Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3862 besök totalt |
Diagram
Sitter och försöker göra ett växlings-diagram....(rpm-km/h-utväxling)....och det går ju bra. Men sedan har jag försökt lägga in motorns moment och effekt- kurva också ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har hittat ett fint program på nätet nån stans...minns inte vars
![]() Men i det uppgerma man varvtalet ,utväxlings förhållandet,både växel låda och bakaxel, däck storlek..sen får man fram hastigheten ![]() Håkan du kanske kan få nån ide av det progamet och utveckla det vidare... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ ![]() |
||
citat:
RPM x 60 / växel / slutväxel x däckomkrewts i km = km/h Nu får du hålla tungan i rätt mun, fär dina sorter blir lite latjo. rpm/60 blir varv per sikund. växel och slutväxel är sort lösa. däcksomkrets i km slutsats du har en sort km/s, det blir inte många ![]() För änkelhets skull brukar jag ALLTID räkana i std enheter om omvandla till rätt sort sist, allså inte pound, psi, km, kp/cm2 mm och andra mer eller mindre idiot sorter. På detta sätt brukar man få behålla betydligt mer hår på huvudet ![]() förslag: RMP/60/växel/slutväxel/däcksomkrets i meter. vad du nu frår fram tar du gånger 3600 så får man m/h dela med 1000 frår man km/h rpm/60/växel/slutväxel*däcksdiameter i meter * 3,6, nu har du km/h ButterflyRacing: Är du med för eller efter? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det står inte RPM/60.............utan RPM x 60....... ![]() 8000 x 60 / 1.00 /3,07 x 0,001978 = 309,26 km/h ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
För att sedan få en annan punkt i diagramet.......
309.26 / 8000 x 3000 = 115.97 km/h Eller ännu enklare 309.26 / 8 x 3 = 115,97 km/h Men vill du slå på räknaren så du får skavsår........så ok _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har du inte sett bilden på mej... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Skulle vilja kunna......... Men när det gäller liknande programm........är jag såååå jävla dum ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag sitter också och leker med "Dymo 2000".........ett program som man bygger motorer i.
807 hk vid 7500 rpm.....med ljuddämpare och avgassystem 700 ft-lbs vid 5200 rpm _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Finns ett gammalt dosbaserat program som heter Cartest.
Det finns även i en version för Windows numera men den är sämre än dos versionen om man inte köper den. ![]() Det programmet ger svar på det mesta. Kan simulera acceleration mm. Riktigt kul att sitta och leka med för att se hur mycket en viktminskning ökar prestandan. Här är en direktlänk till programmet för dos: http://www.cartest2000.com/data/cart Hemsidan för det dos baserade programmet: http://home.earthlink.net/~patglenn/ _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag kan inte dos.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag har "byggt" en BMW sexa på 3.5 liter 12 ventilers sugmotor, i "Dymo 2000" programet
524 hk.....vid 9500 rpm Vad kostar den att bygga i värkligheten _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag hittade lite till i BMW`n
544 hk....vid 10000 rpm Hittade lite till........men då får inte ventilerna plats i loppet ![]() 603 hk... vid 11000 rpm Men borrar man till 100 mm........så får det plats ![]() 619 hk.......vid 10000 rpm _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är ok.............det är kul att räkna. Vad gillar du den TEORETISKA topphastigheten.........309Km/h Kommer ju alldrig att nå dit.....men som sagt det är kul att räkna. undrar hur mycket det spinner på det varvtalet....... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Effekt/momentdiagram:
Dåde effekt och moment brukar väll ha r/min på x-axen och effekt/moment på y-axen. En fomel för effekt är P=n*Mv/9550 eller Mv=P*9550/n P i kW n i r/min Mv i Nm 9,81Nm=1kpm 1kW=1,36hk eller 1hk=735W eller 1hp=746W Så när pojkarna på andra sidan pölen snackar hp är inte det riktigt samma sak som hk. ButterflyRacing: Gör av med resterande hår du har på huvet, är det slut får väll du börja rycka vid nästa huvud ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag väntar på att någon ska vägleda mej genom exel ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3862 besök totalt |