Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjulupphängningar - data om erkänt bra konstruktioner?
<<   1, 2, 3, 4   >>
29782 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:

Som jag har förståt så ger "fast SAI/KPI" i kombination med caster en kamberkompensation beroende på styrutslag snarare än beroende på infjädring, vilket borde vara en fördel då det påverkar mindre vid fjädringsrörelser vid exempelvis broms än vad kamberkompensation genererad av fjädringsrörelse/krängning.

Vad är nackdelarna?


Sai Kpi ! Det bore fixas begrepp som står för något. Normalt har en spindel en fast vinkel på hjulaxeln mot spindellederna. Den vinkeln borde ha ETT namn. Sedan har vi Sai, vilket är mer accepterat som spindelledernas lutning mot lodrätt, OAVSETT vad för camber hjulet har. Om den förstnämnda vinkeln är 5gdr så måste Sai vara 5 gdr för att camber skallvara 0gdr.

ok, Sai orsakar positiv camber när hjulet vrids från rakt fram. Åt bägge håll. Det kompenseras med Caster, och så måste man ha mer Caster. Dom här vinklarna får även bilen att höja och sänka sig när hjulen vrids. Mycker scrubb förstärker effekterna. Nu vrids inte hjulen så mycket i racing så man ska inte överdriva effekterna. En viss återhållsamhet med alla vinklar minskar risken för att man nässlar in sig i "kompensationskarusellen", vilket tilltalar mig. VET man vad man är ute efter så att man kan värdesätta knepiga vinklar och förstå vilka bieffekter som kommer på köpet, så är det emellertid fritt fram.

Vinklarna hamnar ofta utanför Kpi axeln och så får man vridande krafter runt densamma, som då får tas upp via kuggstången eller hamna i ratten om lastfördelningen mellan framhjulen ändras. OK igen, men det får vara måtta på behovet av "rattkänsla" >.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jo, man kanske får kör med väl mycket caster.

En liten fundering, jag sitter och räknar men blandar bara ihop allting.

Med exempelvis 185/65 15". på en fälg med ET35, hur högt hamnar undre spindelled från marken med 99/900 spindeln?
och vad är styrradien ungefär med de premisserna.

Utifrån det borde man dessutom kunna räkna ut skilnaden i avstånd mellan undre spindelleder och spårvidd.

hjuldiameter = (15*25.4)+(185*.65*2)
hjuldiameter = 621.5
hjulcentrumhöjd över mark är ungefär 310 mm och spindelleden är ungefär 130mm under hjulcentrum.
Så (den undre) spindelleden torde hamna på en höjd över marken på ca 180 mm

nu har jag en triangel med en vinkel 12.5 grade, en på 90 grader, och ena kortsidan 180mm, hur lång är då andra kortsidan?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
citat:
Vad är nackdelarna?

Hmm man får inte riktigt lika mycket camberkompensatin när man vrider på kakan, men skilanden är LITEN. Man får iof minder skrubbradie med stor spindelvinkel(fast KPI/SAI mm), men det är känsligare på en FWD än på en RWD. (Jag uttrycket mig fel, sorry)
Stor spindelvinkel pluss lite caster blir det pannkaka, då går ytterhjulet mot possetiv camber dirikt ock ganska mycket. Kolla en std 99/900 så får du se thumbs down
Men mer än 5-7grd caster är det ingen mening med.



kan man inte öka kamberkompensationen genom placering av chassi-infästningen av övre bärarm, ex utflyttat ger kortare övre bärarm, vilket ger ökad camberkompensation, sänkt infästning borde ävn det bidra till kamberkompensation.

alternativt förlänga undre bärarmen, genom att flytta in den lite längre.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:

Utifrån det borde man dessutom kunna räkna ut skilnaden i avstånd mellan undre spindelleder och spårvidd.


En liten rättelse bara. Det är där projectionlinjen dragen genom spindellederna träffar marken jämfört med spårvidden, som är scrubb avståndet. Inte undre spindelleden i sig. Men det kanske du menade?
Eller ta avståndet mellan undre spindellederna och lägg till avståndet spindelleden till marken *tan på Sai vinkeln*2-spårvidden/2. Äh, det där får Fuling skriva.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Göran Malmberg skrev:
Magnus L skrev:

Utifrån det borde man dessutom kunna räkna ut skilnaden i avstånd mellan undre spindelleder och spårvidd.


En liten rättelse bara. Det är där projectionlinjen dragen genom spindellederna träffar marken jämfört med spårvidden, som är scrubb avståndet. Inte undre spindelleden i sig. Men det kanske du menade?
Eller ta avståndet mellan undre spindellederna och lägg till avståndet spindelleden till marken *tan på Sai vinkeln*2-spårvidden/2. Äh, det där får Fuling skriva.
Göran Malmberg


Jodå, det jag försöker räkna ut är hur långt det är från projektionslinjen skärning med marken mot lodlinjens skärning med marken, hmm fuling hjälp.-

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

alfa=spindelvinkel
cc=mått mellen undre yttre kullederna
tw=spårvidd
h=höjd fram mark till undre yttre kulled.
sr=skrubbradie

sr=(tw-cc)/2-tan(alfa)*h

hmm detta gäller vid 0 camber.
Dubbel hmm, sen beror det på HUR och var man justera cambern on spårvidden också åker.
trippel hmm, har jag tänkt rätt nu???

eller om det skall vara
sr=(tw-cc)/2-tan(alfa+camber)*h

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Göran Malmberg skrev:
Det var inta 5 gdr i sig som var skumt, utan att det gav vid handen at du använt en spindel där styrarmen var given, och att den därför hamnade där den hamnade. Ritar man helt fritt så brukar man lägga ledpunkterna mer i symetri med spindellleds och A-armsinfästnings linjerna.
Jag kan inte säga att bump-roll steer skulle blei fel som det är, bara att punkterna låter påskina så. Är bak o framvagn lika?
Göran Malmberg


Ursäkta att det dröjt ( har varit i fjälls).
Vill man inte att styrledspunkten ska hamna utanför nedre spindelled för att få den V formade modellen av statisk accerman? man ställer iochförsig accerman med placeringen av styrväxeln men!?!

Bakvagnen har jag inte kommit till än men spindlarna är faktiskt väldigt lika, en fundering:
Ska jag välja att ha lika långa bärarmar med samma geometri eller att ha samma infästningspunkter i karossen men med lite kortare bärarmar (3-5cm), spindlarna måste nog hamna längre in i bilen än i fram!

Jag ska försöka göra nya ritningar ( med lägre RC mm) till efter påsk, ska till fjälls igen .

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Bra tråd, den handlar ju om lite av det jag pysslar med nu! Hoppas det är ok att sticka in med ett par frågor?

Jag har bytt från kulmutter till kuggstång på min bil, och det skapade lite problem med bumpsteer.
Har ritat en bild i paint för att förklara lite. Vyn är rakt ovanifrån.
Dubbla A-armar, kuggstången bakom axeln. Själva framvagnen kommer från en Opel Commodore B (liknande Ascona/Manta ungefär).

Kuggstången och inre styrlederna sitter i samma höjd som undre länkarmsbussningarna.

Inre styrlederna satt längre in än undre länkarmsbussningarna förut, detta måste väl ha gett bumpsteer?
Kom på att det går att skruva ut de inre styrlederna, så jag får samma c/c mått mellan styrlederna och länkarmsbussningarna. Eller ska de vara lite längre in för att få Ackermann att stämma?
Yttre styrarmarna sitter på originalplats, så jag lär få korta av styrstagen lite för att de inte ska bottna i yttre styrlederna.
Undre länkarmen har ett reaktionsstag snett framåt som sitter i en bussning, ska jag använda den tänkta linjen mellan den bussningen och länkarmsbussningen för att måtta in inre styrleden?

Sen har jag en liten fundering ang vinklarna på rattaxelns knutkors. Jag har haft lite "hugg" i styrningen, det måste väl bero på att det är olika vinklar på knutkorsen?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Anders Karlsson skrev:

1
Kuggstången och inre styrlederna sitter i samma höjd som undre länkarmsbussningarna.
2
Inre styrlederna satt längre in än undre länkarmsbussningarna förut, detta måste väl ha gett bumpsteer?
3
Kom på att det går att skruva ut de inre styrlederna, så jag får samma c/c mått mellan styrlederna och länkarmsbussningarna. Eller ska de vara lite längre in för att få Ackermann att stämma?
Yttre styrarmarna sitter på originalplats, så jag lär få korta av styrstagen lite för att de inte ska bottna i yttre styrlederna.
4
Undre länkarmen har ett reaktionsstag snett framåt som sitter i en bussning, ska jag använda den tänkta linjen mellan den bussningen och länkarmsbussningen för att måtta in inre styrleden?
5
Sen har jag en liten fundering ang vinklarna på rattaxelns knutkors. Jag har haft lite "hugg" i styrningen, det måste väl bero på att det är olika vinklar på knutkorsen?

1
Samma höjd e ok.
2
Längre in är åxå ok.
3
De yttre styrlederna sitter väl längre in än spindelleden? Detta för Ackermann. Vi behöver ett styrstag som beskriver samma radie ute vid hjulet som spindeln, vilket betyder att om styrleden sitter längre in så måste även leden i kuggstången sitta längre in. Det är LÄNGDEN på styrstaget som gör bumpsteer medan förflyttningen sidledes gör Ackermann.
4
Det där får du rita upp.
5
För skarpa vinklar ger hugg.

Vilken typ av A-arms geometri som är bäst handlar om bilens övriga uppbyggnad. Downforce är också en mycket viktig faktor i sammanhanget. En stel bakaxel till exempel kräver en speciell typ av framvagns A-arms geometri.

mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Tack Göran!

Här kommer en bild på undre länkarmen.


Hoppas det syns hur jag menar. Ska kolla lite mer noga imorrn hur länkarmens bussningar sitter
i förhållande till varandra, samt ta lite mått och sånt.

Knutkorsen får jag försöka få till så gott det går då, blir lite klurande helt enkelt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Höjd läget på kuggstången är VIKTIGT.
1: Lättast att kolla är ta bort fjädern.
2: Sätt tast något rakt o styft(typ linjal a 2m lång) i tex bromsskivan
Typ 2m långt som man låter peka rakt fram.
3: Låst ratten
4: hissa hissa/sänk så centrum på hämnar där det är i åkhöjd.
5: koll nu vad som händer på spetasen av linjalen när man hissar spinden 10mm
6: sen 10mm till osv
7: ta sen och sänk i 10mm styg från åk höjd.
8: osv

Kan räcka att höja/sänka kuggstånen eller styrstaget i spinden 0,5 mm för att få rätt stora skilnader i guppstyring.

Hmm orkar jag kan jag rigga lite och fota hur jag gör.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Aha, jag förstår. Ärligt talat så mätte jag nog lite på en höft när jag satte dit kuggstången, så det är inte omöjligt att det är olika bumpsteer på höger/vänster.
Men, det ska väl inte vara omöjligt att få ordning på det. I värsta fall får jag sätta dit en gammal hederlig snäcka med kulmutter igen, alla fästen finns ju kvar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Har varit ute och kört lite med bilen nu. Styrningen är helt kass! thumbs down
Ackermann verkar vara helt åt skogen, och det känns inte som om jag reder ut problemen genom att justera infästningar för kuggstången.
Det blir till att montera tillbaka den gamla kulmuttern istället, då bör geometrin stämma lite bättre iaf.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Anders Karlsson skrev:
Har varit ute och kört lite med bilen nu. Styrningen är helt kass! thumbs down
Ackermann verkar vara helt åt skogen, och det känns inte som om jag reder ut problemen genom att justera infästningar för kuggstången.
Det blir till att montera tillbaka den gamla kulmuttern istället, då bör geometrin stämma lite bättre iaf.


De e lite rörigt att få till bra, det måste ju vara rätt i tre plan så att säga, det är ju både styr och fjädringsrörelser som påverkar det hela. Både bumpseer och Ackermann är ju toe-problem och därmed nära släktingar. Det tar lite tid att sätta sig in i sådana problem för att kunna säga vad som skall göras och själv har jag inte det. Då blir det att slänga ur sig lite principer, vilket inte är tillräckligt. Rent geometriskt är kulmuttern bra med sin hjälpstyrarm, den rör sig lika styrarmarna i spindlarna, det är klumpigheten som är bekymret.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Jag har bara mig själv att skylla på, jag smällde dit kuggstången ett par år innan jag köpte Väghållningsboken. Det visade ju sig att jag inte fått till det så bra, så nu åker originalgrejerna tillbaka.
Återkommer med rapport om resultatet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Jag testade att skruva tillbaka original snäcka med kulmutter idag, resultatet står att läsa om i min biltråd.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=784870#784870

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Hur är det med denna framvagn som anders karlsson,
är det en bra, likvärdigt med mcpherson eller sämre? geometrimässigt alltså.

Har nämligen en sån liggande som jag funderar på...

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Åpelen har dubbla A-armar, än har jag inte sätt en bil med dubbla A-armar som inte är bättre än MacPerson. Med mer eller mindre fix på dubbla armar alltid bättre än MacPerson.
Man har i alla förutsättningar att få det bra i alla fall.
ÅÅpelen har om jag minns rätt alla förutsättinra att vara dräglig redna från start.
Det ända som är bättre med MacÄckelframvagnar är priset och änkelheten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



ska bygga dubbla a-armar på mitt rörramschassie (4wd) lämpliga grader i vinklarna att börja med? nån bra utgångspunkt vore bra:) förslag på hur jag ska sätta stötdämpare, vilken stötdämpare jag bör använda voreoxå plus, har inte sett nåt a-armsbygge med fwd/4wd än, vore kul att se hur nån löst det?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

x6rs:
Hur man skall göra A-armar är jä... svårt att säga ren generält, finns så inihe..... med paramatear att riva runt med.
Har du denna bok? om inte börja där.
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Lite läsvärt, A-armar mm
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23217

Citat:
förslag på hur jag ska sätta stötdämpare

Så MR blir så stor som möligt.

Citat:
vilken stötdämpare jag bör använda voreoxå plus.

Fabrikatet styrs av pluskan.
Sen kommer man till det SVÅRA att få justa matchande dämparkurvor.

Citat:
har inte sett nåt a-armsbygge med fwd/4wd än

Tex alla saabar 95/96/99 och og900 har Dubbla A-armar fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Re:

-oskar- skrev:
Hur är det med denna framvagn som anders karlsson,
är det en bra, likvärdigt med mcpherson eller sämre? geometrimässigt alltså.

Har nämligen en sån liggande som jag funderar på...


Är den från en Commodore B? Det är inte samma som Ascona/Manta B, bara så du vet. Tror det skiljer en del i geometri mellan modellerna, bilarna är ju inte tänkta för samma sorts körning riktigt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Racetech
Hjulupphängningar - data om erkänt bra konstruktioner?
<<   1, 2, 3, 4   >>
29782 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande