| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändstift ?
|
<< 1, 2 8836 besök totalt |
|
I samband med riktigt vassa motorer så brukar man dessutom gå ifrån J-gap tändstift helt i förmån för "surface gap" stift. Även om dessa är sämre så tål dem de vibrationer som annars skulle slita av sidoelektroden på ett vanligt stift. Att de dessutom inte sticker in i förbränningsrummer medför också fördelar för kompressionsförhållande/utformning av förbränningsrummet.
|
||
Summa sumarum ett för "varmt" stift kan ge motorskador genom okontrollerad glödtändning och ett kallare "slår igen" lättare vid kallstarter. Tyvärr är det inte så enkelt att mäta tändstiftets temp, så för att ligga på säkra sidan skulle jag välja ett steg kallare än original.
_________________ Stefan Wahlström |
||
|
Det är egentligen skitenkelt:
Stiftens elektrod ska hålla viss temperatur. Den ska vara tillräckligt varm för att bränna bort all sot som samlas där men inte så varm att den smälter bort. Ju längre elektroden är från kylande kroppen dessto lättare det blir att få den varm. Ju närmare "gängan" elektroden är dessto svårae det blir för den att värmas upp. Så hela det där snacket om "kalla stift" handlar egentligen om stift vars elektrod sitter närmare gängan, och pallar således högre förbränningstemperatur utan att smälta bort. Tyvärr betyder det också att dom har lätt att sota igen med misständningar som följd. Bosch har ett nummer, NGK en annan. Dom är inte jämförbara och Boschstiften blir "varmare" , dvs. pallar mindre värme ju högre värmetal dom har till skillnad från NGK som blir "kallare", dvs. pallar mer överladdning och jävligheter ju högre värmetalen på stiften blir. Clear as mud? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Jag sa att jag ville ha ett snäpp "värmetåligare" stift när jag köpte nya till puggen.. just av nämnda anledningar.. så fick dom i butiken reda ut alla begrepp och det gjorde dom utan problem.
Har inga problem med kallstart eller något för den delen.. var bara skruva i o köra och dom har funkat ett bra tag nu utan några konstigheter. Får väl ta och läsa av dom vid något tillfälle vid vårservicen också
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tändstift ?
|
<< 1, 2 8836 besök totalt |