Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gokart?
1, 2   >>
3517 besök totalt
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Gokart?

Tjena!

Är lite sugen på att köpa en gokart och bara hobbyköra.

Någon som har lite bra tips man ska köpa eller ska tänka på?

MVH Erik

Solna
Här sen Maj 2004

Vilken klass hade du tänkt att köra?

Yamaha och Sport 2000 är dom mest renodlade hobbyklasserna.

Iame Intrepid Silverstone
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hade mest kikat in mig lite på sport 2000.
Verkar roligast

Tar gärna imot bra länktips

MVH Erik

Tystberga
Här sen Mar 2004

Köp en sport 2000 i gott skick så blir du förmodligen mest nöjd och får mest racing för pengarna men du måste vara över 22år, annars gäller klass yamaha. Köp ingen gammal ICA, ICA junior eller liknande 100cc för dessa är som att hobbyköra med en f1:a man klarar inte att hålla de igång innan man lärt sig en del om karting eller är racemekaniker/ingenjör och kan driva extrema racingfordon.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Rotax är väll känd för att fungera bra, chassie spelar inte så stor roll om du hobbyåker på klubbnivå. Men de övriga fungerar även de bra. Kolla på Radne.se, kartson.se eller forsmanmotor.se (kan ha stavat fel). Alla tre är trevliga att ha med att göra.
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Söker du mer fakta och vill få reda på mer än det som redan publicerats här kan jag varmt rekommendera http://www.nilson.se/nilsonmotor/kartingportalen/

Vore jag dig skulle jag satsa på Rotax, en relativt billig klass som inte kräver speciellt mycket underhåll, inte på klubbnivå iaf.. Motorerna på de kartarna är plombade oxå..

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Stort tack för all info.

Hmm 22år var ju lite illa.

Vad väger en sån där yamaha och hur går en sådan?
Prestandan är ju inte så viktigt i början kanske men.

Föresten, vad menas med plombade? Bra eller dåligt?

MVH Erik

Solna
Här sen Maj 2004

Att dom är plombade betyder att du får inte ta isär motorn själv och meka med den. Endast godkänd kartingfirma får reparera/renovera den.

Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Erik Börnstedt skrev:

Vad väger en sån där yamaha och hur går en sådan?
Prestandan är ju inte så viktigt i början kanske men.
MVH Erik

En Yamaha med förare ska minimum 140 kg med förare.. Ett rent chassi utan blyvikter kan väga kring 70-75 kg kan jag tänka mig. Effekten ligger på 100 cc, har själv tävlat i Yamaha i två år nu efter att kört både klass Micro och Mini innan i sex år, under dessa år har Yamaha varit den klart roligaste klassen och jämnaste! Eftersom det är enhetschassi av märket Swiss Hutless blir det extra kul med tanke på att det då hänger mer på föraren då! Hastigheter man mätt upp som mest med en Yamaha ligger kring 120 km/h

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Hej Erik!

Jag har en Yamaha till salu, och eftersom jag börjar bli alltmer i behov av pengar (arbetslös snart)
så vill jag bli av med den fort.

Som sagt uppåt 120km/h är uppmätt, och den gör 0-100 på runt 4-5sekunder beroende på utväxling.
Ett härligt bett i kurvor oxå, då man kan komma upp i runt 3g i ideeala förhållanden. (Dvs varm
sommardag, och att det finns mycket gummi på banan innan)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7464 och jag tänkte mig 12000:- först, men prutar nu ner
den till 10000:- ifall någon är intresserad.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

En Yamha är på ca:15hk och har bra ax. dock inga 4-5sek till hundra då de springs igång.... Det är nackdelen för man behöver en kompis med som puttar igång. Annars är de en bra klass med motorer och chassin som fungerar utmärkt.
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Hej Andreas!

Ja visst lockar de, men hade tänkt införskaffa mig en gokart under sommaren.

om du har kvar den kan de vara intressant.

MVH Erik

Uppsala
Här sen Feb 2004

Björn skrev:
En Yamha är på ca:15hk och har bra ax. dock inga 4-5sek till hundra då de springs igång.... Det är nackdelen för man behöver en kompis med som puttar igång. Annars är de en bra klass med motorer och chassin som fungerar utmärkt.

Behövs ingen som kan putta igång om man kan det, eftersom en Yamaha aldrig är helt utan gas när du sätter ner den i backen självtänder den och åker av sig självt, då gäller det att vara beredd och hoppa ner i stolen.. Dock kan det vara bra att ha någon med sig vid första starttillfällena när man inte riktigt har tränat in den riktiga knycken.. Men som Björn säger, inga 0-100 går att uppmäta

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

nej, det är sant.. eftersom Yamahan alltid rullar.
Fast accet upp till toppfart är dock väldigt bra =)

och att ha någon som puttar igång är en stor fördel ja!. Jag har aldrig vågat testa o springa
igång min
Det jag var mest rädd för när jag körde, var att det kändes som den bara varvade mer o mer o mer..
och man var lite rädd att se en kolv flyga iväg över höger axel ibland på rakorna

Joni
Lund
Här sen Mar 2004

om du ska köra sport2000 så har jag 3 chassi till salu. alla är -04, hugg in

Solna
Här sen Maj 2004

Diskussionen om 0-100 km/h finns även på Nilssons kartingforum. En gokart är slö på låga varv så inga fantomtider från 0-100. 50-100 km/h lär dock gå rätt fort

Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005

köp en yamaha

Det är förhållandevis billigt om du inte kör för att vinna! Jag körde själv yamaha under åren 92-93 då jag bla. blev totaltvåa i sydsvenskan, Dock för att hitta de sista tiondelarna blev det riktigt dyrt då konkurenssen va ganska hård dessa åren, Många sadlade om ifrån bla Formel A och de som hade åkt EM tyckte Yamaha va en lagom klass för att hålla igång. MVH Tobbe Halmstad.

Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004

Krille JMK skrev:
Diskussionen om 0-100 km/h finns även på Nilssons kartingforum. En gokart är slö på låga varv så inga fantomtider från 0-100. 50-100 km/h lär dock gå rätt fort
Det är dock lite skillnad när det gäller ICC. Men jag som kör FA har iprincip inget drag över huvudtaget under 12-13000rpm. Däremot när man ligger på en 12000+rpm är det ett h******s drag!

Solna
Här sen Maj 2004

Jag menade förstås oväxlade kartar. En ICC är rätt grym på 0-100. Någon som har några uppmätta tider?

En Rotax har nästan all effekt mellan 6500-12500 varv.

Var/vad ska du köra i år, Joni?

Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Krille JMK skrev:
Jag menade förstås oväxlade kartar. En ICC är rätt grym på 0-100. Någon som har några uppmätta tider?

Teknikens värld mätte för många år sedan upp 0-100 på en Superkart med ett rullande hjul monterat. Det var med en ganska tung förare så vikten låg troligen på 220 kg nånstans. 10 snitttider gav 2.35 sekunder...

Tror en ICC matchar det...

/Benjamin

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Har hört tider om runt 2,8sek med ICC.

Allmänt banåkaforum
Gokart?
1, 2   >>
3517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande