Abz

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Daniel L skrev:
Men jag kan tipsa om att åka med Ron som passagerare. Det är det värsta jag varit med om!!! När jag var där så var banan stängd så vi åkte på en del som enligt Ron tidigare var en del av banan, men nu är allmän väg, Südschliefe (någon som hört talas om något sådant?). Fort gick det i all fall...

Hmm, låte som den där Ron är en trevlig prick och det är säkert en upplevelse att åka med. Min spontana reaktion är dock att det tycks vara lite si och så med omdömmet! Att gasa fullt (?) på allmän väg och hålla "kurs" under turistkörningen med oförsäkrade bilar låter inte som något hit i mina örron. Jag börjar väl bli gammal...

Tycker inte att 4000 är såå billigt med tanke på ovanstående men kul är det med allra största sannolikhet!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Hmm, låte som den där Ron är en trevlig prick och det är säkert en upplevelse att åka med. Min spontana reaktion är dock att det tycks vara lite si och så med omdömmet! Att gasa fullt (?) på allmän väg och hålla "kurs" under turistkörningen med oförsäkrade bilar låter inte som något hit i mina örron. Jag börjar väl bli gammal...

Tycker inte att 4000 är såå billigt med tanke på ovanstående men kul är det med allra största sannolikhet!

Jag är benägen att hålla med.
Jag är ingen ringräv men har ändå ett hum och hur banan hänger ihop, alltså ingen nybörjare. Så jag tackar så mycket för möjligheten/erbjudandet och undersöker andra alternativ.
Kanske finns det möjlighet att få "följa john" med Torshälla-Se7ens, gula GT3:or eller silverfisks M3 E46 för ytterligare putsning av spår?

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har funderat lite på det här och det enda som man egentligen får som är värt något i mina värderingar är någons annan bil att köra. För att delta på den här utbildningen måste man ta sig till ringen och det enda vettiga sättet för mig att ta mig dit är med bil och jag äger en ypperlig bil att köra bana med. Det finns kursmaterial att tanka hem gratis på nätet och tusentals banberoende människor som har som favoritsysselsättning att dela med sig av sina Ringenerfarenheter. De två tillfällen jag varit på ringen har jag varit fullt upptagen med att åka passagerarvarv med nya och tidigare bekantskaper som gärna delar med sig av ett varv på denna bana som inte har någon motsvarighet.

Jag är fortfarande intresserad av att delta, men det är något som inte riktigt går ihop med den här kursen för min del. Någon behöver göra en insats med ett bra sales pitch till en tvivlande spekulant här.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu är det ju iof ingen som försöker sälja nåt utan enbart en tips/intressekoll, rimligtvis riktar sig kursen till personer som aldrig kört ringen förut och inte råkar ha en lämplig bil stående hemma.
Se det som en introduktionskurs, passar det inte med upplägges så går man inte kursen.

BMW 330i -05
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
MaZ sammanfattar ganska väl vad det handlar om gissar jag. Jag tjänar inget på att hjälpa Ron med att pejla intresset för en kurs och att organisera den, så jag kommer inte att försöka övertyga någon som inte vill. Visst kan man i egen regi och med Ringenkunniga vänner organisera något som är bättre än Rons kurs... Med tanke på att det ingår bil och banavgift så är Rons kurs ett prisvärt "testa-Ringen"-alternativ. Ron kan även göra väldigt avancerade specialkurser och hyrs ofta in som privatlärare åt Ringenentusiaster vid stinn kassa. Men denna kurs är upplagd på ett sätt som passar de flesta banåkare med lite allmän klubbracingerfarenhet.

Ron har spikat datum till den 17-18 september.

Man kan åka med sin egen bil. Kostnaden är då 160 Euro plus 14 Euro/varv i bankostnad.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Daniel L skrev:

Ron har spikat datum till den 17-18 september.

OK, men då ses vi ju allihopa så vi kan kursa / följa J(R)on / öla / ljuga och ha allmänt trevligt! Den helgen är ju av tradition "svensk helgen" så det lär finnas gott om vänner som gärna visar spåret för den som är helt färsk!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så trevligt!

Man kanske skulle ta "civilbilen" ner och träffa lite folk då.

BMW 330i -05
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Daniel L skrev:
Ron kan även göra väldigt avancerade specialkurser och hyrs ofta in som privatlärare åt Ringenentusiaster vid stinn kassa.

Det låter skoj (även om kassan oftast spenderas på bromsbelägg och pilsner).

Min tanke är att för den som är helt nybörjare på Ringen är det egentligen ingen hjälp med racerbilar och racerförare. Vad som behövs för nybörjaren är helt enkelt någon som visar de grundläggande tankarna om banan och sedan att köra så många varv som möjligt i lagom tempo, gärna i något bekvämt och lättkört.

Först när man har lärt sig att hitta runt kan man egentligen dra nytta av mera avancerade råd och då låter ju Ron som en helt klart intressant variant.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

BTG skrev:
Kanske finns det möjlighet att få "följa john" med Torshälla-Se7ens, gula GT3:or eller silverfisks M3 E46 för ytterligare putsning av spår?

Säkert!

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BTG skrev:

Jag kommer med stor sannorlikhet att finnas på plats och ställer gärna upp på lite Följa-Peeter eller att följa med som passagerare.

Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det ena kanske inte behöver förta det andra...

Skador på Ringen är man ersättningsskyldig för upp till 1500 Euro. Skador på Rons bilar upp till 3500 Euro. Men statistiken är på rätt sida: av 500 studenter har det bara varit 5 skadade bilar. Förare och passagerare är försäkrade upp till 12500 Euro.

Vidare information mailas över till de som vill ha. (För det går väl inte att addera .doc och .pdf till ett inlägg här på sidan?)

Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det är nu 18 anmälda som intresserade (ej bindande), vilket är lite i överkant för kursen. Men troligtvis blir det ett par avhopp, så det löser sig nog. I annat fall får vi väl organisera "följa-Peeter" för de som inte får plats...

Mars15
Sverige
Här sen Jan 2005

Jag är nog med!
Skall ner och ta mitt första varv i juli/augusti men en kurs kan bli fint!

Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nu 22 anmälningar.

Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
4 avhopp, så det finns ett par lediga platser för de som är intresserade. Kursen kan genomföras ifall deltagarantalet är 8-20 st.

lindgrendaniel@yahoo.se

Nürburgring
Intresseanmälan förarkurs, Nürburgring
<<   1, 2
37 besök idag (4215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande