Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29782 besök totalt |
Sai Kpi ![]() ok, Sai orsakar positiv camber när hjulet vrids från rakt fram. Åt bägge håll. Det kompenseras med Caster, och så måste man ha mer Caster. Dom här vinklarna får även bilen att höja och sänka sig när hjulen vrids. Mycker scrubb förstärker effekterna. Nu vrids inte hjulen så mycket i racing så man ska inte överdriva effekterna. En viss återhållsamhet med alla vinklar minskar risken för att man nässlar in sig i "kompensationskarusellen", vilket tilltalar mig. VET man vad man är ute efter så att man kan värdesätta knepiga vinklar och förstå vilka bieffekter som kommer på köpet, så är det emellertid fritt fram. Vinklarna hamnar ofta utanför Kpi axeln och så får man vridande krafter runt densamma, som då får tas upp via kuggstången eller hamna i ratten om lastfördelningen mellan framhjulen ändras. OK igen, men det får vara måtta på behovet av "rattkänsla" > ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jo, man kanske får kör med väl mycket caster.
En liten fundering, jag sitter och räknar men blandar bara ihop allting. Med exempelvis 185/65 15". på en fälg med ET35, hur högt hamnar undre spindelled från marken med 99/900 spindeln? och vad är styrradien ungefär med de premisserna. Utifrån det borde man dessutom kunna räkna ut skilnaden i avstånd mellan undre spindelleder och spårvidd. hjuldiameter = (15*25.4)+(185*.65*2) hjuldiameter = 621.5 hjulcentrumhöjd över mark är ungefär 310 mm och spindelleden är ungefär 130mm under hjulcentrum. Så (den undre) spindelleden torde hamna på en höjd över marken på ca 180 mm nu har jag en triangel med en vinkel 12.5 grade, en på 90 grader, och ena kortsidan 180mm, hur lång är då andra kortsidan? |
||||||
kan man inte öka kamberkompensationen genom placering av chassi-infästningen av övre bärarm, ex utflyttat ger kortare övre bärarm, vilket ger ökad camberkompensation, sänkt infästning borde ävn det bidra till kamberkompensation. alternativt förlänga undre bärarmen, genom att flytta in den lite längre. |
||||||
En liten rättelse bara. Det är där projectionlinjen dragen genom spindellederna träffar marken jämfört med spårvidden, som är scrubb avståndet. Inte undre spindelleden i sig. Men det kanske du menade? Eller ta avståndet mellan undre spindellederna och lägg till avståndet spindelleden till marken *tan på Sai vinkeln*2-spårvidden/2. Äh, det där får Fuling skriva. ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jodå, det jag försöker räkna ut är hur långt det är från projektionslinjen skärning med marken mot lodlinjens skärning med marken, hmm fuling hjälp.- |
||||||
alfa=spindelvinkel
cc=mått mellen undre yttre kullederna tw=spårvidd h=höjd fram mark till undre yttre kulled. sr=skrubbradie sr=(tw-cc)/2-tan(alfa)*h hmm detta gäller vid 0 camber. Dubbel hmm, sen beror det på HUR och var man justera cambern on spårvidden också åker. trippel hmm, har jag tänkt rätt nu??? ![]() eller om det skall vara sr=(tw-cc)/2-tan(alfa+camber)*h _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ursäkta att det dröjt ( har varit i fjälls). Vill man inte att styrledspunkten ska hamna utanför nedre spindelled för att få den V formade modellen av statisk accerman? man ställer iochförsig accerman med placeringen av styrväxeln men!?! Bakvagnen har jag inte kommit till än men spindlarna är faktiskt väldigt lika, en fundering: Ska jag välja att ha lika långa bärarmar med samma geometri eller att ha samma infästningspunkter i karossen men med lite kortare bärarmar (3-5cm), spindlarna måste nog hamna längre in i bilen än i fram! Jag ska försöka göra nya ritningar ( med lägre RC mm) till efter påsk, ska till fjälls igen ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Bra tråd, den handlar ju om lite av det jag pysslar med nu! Hoppas det är ok att sticka in med ett par frågor?
Jag har bytt från kulmutter till kuggstång på min bil, och det skapade lite problem med bumpsteer. Har ritat en bild i paint för att förklara lite. Vyn är rakt ovanifrån. Dubbla A-armar, kuggstången bakom axeln. Själva framvagnen kommer från en Opel Commodore B (liknande Ascona/Manta ungefär). ![]() Kuggstången och inre styrlederna sitter i samma höjd som undre länkarmsbussningarna. Inre styrlederna satt längre in än undre länkarmsbussningarna förut, detta måste väl ha gett bumpsteer? Kom på att det går att skruva ut de inre styrlederna, så jag får samma c/c mått mellan styrlederna och länkarmsbussningarna. Eller ska de vara lite längre in för att få Ackermann att stämma? Yttre styrarmarna sitter på originalplats, så jag lär få korta av styrstagen lite för att de inte ska bottna i yttre styrlederna. Undre länkarmen har ett reaktionsstag snett framåt som sitter i en bussning, ska jag använda den tänkta linjen mellan den bussningen och länkarmsbussningen för att måtta in inre styrleden? Sen har jag en liten fundering ang vinklarna på rattaxelns knutkors. Jag har haft lite "hugg" i styrningen, det måste väl bero på att det är olika vinklar på knutkorsen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
1 Samma höjd e ok. 2 Längre in är åxå ok. 3 De yttre styrlederna sitter väl längre in än spindelleden? Detta för Ackermann. Vi behöver ett styrstag som beskriver samma radie ute vid hjulet som spindeln, vilket betyder att om styrleden sitter längre in så måste även leden i kuggstången sitta längre in. Det är LÄNGDEN på styrstaget som gör bumpsteer medan förflyttningen sidledes gör Ackermann. 4 Det där får du rita upp. 5 För skarpa vinklar ger hugg. Vilken typ av A-arms geometri som är bäst handlar om bilens övriga uppbyggnad. Downforce är också en mycket viktig faktor i sammanhanget. En stel bakaxel till exempel kräver en speciell typ av framvagns A-arms geometri. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Tack Göran!
Här kommer en bild på undre länkarmen. ![]() Hoppas det syns hur jag menar. Ska kolla lite mer noga imorrn hur länkarmens bussningar sitter i förhållande till varandra, samt ta lite mått och sånt. Knutkorsen får jag försöka få till så gott det går då, blir lite klurande helt enkelt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Höjd läget på kuggstången är VIKTIGT.
1: Lättast att kolla är ta bort fjädern. 2: Sätt tast något rakt o styft(typ linjal a 2m lång) i tex bromsskivan Typ 2m långt som man låter peka rakt fram. 3: Låst ratten 4: hissa hissa/sänk så centrum på hämnar där det är i åkhöjd. 5: koll nu vad som händer på spetasen av linjalen när man hissar spinden 10mm 6: sen 10mm till osv 7: ta sen och sänk i 10mm styg från åk höjd. 8: osv Kan räcka att höja/sänka kuggstånen eller styrstaget i spinden 0,5 mm för att få rätt stora skilnader i guppstyring. Hmm orkar jag kan jag rigga lite och fota hur jag gör. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Aha, jag förstår. Ärligt talat så mätte jag nog lite på en höft när jag satte dit kuggstången, så det är inte omöjligt att det är olika bumpsteer på höger/vänster.
Men, det ska väl inte vara omöjligt att få ordning på det. I värsta fall får jag sätta dit en gammal hederlig snäcka med kulmutter igen, alla fästen finns ju kvar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Har varit ute och kört lite med bilen nu. Styrningen är helt kass!
![]() Ackermann verkar vara helt åt skogen, och det känns inte som om jag reder ut problemen genom att justera infästningar för kuggstången. Det blir till att montera tillbaka den gamla kulmuttern istället, då bör geometrin stämma lite bättre iaf. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re:
De e lite rörigt att få till bra, det måste ju vara rätt i tre plan så att säga, det är ju både styr och fjädringsrörelser som påverkar det hela. Både bumpseer och Ackermann är ju toe-problem och därmed nära släktingar. Det tar lite tid att sätta sig in i sådana problem för att kunna säga vad som skall göras och själv har jag inte det. Då blir det att slänga ur sig lite principer, vilket inte är tillräckligt. Rent geometriskt är kulmuttern bra med sin hjälpstyrarm, den rör sig lika styrarmarna i spindlarna, det är klumpigheten som är bekymret. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jag har bara mig själv att skylla på, jag smällde dit kuggstången ett par år innan jag köpte Väghållningsboken. Det visade ju sig att jag inte fått till det så bra, så nu åker originalgrejerna tillbaka.
Återkommer med rapport om resultatet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jag testade att skruva tillbaka original snäcka med kulmutter idag, resultatet står att läsa om i min biltråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Åpelen har dubbla A-armar, än har jag inte sätt en bil med dubbla A-armar som inte är bättre än MacPerson. Med mer eller mindre fix på dubbla armar alltid bättre än MacPerson.
Man har i alla förutsättningar att få det bra i alla fall. ÅÅpelen har om jag minns rätt alla förutsättinra att vara dräglig redna från start. Det ända som är bättre med MacÄckelframvagnar är priset och änkelheten. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
ska bygga dubbla a-armar på mitt rörramschassie (4wd) lämpliga grader i vinklarna att börja med? nån bra utgångspunkt vore bra:) förslag på hur jag ska sätta stötdämpare, vilken stötdämpare jag bör använda voreoxå plus, har inte sett nåt a-armsbygge med fwd/4wd än, vore kul att se hur nån löst det?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
x6rs:
Hur man skall göra A-armar är jä... svårt att säga ren generält, finns så inihe..... med paramatear att riva runt med. Har du denna bok? om inte börja där. https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i Lite läsvärt, A-armar mm https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Så MR blir så stor som möligt.
Fabrikatet styrs av pluskan. Sen kommer man till det SVÅRA att få justa matchande dämparkurvor.
Tex alla saabar 95/96/99 och og900 har Dubbla A-armar fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re:
Är den från en Commodore B? Det är inte samma som Ascona/Manta B, bara så du vet. Tror det skiljer en del i geometri mellan modellerna, bilarna är ju inte tänkta för samma sorts körning riktigt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29782 besök totalt |