Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diagram
<<   1, 2
3862 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Ingen får tro att jag tror på dessa teoretiska uträkningar............då tror väl ingen på vad jag säger i fortsättningen...........men det är kul att exprimentera....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm du ser ut att ha ganska mycket kvar, peruk?
Vist kan jag försöka hjälpa dig med excel, jag kan en heldel men inte allt.
Men vi tar det på mail istället.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Teoretisk toppfart för våran Klass 2-bil, kommer i år att vara, i runda slängar, 466km/h...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

AL:
En nyfiken fråga vad är er effekt i snurran?
Ett mycket grovt överlag säger ca 1400hk, hmm har ni det?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu styrs ju teoretisk toppfart, bortsett vind/rullmotstånd, enkom av utväxling och effekten påverkar ju inte denna ekvation ett dugg...

Men ca 400hk blir det nog ihop med ett vrid på runt 600 Nm. Som förra året mao...

Anledningen till den höga toppfarten, på pappret, är en ny, sexväxlad, låda. Lite lägre slutväxel kanske skulle sitta på sin plats...
Men man växlar ganska lite pga vårat vrid så... Det får nog vara.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

AL:
Den formen ja, jag bara tetas lite , men man måste se alla parametrar.
En nyfiken fråga, varför 6växlar när du max kommer använda gissningsvis 3 kanske 4?
1an starta på och 6an är väll för hög för att åka på och ha max effeketen där den behövs, eller har jag fel?
Jag är bara nyfiken och vetgirig så ta det inte som något påhopp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

en liten fördel med många växlar i ett brett utvxlförhållande är ju att man kan köra knutstorp på 1-4, gelleråsen 2-5, anderstorp 3-6.
skönt att slippa byta utv mellan banor.
detta kräver iofs en stark motor, men det lider inte A L av eller?.
själv åker jag med 2.00 på ettan och 1.00 på sexan men det beror mest på "lack of power".

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



AL skrev:

Anledningen till den höga toppfarten, på pappret, är en ny, sexväxlad, låda.


Får hoppas att det blir lättare att få i rätt växel med den nya lådan (Förlåt, var bara tvungen... )

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Tittar man på mitt växlingsdiagram, så ser bilen okörbar ut.

1an...2.48
2an...1.48
3an...1.00


Men det går bevisligen då Ulf i Fairlinen åkar med samma utväxlingar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

dude:
citat:
"en liten fördel med många växlar i ett brett utvxlförhållande är ju att man kan köra knutstorp på 1-4, gelleråsen 2-5, anderstorp 3-6. "
Tack, klockrent svar
Bara en nyfiken fråga men då ligger du väll på ikrokarna maxvarv på 6an på anderstorp, eller?

Al:
Nyfiken fråga, hur fort tror du din bilen kommer att kunna gå i praktiken?
Det är väll vid den hastighet på 6an man skall ha ligga på max effekten för då är ju luftmotståndet som störst.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har aldrig kört på anderstorp med nya lådan, men teoretisk toppfart är ca 220 på 6:an vid 8500 rpm (beroende på däckval).
tidigare ggr på anderstorp så brukar varvstoppet gå på ungefär efter halva rakan (190 km/h 7000rpm). resten är bara väntan på att få bromsa :-).
tycker f.ö. att anderstorp är en av dom allra tråkigaste banorna vi har i sverige. det sista uttalande är lätt färgat av mina tidigare bilval och trimningsgrad.
min uppfattning kan komma att ändras angående a-torp efter denna säsong, då jag eventuellt ska köra med TRM i deras S40 rwd ett par tävlingar.
dom lider inte direkt av för lite effekt :-))

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ingen fara Fuling. Tog det inte så alls, även om jag kanske svarade lite kort... Sorry!

Vill bara klargöra att bilen nog ska benämnas som "våran" (teamets) och inte min...

Vi ska ju föresten åka med två i år och när vi väl är på plats ser det nu ut som om jag kommer hålla till mer på "den andra bilen".
"Villapanna Racing!"

Anledningen till att den nya lådan har sex lägen är ganska enkel... Den kommer så original. Så anledningen till bytet är egentligen inte baserat på utväxlingen. Som det skrevs här, vi behöver inte växla så införnaliskt mkt. thumbs up Men de gånger det ska ske så kan man ju hoppas att vajerstyrning från spakuslingen är stabilare än det vi hade förra året...
Annars går det som Lefors påpekar... (Du ska få igen ngn dag. )
Sedan ska den nya lådan stå pall för fler Nm, vilket vi har ganska gått om...

Tror vi åkte runt 235 km/h på både Anderstorp och Mantorp förra året.
Var den slutar att dra vet i tusan, men en uppkattning på strax under 300 km/h vore nog en rätt ok gissning. Låter ju kul iaf...även om det inte spelar så stor roll egentligen.

En BMW M3 E36 3,2 ska göra 282 km/h, helt original, utan toppfartsspärr.
Vi har lite mer effekt och knappt dubbla vridet. Så ngn km/h mer pga av detta borde vi väl ha...fast det går tungt i de hastigheterna.

Diners sas väl åka 270 km/h på Mossen och 278 på Ringen med sin 9-5:a.

Lite oemporiska fakta kanske... Men jag återkommer då jag vet mer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Lefors skrev:
Får hoppas att det blir lättare att få i rätt växel med den nya lådan (Förlåt, var bara tvungen... )


En spark i skrevet, "I like it"

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lefors skrev:
Får hoppas att det blir lättare att få i rätt växel med den nya lådan (Förlåt, var bara tvungen... )


En spark i skrevet, "I like it"


"Bjuder upp mig till dans, så ska du få valsa..."




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Diagram
<<   1, 2
3862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande