|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 14:41
Bensin vs E85 ?
Nån som är mer på läst än jag angående E85?
funkar det på "rejs" bilen?
turbo?
ventilsäten?
osv...
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

14 Mar 2005 14:55
Anpassar man bara bränslesystemet och mappar motorn för E85 så fungerar det. Sedan kan jag tänka mig att bränslet är lite elakare mot oljan, men inte i samma grad som metanol iaf.
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462

14 Mar 2005 15:14
Jag är "believer".
Framförallt pga. ökade spikningsresistansen och mer effekt. Kör man den i entusiastbil så gör det inte så mycket att bränslekostnader förblir ungefär detsamma samt att man kanske får byta olja efter 500 mil istället för 1000.
Så fort det blir varmare så gör jag en riktig konvertering på bruksbilen (har hittils kört med orginalkomp). Summa sumarum: det är kanske bästa alternativet just för "racebilar" och inte för bruksbilar.
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 15:25
men om man tänker köra turbo, hur blir det med kompet? i vanliga fall vill man minska kompet på en bensinturbo bil vid höga effektutag?
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 15:27
vanlig bensin är väl ingen höjdare för oljan?
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462

14 Mar 2005 15:32
Saxat från etanol.nu:
| Citat: | | Hej .Jag har följt inläggen här på forumet i ca 1år.och för ca 6mån sedan bestämde jag mig för att etanolkonvertera min bil.En alfa 164 twin spark 92a.Målet var mera effekt på en låg budget, samt att spöa min jobbar kompis Nissan s14.Bilen byggdes i all hemlighet under 3 fullpackade helger. Jag är inte novis på turbo konverteringar dock ny på etanol.Utan närmare beskrivning av bilen så kan jag bekräfta några frågor här på forumet+att jag skulle vilja ställa några.Etanolens spiknings tendenser verkar vara noll,när'spridarnas flöde ej räcker till och när bensin bil får detonation så tappar etanol bilen bara orken utan hål i kolvarna. Efter som bilen är min vardags bil ,så kör jag den till jobbet varje dag ca 1mil.Mycket kalstarter och korta sträckor.oljan ser då ut som om topplocks packningen har gått,"skummig".Men om jag kör en längre sträcka verkar etanolen kokas bort och oljan är klar och fin igen.Jag har modifierat Alfans orginal styr system vilket med för att bilen går något fet på låg last,där av etanol i oljan.Start svårigheter 2-3 försök på 100% e85 startar på första med upp till75% i blandning av etanol .Ts motorn är ju ej tänkt för turbo med sin relativt höga komp,10:1.Komp förhålladet i min motorn har behålts orginal. Vid 1bars laddtryck 398cc spridare 100%etanol ,spridar tryck 4,9 bar ca 630 grader mät direkt efter turbon.tempratur i insuget 9 grader, orginal tändställning.Bilen" dör " vid ca1,1-1,2 bar och slutar att dra. Vid 1 bar ,samma spridare samma tryck,men 50%etanol inblandning, Aldrig över 700 grader i avgastemp,med en temp i insuget av 32 grader,vill bilen fulkomligt skena in i varvtals stoppet på alla växlar.Med högre tändning och 100% etanol i tanken verkar det bara vara motorns fysiska begränsningar som sätter stop.Drifts ekonomin testades när jag i mitt jobb pendlade 20 mil i veckan i 3 veckor.Alfa motorn förbränner med sina dubbla tänd stift per cylinder bränslet mycket bra.och vid 90Km/tim så drar den ca 0,65l/mil,i mitt utförande hamnar det på ca0,75L/mil Förhållandet blir naturligtvis anorlunda när metall möter metall. Nissan 200sx s14 200hk med diff och van förare skall göra 0-100km/tim på 6,7sek. Jag är snabbare utan diff och med framhjuldrift,den största skilnaden ligger mellan 100-200km/tim .Där etanol motorn jobbar med ett grymt vrid. Jobbar kompisen skall köpa Skyline ,jag köper 4 spridare till. Nu till en fråga,När jag motor bromsar ifrån ca100km/tim till 0 precis när bilen stannar och tomgångs motorn tar över styrningen av motor kommer ett vit pinsamt moln ur avgas röret som sen lägger sig,Detta händer enbart vid 100% etanol ej vid 50% iblandning.MIn teori är att jag får "kallras"(atomisering?) på grund av etanolens kraftigt kyllande effekt+ min rika blandning(Jag har plockat bort vatten värmningen av spjället bör tilläggas)Blir oförbrännd etanol vit?Detta är den enda nackdelen som jag har upptäckt . Ett tips många letar efter en billig avgastempmätare,det finns att köpa på JULA för ca299kr ink,3mm K-element.digital är den med och snabb.Förläng kabelen till elementet med ca1.20m och du får en fel visning på ca 6 grader.Alla mina värden är uppmäta med dessa mätare och dom har varit fast monterade i 300mil ,funkar klockrent. hoppas på svar .Ph |
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 16:54
okej, "ungefär" liknande på en bensinare som går fett på låglast angående bensin i oljan, dock är det svårare att se bensinen i oljan.
Det här är intressant  min motor kommer o köras i bänk, därför tänkte jag att det kan vara intressant o testa E85  , lägre avgastemp är aldrig fel på en hårt trimad turbospis.
Tyvärr finns det lite saker o tänka över: gummislangar osv.
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118

14 Mar 2005 16:58
Brinner E85 med synlig låga?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 17:19
ja E85 syns även vid solljus, tror att alla E-klasser syns. läste något om att det var ett krav från "brandmännen".
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7234
Moderator

14 Mar 2005 17:22
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 19:23
sök "knappen" var för liten
jag satt o titta efter den, men såg den inte
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
Limo-Micke
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 78
Trådstartare

14 Mar 2005 22:20
Nu har jag "pluggat" E85 hela kvällen  , o det blir E85 i BMW:n
_________________ Mikael Boström
M3 Limo -96
325ix -87
|
|