Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7194 besök totalt |
![]() _________________ ![]() |
||||||
Köpte en gammal alfa 90 trafikförsäkring 1400
![]() ![]() Jag är 40år har inte haft ngn olycka på 10+ år bor i villa etc Helförs på marcosen kostar 2500/år Idioti! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Gäller nog mer när man har entusiastförsäkrat, då är det krav på låst garage. Men då måste man ha en annan bruksbil också. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Jag gillar inte heller SUV:ar... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Vilken fantastisk debatt det blev!
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Sant! Man kan inte hålla på att mygla och försäkra på farsan/morsan hur länge som helst. En dag står man där när man har klöver nog till att köpa drömbilen. Att man då inte har råd att försäkra den pga avsaknaden av bonus kommer att kännas som en rak höger/spark i häcken!!!! ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Kan ingen starta ett Kooperativt försäkringsbolag?
Då skulle man få betala vad det egentligen kostar att försäkra bilen inte skänka en manssa pengar till ett försäkringsbolag som spelar bort allt på taskiga IT-aktier eller flotta kontor. Med rimligare priser försvinner fusket! _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Är det inte så grundtanken men uppbyggnaden av försäkringsbolag är..? (försäkringsbolag i allmännhet o LF i synnerhet) Du betalar i försäkring vad det kostar försälringsbolaget att försäkra/ersätta. Blir det över betalar dom i vissa fall ut en bonus baserat på resulatatet. Kostar en GTI 8000 att försäkra om du är 22 år så borde det rimligt vara så att det är (någe så när) den kostnaden en sådan bil medför med en 22 åring. _________________ Stefan Larsson |
||||||
Hej! jag har en Skoda pickup diesel -98 som jag köpte för ett år sedan när jag var 24 år, jag har den försäkrad hos trygg hansa, den står på mig, jag bor i storstad (OK inte Sthlm men Umeå räknas som storstad) och jag har inget garage. jag har 1900:- i helförsäkring.... och sen har jag ett Amatörbygge som jag ska enusiastförsäkra, då blir premien mellan 1200:- och 1700:- men då måste man ha den i garage.. Så jag anser att det finns billiga bilar att köra omkring i, att den drar 0,6l/milen och kostar 700:- i skatt gör ju inte saken sämre. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Nu är det ju inte sakförsäkringsbolagen som spenderat pengar i fonder utan liv- och sparbolagen och man kan nog säga att de lyckats bättre än gemene man även om deras fonder också gått ner. om du tror att ett kooperativt försäkringsbolag/organistion skulle fungera så står de ju dig fritt att försöka, själv tror jag inte det skulle fungera då man ta bort incitamentet vinst. Skulle bli lika ineffektivt som en del offentlig verksamhet, t ex försäkringskassan eller pensionsfonderna. |
||||||
Nja, grundtanken är att de skall tjäna pengar på att erbjuda försäkringar där vi försäkringstagare solidariskt/kollektivt delar på riskerna fast betalar utifrån den riskgrupp man tillhör. Men med tanke på de låga vinster (om ngn) som sakförsäkringssidan ger så kan man nästan se det som att de är kostnadsbaserade försäkringspriser, dvs man betalar i princip vad det kostar försäkringsbolaget. Så var tanken även innan IT-boomen men då kunde den mkt lönsamma livsidan sponsra saksidan. Under senare tid har sakförsäkringsbolagen i de flesta fall höjt premierna överlag för att göra en anpassning till kostnadsläget. Att den kommit i samband att börsen dykt, skulle kunna tolkas som att vi får betala för deras dåliga kapitalförvaltning men det är om ngt tvärtom. Tidigare sponsrade deras goda kapitalförvaltning saksidan som då gick med förlust men då går inte längre. Utöver det har utbetalningskostnaderna stigit mkt bl a pga fler stölder. Så då saksidan ensam måste visa ett positivt resultat finns inte mkt annat att göra än att höja premierna. |
||||||
Det har väl funnits några kooperarativa försäkringsbolag? Folksam kanske och undrar om inte Trygg-Hansa också ägdes av försäkringstagarna en gång i tiden? Jag är nästan säker på att mitt försäkringsbetalande byttes mot aktier i nåt bolag en gång i tiden, men jag kommer inte ihåg vilket bolag det var. Tror dock det var Trygg-Hansa.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Stämmer delvis med Trygg Hansa, att då de ombildades från ömsesidigt bolag till AB så blev vi försäkringstagare aktieägare. |
||||||
Jag gjorde teoriprovet på skoj för ett tag sedan, och blev faktiskt godkänd! om jag skulle klara körprovet är dock en helt annan sak... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det är alltså därför tjänstebilsinnehavare kör vårdslöst! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 7194 besök totalt |