Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Road/modsport då & nu
1, 2   >>
6758 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Road/modsport då & nu

Saxat från en helt annan tråd!

andersh skrev:
Klassade bilen in i Roadsport A tidigare bör den göra det nu också.
På Anderstorp 1985 hade jag en lite fight med Morganen. Bernt hade varit en halv sek före på träningen men jag tog honom i starten.

För den som är intresserad av varvtider så blev nytt banrekord på Knutstorp i Modsport 1985 1:10.339
Bra tid i roadsport C idag.
I Roadsport C blev nytt banrekord 1:20.132. Hans Kellander i Honda CRX


Kul jämförelse!

Hur såg reglementen ut då jmf med idag?

Antar att Modsport körde på slicks även då? Har vikt/effektgränserna ändrats mkt?

I roadsport fanns väl inte motsvarande däck att tillgå, eller? Vikt/effektgränserna har väl också ändrats under åren? Är det mer med stor inverkan som har ändrats?

_________________
Pär Hylander
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7224

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Road/modsport då & nu

Pär Hylander skrev:

I Roadsport C blev nytt banrekord 1:20.132. Hans Kellander i Honda CRX





Jag antar att däcken inte nådde upp till samma nivåer som idag. Fanns det R-däck värda namnet på den tiden? När kom A008 att dominera?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

008 borde ha varit åtminstone 5 år till framåt i tiden. 008R ytterligare ett par... Kommer inte ihåg vad det var jag körde med std 924S på Michelin sport cup i höstas, men runt 1,21 tror jag det var. Så 1,20 är bra. Om jag minns skriverierna i Automobil rätt åkte i alla fall Robert Pettersson med standardchassi. Man kanske skulle byta märke...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



P.P. skrev:
008 borde ha varit åtminstone 5 år till framåt i tiden. 008R ytterligare ett par... Kommer inte ihåg vad det var jag körde med std 924S på Michelin sport cup i höstas, men runt 1,21 tror jag det var. Så 1,20 är bra. Om jag minns skriverierna i Automobil rätt åkte i alla fall Robert Pettersson med standardchassi. Man kanske skulle byta märke...


-008Rs kom -91 eller möjligen -90, skall kolla in arkivet ikväll vad Roadsport A tiderna låg på då när jag körde.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Det första R däcket hette Yokohama A001 R alt. HFR. Hondorna körde på detta har jag för mig. Eftersom det såg ut som ett vanligt däck tog det ett tag innan alla förstod hur bra det var. Det var säkert inte lika bra som 008.

Det kördes även i mindre utstäckning på Michelin TB. Det var inte godkänt, men fick passera då man tyckte synd om de som redan köpt sådana!!!

_________________
Anders Hofverberg
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Här har vi vikt/effekt gränserna för Roadsport mellan 91-93

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Grävde fram lite Roadsport A varvtider från säsongerna 90/91. Under dessa två år var 'lille-mannen' eller Lars-Åke olsson som han heter, helt outstanding med sin 7en. Här är hans bästa tider på några av banorna (alla tiderna satta i torrt):

Knutstorp
-90 1.10.9
-91 1.08.1
Kinnekulle
-90 1.00.07
-91 59.39
Falkenberg
-90 48.01
-91 47.56

Här är en bild från starten i Falkenberg i augusti -91. Lars-Åke olsson i röd/alu 7en längst fram (vidvinkel fanns inte att tillgå så jag fick inte vara med på bilden, stod på 9 plats i starten bakom Sjunnesson i vita 944an)

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Är det Anders Lotsengårds Hult på 6:e plats?

Det kan vara Lille-mannens Seven som en bekant på Öland har stående. Vill minnas den var röd när han köpte den, runt de här åren. Står sen 98 med smälld bak, då ägaren "backade på" en 911 Cup vid utgången på rakan på Mantorp.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



P.P. skrev:
Är det Anders Lotsengårds Hult på 6:e plats?

Det kan vara Lille-mannens Seven som en bekant på Öland har stående. Vill minnas den var röd när han köpte den, runt de här åren. Står sen 98 med smälld bak, då ägaren "backade på" en 911 Cup vid utgången på rakan på Mantorp.


-Japp, Lotsengård på 5e startrutan, Janne Nordgren på 6e.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Anders var vänlig nog att skicka mig de samlade resultaten för sin Hult när jag tipsade om den här tråden:

Tävlingshistoria Hult MkII.

Förare: Anders Lotsengård

Roadsport B

Datum Tävling Placer Anmärkning

1987
31 maj Kinnekulle 1 Premiärtävling
19 juli Knutstorp SSM 6
8 aug Mantorp 1 Första segern!!
6 sept Falkenberg 1
4:a totalt 1987

1988
29 maj Kinnekulle 2
3 juli Anderstorp Brutit oljetrycksgivare av => rökmoln
24 juli Knutstorp SSM 1
14 aug Mantorp 1
4 sept Falkenberg 1
1:a totalt 1988

1989
21 maj Falkenberg 1
28 maj Kinnekulle 1
23 juli Knutstorp SSM 1
13 aug Kinnekulle 1
3 sept Falkenberg 1
Överlägsen 1:a totalt 1989

1990
27 maj Kinnekulle Brutit Avåkning i blötan (tror jag!)
10 juni Falkenberg 1
1 juli Knutstorp SSM 8 Regn igen (?)
12 aug Kinnekulle 1
2 sept Falkenberg 1
1:a totalt 1990


Inför säsongen 1991 ändrades reglementet (vi med amatörbyggda bilar vann "för mycket") och bilen hamnade i

Roadsport A

Datum Tävling Placer Anmärkning

1991
26 maj Kinnekulle 4 Strålande premiär i "värsta" klassen!
16 juni Rudskogen, Norge 3
28 juli Knutstorp SSM 2
11 aug Kinnekulle Ej start Kommer inte ihåg varför!
1 sept Falkenberg 4
1:a totalt 1991 trots uppklassning!

1992
31 maj Kinnekulle 2
14 juni Rudskogen, Norge Ej start Studentkalas!
26 juli Knutstorp SSM 4
16 aug Kinnekulle 4
6 sept Falkenberg 3
2:a totalt 1992

1993
16 maj Falkenberg Ej start Framvagnsras på träning
23 maj Kinnekulle Brutit Framvagn igen (??)
4 juli Gelleråsen 2
25 juli Knutstorp SSM Brutit Avåkning (?)
15 aug Falkenberg 4 Sista tävlingen!
6:a totalt 1993 Halvtaskig sista säsong inför "pension"



Undrar hur den skulle stå sig idag?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



P.P. skrev:
....


Fina (och jämna) resultat det där

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Pratade förresten med Lars-åke för nån månad sen.

Tydligen var hans seven ganska mycket för tung men han brydde sig inte om att göra den lättare för att han inte skulle vara för snabb

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Den utvecklades rätt mycket innan den smälldes. Hade ägaren varit lika snabb som bilen hade den nog fortsatt att segra, men så var det inte. Fast han körde mest för att det var skoj.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



P.P. skrev:
Undrar hur den skulle stå sig idag?


-När jag var på Knutstorp -99 och kollade så körde en Lars Macklin en Hult Healy Special ser jag i resultatlistan jag tog med mig. -Undrar om det är samma bil?
Man kan väl iof fråga sig om det går att jämföra varvtider olika år med varann, men hursomhelst så körde en Esther Seven snabbast på träningen det året på 1.08.02, dvs nästan exakt samma tid som Lars-Åke hade 8år tidigare...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
superMOG skrev:
Här har vi vikt/effekt gränserna för Roadsport mellan 91-93



Det har faktiskt inte ändrat sig så mycket (som jag trodde). Däcken är ju säkert ganska mycket bättre nu med vikt/effekt är ju rätt snarlikt.

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Macklins Hult är en Mk1, dvs väldigt Healey-lik. Anders är en Mk2, som ju mer liknar en Ferrari/ockelbo. För övrigt står Mk2:an och samlar damm i en lada i smålands djupa skogar.

Intressant detalj om utveckling: Uffe Eklund, som tävlar högst sporadiskt numera med sin Esther, är oftast snabbast när han med och leker. Detta trots att han fortfarande åker omkring på 008Rs, och i en bil som inte uppdaterats sen 99.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7224

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mackans Hult har han byggt själv, så det är inte samma bil. Som snabbast har den gjort höga 1,08 på Knutan, om jag inte minns fel.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
superMOG skrev:
Här har vi vikt/effekt gränserna för Roadsport mellan 91-93



Det har faktiskt inte ändrat sig så mycket (som jag trodde). Däcken är ju säkert ganska mycket bättre nu med vikt/effekt är ju rätt snarlikt.


Tror att det är mer skillnad än vad siffrorna visar. Det var bara ett par år sen som effekbestraffningen på 10% för R-däck togs bort. Antar att den fanns med i början av 90-talet

Roadsport B idag 5,2 kg/hk 1990 5,5kg/hk + 10% för däcken ger över 6kg/hk vilket är ganska stor skillnad.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Reglemente för 83-84. Slicks ok i Roadsport.


Snabbt räknat på några av dagens bilar:
Miata 1020 kg i C.
924Turbo, ej helt standardskick(lättningar chassi bromsar mm) 1768 kg i C, 1215i B.
Dito helt std. 1416kg i C, 920 kg i B.
Seven 1,6, 915kg i C, 627 kg i B.
CRX 1,5, 880 kg i C

10% tillägg för däck. R-däck med 50 profil kanske skulle ha 15%.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En del har det allt ändrat sig på 20 år, även om principerna är dom samma. Intressant att slicks var tillåtna.

andersh skrev:
Reglemente för 83-84. Slicks ok i Roadsport.
Snabbt räknat på några av dagens bilar:
Miata 1020 kg i C.
924Turbo, ej helt standardskick(lättningar chassi bromsar mm) 1768 kg i C, 1215i B.
Dito helt std. 1416kg i C, 920 kg i B.
Seven 1,6, 915kg i C, 627 kg i B.
CRX 1,5, 880 kg i C

10% tillägg för däck. R-däck med 50 profil kanske skulle ha 15%.


Var det tillägg för chassi- och bromsmodifieringar? I det fallet enligt ditt exempel med 924t så har vikt/effekt förskjutits nästan en helt klass-steg, att B då motsvara C idag. Det andra fallet med helt std är det ungefär ett halvt klass-steg om jag fattar rätt.

_________________
Pär Hylander
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



För att få utnyttja besiktningsinstrumentets uppgifter måste bilen vara i originalskick förutom däck och fälg.
Annars gäller beräkning av effekt.
Jag vet inte hur det var med exvis stötdämparbyte. De flesta bilar kördes i originalskick, dvs ingen urplockad inredning mm.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Road/modsport då & nu
1, 2   >>
6758 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande