Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6758 besök totalt |
Road/modsport då & nu
Saxat från en helt annan tråd!
Kul jämförelse! Hur såg reglementen ut då jmf med idag? Antar att Modsport körde på slicks även då? Har vikt/effektgränserna ändrats mkt? I roadsport fanns väl inte motsvarande däck att tillgå, eller? Vikt/effektgränserna har väl också ändrats under åren? Är det mer med stor inverkan som har ändrats? _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Road/modsport då & nu
![]() Jag antar att däcken inte nådde upp till samma nivåer som idag. Fanns det R-däck värda namnet på den tiden? När kom A008 att dominera? |
||||
008 borde ha varit åtminstone 5 år till framåt i tiden. 008R ytterligare ett par... Kommer inte ihåg vad det var jag körde med std 924S på Michelin sport cup i höstas, men runt 1,21 tror jag det var. Så 1,20 är bra. Om jag minns skriverierna i Automobil rätt åkte i alla fall Robert Pettersson med standardchassi. Man kanske skulle byta märke...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
-008Rs kom -91 eller möjligen -90, skall kolla in arkivet ikväll vad Roadsport A tiderna låg på då när jag körde. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Det första R däcket hette Yokohama A001 R alt. HFR. Hondorna körde på detta har jag för mig. Eftersom det såg ut som ett vanligt däck tog det ett tag innan alla förstod hur bra det var. Det var säkert inte lika bra som 008.
Det kördes även i mindre utstäckning på Michelin TB. Det var inte godkänt, men fick passera då man tyckte synd om de som redan köpt sådana!!! _________________ Anders Hofverberg |
||||
Grävde fram lite Roadsport A varvtider från säsongerna 90/91. Under dessa två år var 'lille-mannen' eller Lars-Åke olsson som han heter, helt outstanding med sin 7en. Här är hans bästa tider på några av banorna (alla tiderna satta i torrt):
Knutstorp -90 1.10.9 -91 1.08.1 Kinnekulle -90 1.00.07 -91 59.39 Falkenberg -90 48.01 -91 47.56 Här är en bild från starten i Falkenberg i augusti -91. Lars-Åke olsson i röd/alu 7en längst fram (vidvinkel fanns inte att tillgå så jag fick inte vara med på bilden, stod på 9 plats i starten bakom Sjunnesson i vita 944an) ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Är det Anders Lotsengårds Hult på 6:e plats?
Det kan vara Lille-mannens Seven som en bekant på Öland har stående. Vill minnas den var röd när han köpte den, runt de här åren. Står sen 98 med smälld bak, då ägaren "backade på" en 911 Cup vid utgången på rakan på Mantorp. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
-Japp, Lotsengård på 5e startrutan, Janne Nordgren på 6e. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Anders var vänlig nog att skicka mig de samlade resultaten för sin Hult när jag tipsade om den här tråden:
Tävlingshistoria Hult MkII. Förare: Anders Lotsengård Roadsport B Datum Tävling Placer Anmärkning 1987 31 maj Kinnekulle 1 Premiärtävling 19 juli Knutstorp SSM 6 8 aug Mantorp 1 Första segern!! 6 sept Falkenberg 1 4:a totalt 1987 1988 29 maj Kinnekulle 2 3 juli Anderstorp Brutit oljetrycksgivare av => rökmoln 24 juli Knutstorp SSM 1 14 aug Mantorp 1 4 sept Falkenberg 1 1:a totalt 1988 1989 21 maj Falkenberg 1 28 maj Kinnekulle 1 23 juli Knutstorp SSM 1 13 aug Kinnekulle 1 3 sept Falkenberg 1 Överlägsen 1:a totalt 1989 1990 27 maj Kinnekulle Brutit Avåkning i blötan (tror jag!) 10 juni Falkenberg 1 1 juli Knutstorp SSM 8 Regn igen (?) 12 aug Kinnekulle 1 2 sept Falkenberg 1 1:a totalt 1990 Inför säsongen 1991 ändrades reglementet (vi med amatörbyggda bilar vann "för mycket") och bilen hamnade i Roadsport A Datum Tävling Placer Anmärkning 1991 26 maj Kinnekulle 4 Strålande premiär i "värsta" klassen! 16 juni Rudskogen, Norge 3 28 juli Knutstorp SSM 2 11 aug Kinnekulle Ej start Kommer inte ihåg varför! 1 sept Falkenberg 4 1:a totalt 1991 trots uppklassning! 1992 31 maj Kinnekulle 2 14 juni Rudskogen, Norge Ej start Studentkalas! 26 juli Knutstorp SSM 4 16 aug Kinnekulle 4 6 sept Falkenberg 3 2:a totalt 1992 1993 16 maj Falkenberg Ej start Framvagnsras på träning 23 maj Kinnekulle Brutit Framvagn igen (??) 4 juli Gelleråsen 2 25 juli Knutstorp SSM Brutit Avåkning (?) 15 aug Falkenberg 4 Sista tävlingen! 6:a totalt 1993 Halvtaskig sista säsong inför "pension" Undrar hur den skulle stå sig idag? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Pratade förresten med Lars-åke för nån månad sen.
Tydligen var hans seven ganska mycket för tung men han brydde sig inte om att göra den lättare för att han inte skulle vara för snabb ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Den utvecklades rätt mycket innan den smälldes. Hade ägaren varit lika snabb som bilen hade den nog fortsatt att segra, men så var det inte. Fast han körde mest för att det var skoj.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
-När jag var på Knutstorp -99 och kollade så körde en Lars Macklin en Hult Healy Special ser jag i resultatlistan jag tog med mig. -Undrar om det är samma bil? Man kan väl iof fråga sig om det går att jämföra varvtider olika år med varann, men hursomhelst så körde en Esther Seven snabbast på träningen det året på 1.08.02, dvs nästan exakt samma tid som Lars-Åke hade 8år tidigare... _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Det har faktiskt inte ändrat sig så mycket (som jag trodde). Däcken är ju säkert ganska mycket bättre nu med vikt/effekt är ju rätt snarlikt. _________________ Pär Hylander |
||||
Macklins Hult är en Mk1, dvs väldigt Healey-lik. Anders är en Mk2, som ju mer liknar en Ferrari/ockelbo. För övrigt står Mk2:an och samlar damm i en lada i smålands djupa skogar.
Intressant detalj om utveckling: Uffe Eklund, som tävlar högst sporadiskt numera med sin Esther, är oftast snabbast när han med och leker. Detta trots att han fortfarande åker omkring på 008Rs, och i en bil som inte uppdaterats sen 99. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Mackans Hult har han byggt själv, så det är inte samma bil. Som snabbast har den gjort höga 1,08 på Knutan, om jag inte minns fel.
|
||||
Tror att det är mer skillnad än vad siffrorna visar. Det var bara ett par år sen som effekbestraffningen på 10% för R-däck togs bort. Antar att den fanns med i början av 90-talet Roadsport B idag 5,2 kg/hk 1990 5,5kg/hk + 10% för däcken ger över 6kg/hk vilket är ganska stor skillnad. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Reglemente för 83-84. Slicks ok i Roadsport.
![]() Snabbt räknat på några av dagens bilar: Miata 1020 kg i C. 924Turbo, ej helt standardskick(lättningar chassi bromsar mm) 1768 kg i C, 1215i B. Dito helt std. 1416kg i C, 920 kg i B. Seven 1,6, 915kg i C, 627 kg i B. CRX 1,5, 880 kg i C 10% tillägg för däck. R-däck med 50 profil kanske skulle ha 15%. _________________ Anders Hofverberg |
||||
En del har det allt ändrat sig på 20 år, även om principerna är dom samma. Intressant att slicks var tillåtna.
Var det tillägg för chassi- och bromsmodifieringar? I det fallet enligt ditt exempel med 924t så har vikt/effekt förskjutits nästan en helt klass-steg, att B då motsvara C idag. Det andra fallet med helt std är det ungefär ett halvt klass-steg om jag fattar rätt. _________________ Pär Hylander |
||||
För att få utnyttja besiktningsinstrumentets uppgifter måste bilen vara i originalskick förutom däck och fälg.
Annars gäller beräkning av effekt. Jag vet inte hur det var med exvis stötdämparbyte. De flesta bilar kördes i originalskick, dvs ingen urplockad inredning mm. _________________ Anders Hofverberg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6758 besök totalt |