Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3517 besök totalt |
Köp en sport 2000 i gott skick så blir du förmodligen mest nöjd och får mest racing för pengarna men du måste vara över 22år, annars gäller klass yamaha. Köp ingen gammal ICA, ICA junior eller liknande 100cc för dessa är som att hobbyköra med en f1:a man klarar inte att hålla de igång innan man lärt sig en del om karting eller är racemekaniker/ingenjör och kan driva extrema racingfordon.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Rotax är väll känd för att fungera bra, chassie spelar inte så stor roll om du hobbyåker på klubbnivå. Men de övriga fungerar även de bra. Kolla på Radne.se, kartson.se eller forsmanmotor.se (kan ha stavat fel). Alla tre är trevliga att ha med att göra.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Söker du mer fakta och vill få reda på mer än det som redan publicerats här kan jag varmt rekommendera http://www.nilson.se/nilsonmotor/kar
Vore jag dig skulle jag satsa på Rotax, en relativt billig klass som inte kräver speciellt mycket underhåll, inte på klubbnivå iaf.. Motorerna på de kartarna är plombade oxå.. _________________ Nils Erixon |
||
Stort tack för all info.
Hmm 22år var ju lite illa. Vad väger en sån där yamaha och hur går en sådan? Prestandan är ju inte så viktigt i början kanske men. Föresten, vad menas med plombade? Bra eller dåligt? ![]() MVH Erik _________________ Erik Börnstedt |
||
En Yamaha med förare ska minimum 140 kg med förare.. Ett rent chassi utan blyvikter kan väga kring 70-75 kg kan jag tänka mig. Effekten ligger på 100 cc, har själv tävlat i Yamaha i två år nu efter att kört både klass Micro och Mini innan i sex år, under dessa år har Yamaha varit den klart roligaste klassen och jämnaste! Eftersom det är enhetschassi av märket Swiss Hutless blir det extra kul med tanke på att det då hänger mer på föraren då! Hastigheter man mätt upp som mest med en Yamaha ligger kring 120 km/h ![]() _________________ Nils Erixon |
||
Hej Erik!
Jag har en Yamaha till salu, och eftersom jag börjar bli alltmer i behov av pengar (arbetslös snart) så vill jag bli av med den fort. Som sagt uppåt 120km/h är uppmätt, och den gör 0-100 på runt 4-5sekunder beroende på utväxling. Ett härligt bett i kurvor oxå, då man kan komma upp i runt 3g i ideeala förhållanden. (Dvs varm sommardag, och att det finns mycket gummi på banan innan) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php den till 10000:- ifall någon är intresserad. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
En Yamha är på ca:15hk och har bra ax. dock inga 4-5sek till hundra då de springs igång.... Det är nackdelen för man behöver en kompis med som puttar igång. Annars är de en bra klass med motorer och chassin som fungerar utmärkt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Behövs ingen som kan putta igång om man kan det, eftersom en Yamaha aldrig är helt utan gas när du sätter ner den i backen självtänder den och åker av sig självt, då gäller det att vara beredd och hoppa ner i stolen.. Dock kan det vara bra att ha någon med sig vid första starttillfällena när man inte riktigt har tränat in den riktiga knycken.. Men som Björn säger, inga 0-100 går att uppmäta ![]() _________________ Nils Erixon |
||
nej, det är sant.. eftersom Yamahan alltid rullar.
Fast accet upp till toppfart är dock väldigt bra =) och att ha någon som puttar igång är en stor fördel ja!. Jag har aldrig vågat testa o springa igång min ![]() Det jag var mest rädd för när jag körde, var att det kändes som den bara varvade mer o mer o mer.. och man var lite rädd att se en kolv flyga iväg över höger axel ibland på rakorna ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
köp en yamaha
Det är förhållandevis billigt om du inte kör för att vinna! Jag körde själv yamaha under åren 92-93 då jag bla. blev totaltvåa i sydsvenskan, Dock för att hitta de sista tiondelarna blev det riktigt dyrt då konkurenssen va ganska hård dessa åren, Många sadlade om ifrån bla Formel A och de som hade åkt EM tyckte Yamaha va en lagom klass för att hålla igång. MVH Tobbe Halmstad. _________________ Tobias Rosén BMW Mini Cooper S -05 Austin TURBO Pickup -69 Austin Cooper S 970cc GRP2 -64 Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport |
||
_________________ Jonatan Hertzberg |
||
Jag menade förstås oväxlade kartar. En ICC är rätt grym på 0-100. Någon som har några uppmätta tider?
En Rotax har nästan all effekt mellan 6500-12500 varv. Var/vad ska du köra i år, Joni? _________________ /Kristoffer Stagh ![]() Iame Intrepid Silverstone |
||
Teknikens värld mätte för många år sedan upp 0-100 på en Superkart med ett rullande hjul monterat. Det var med en ganska tung förare så vikten låg troligen på 220 kg nånstans. 10 snitttider gav 2.35 sekunder... Tror en ICC matchar det... /Benjamin _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3517 besök totalt |