Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1524 besök totalt |
Du måste ha spjället före en sån kompressor. Annars kommer den att spränga ev. intercooler och andra rör mellan kompressor och spjäll. Dessutom jobbar den ju då för fulla muggar hela tiden om spjället sitter efter, istället för att "jobba lätt" i ett undertryck.
Det är skillnad mot en Roots, som hade kunnat sitta före, av det enkla skälet att det är en fläkt, och har den bara fritt utblås, jobbar den ganska lätt, medans en skruvkompressor jobbar tungt även om den har fritt utblås eftersom den har intern kompression. EDIT - du behöver dessutom en bypass ventil ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Spjället före kompressorn:
+ Mycket enklare + lägre komplexitet och slitage på totallösningen (+driftsäkerhet) - gasrespons - hela raddan efter kompressorn, tryckrör, ic, plenum, mm måste tömmas/fyllas vid förändringar i gaspådrag. Spjället efter kompressorn: + Rappare gasrespons = klart märkbart. Med separata spjäll ovanpå det, så är det som natt och dag. + enklare för föraren att lära sig gaskontroll, med separata spjäll har man ett konstantare plenumtryck att jobba med vilket gör att skillnaderna i mos ut på hjulen vid en given spjällvinkel blir avsevärt mycket lägre = mer konsekvent drivpaket - vilket absolut gör skillnad = högre precition i gaskontrollen = enklare att köra med mer mos. Med singelspjäll monterat vid plenum så slipper man ha en "död" volym i tryckrör, ic mm. - kräver likt en turbobil hållbara spjäll och en SNABB dump/avlastningsventillösning för att bli av med tryckpeakar. - högre komplexitet på totallösningen (kan påverka driftsäkerhet om felbyggt, mer underhåll osv) - dyrare Har man byggt rätt så är det alltså inga problem att åka med spjället efter kompressorn oavsett kompressortyp. _________________ Mvh // Niklas L |
Bara rent ljudmässigt skulle jag välja (och har så själv) spjället innan kompressorn.
Med spjället efter sticker allt ljud ut genom luftfiltret, annars endast vid öppet spjäll. Riktigt irriterande ljud att ha på tomgång och vid normalkörning. Sen kan man väl passa på att rekommendera alurör i möjligaste mån, minst 3mm tjocka och minimalt med slangar. Långa partier med slangar blir gärna platta och släpper samtidigt ut mycket ljud. _________________ David Lindblom |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1524 besök totalt |