Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2379 besök totalt |
Hej!
Är lite osäker på fall jag skall skriva detta i Racetech eller skruva banåkabil. Nu blir det här iaf. Jag tänkte fall någon sitter på lite information om hur olika tändningar fungerar? Wasted fire, sekventiell etc etc. Tändningen o tändkurvor har alltid varit lite av ett mysterim för mig och tänkte för en gångs skull reda ut begreppen och skillnaderna. Mina förkunskaper är i kan väl anses vara rätt låga i ämnet. Vet i alla fall hur det funkar med rotor o fördelare och har gått 1,5 poäng analog-el på KTH. ![]() ![]() tackar på förhand, Edvard *nybörjare som gärna lär sig mera* _________________ Edvard Wendelin |
||
Vi kanske ska dela upp denna frågeställning i två delar.
1. Sekvenciell. waste fire eller annat rör typer av system. 2. Själva tändkurvan som rör när ginistan bör antända blandningen. Dom här kan ju på ett sätt verka sammanblandade, men måste betraktas från skillda håll. Man kan heller inte ge en absolut redogörelse för när gnistan skall komma då motorns specifika egenskaper påverkar. Man måste ge sig in på att redogöra för en metod att HITTA den rätta tändpunkten. Vad man kan säga är att det finns generella riktlinjer att följa, som att högre last kräver mindre förtändning. Bara ett litet startskott på diskussionen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det var precis så där jag borde ha skrivit. Det var två punkter som jag ville få med i en..
![]() ![]() ![]() tack, Edvard _________________ Edvard Wendelin |
||
http://www.tagelectronics.co.uk/mes_
http://www.fs.isy.liu.se/Publication Den första länken beskriver tändsystem, den senare går in på när tändning skall ske. |
||
Du är en ängel! Tack skall du ha! Nu har jag lite kvällsläsning iaf ![]() _________________ Edvard Wendelin |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2379 besök totalt |