Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3862 besök totalt |
Ingen får tro att jag tror på dessa teoretiska uträkningar............då tror väl ingen på vad jag säger i fortsättningen...........men det är kul att exprimentera....
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hmm du ser ut att ha ganska mycket kvar, peruk?
![]() Vist kan jag försöka hjälpa dig med excel, jag kan en heldel men inte allt. Men vi tar det på mail istället. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Teoretisk toppfart för våran Klass 2-bil, kommer i år att vara, i runda slängar, 466km/h...
![]() ![]() |
||||
Nu styrs ju teoretisk toppfart, bortsett vind/rullmotstånd, enkom av utväxling och effekten påverkar ju inte denna ekvation ett dugg...
Men ca 400hk blir det nog ihop med ett vrid på runt 600 Nm. Som förra året mao... ![]() Anledningen till den höga toppfarten, på pappret, är en ny, sexväxlad, låda. Lite lägre slutväxel kanske skulle sitta på sin plats... ![]() Men man växlar ganska lite pga vårat vrid så... Det får nog vara. |
||||
AL:
Den formen ja, jag bara tetas lite ![]() En nyfiken fråga, varför 6växlar när du max kommer använda gissningsvis 3 kanske 4? 1an starta på och 6an är väll för hög för att åka på och ha max effeketen där den behövs, eller har jag fel? Jag är bara nyfiken och vetgirig så ta det inte som något påhopp. _________________ Johan Sjölinder |
||||
en liten fördel med många växlar i ett brett utvxlförhållande är ju att man kan köra knutstorp på 1-4, gelleråsen 2-5, anderstorp 3-6.
skönt att slippa byta utv mellan banor. detta kräver iofs en stark motor, men det lider inte A L av eller?. själv åker jag med 2.00 på ettan och 1.00 på sexan men det beror mest på "lack of power". _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Får hoppas att det blir lättare att få i rätt växel med den nya lådan ![]() ![]() _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Tittar man på mitt växlingsdiagram, så ser bilen okörbar ut.
1an...2.48 2an...1.48 3an...1.00 Men det går bevisligen då Ulf i Fairlinen åkar med samma utväxlingar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
dude:
citat: "en liten fördel med många växlar i ett brett utvxlförhållande är ju att man kan köra knutstorp på 1-4, gelleråsen 2-5, anderstorp 3-6. " Tack, klockrent svar Bara en nyfiken fråga men då ligger du väll på ikrokarna maxvarv på 6an på anderstorp, eller? Al: Nyfiken fråga, hur fort tror du din bilen kommer att kunna gå i praktiken? Det är väll vid den hastighet på 6an man skall ha ligga på max effekten för då är ju luftmotståndet som störst. _________________ Johan Sjölinder |
||||
jag har aldrig kört på anderstorp med nya lådan, men teoretisk toppfart är ca 220 på 6:an vid 8500 rpm (beroende på däckval).
tidigare ggr på anderstorp så brukar varvstoppet gå på ungefär efter halva rakan (190 km/h 7000rpm). resten är bara väntan på att få bromsa :-). tycker f.ö. att anderstorp är en av dom allra tråkigaste banorna vi har i sverige. det sista uttalande är lätt färgat av mina tidigare bilval och trimningsgrad. min uppfattning kan komma att ändras angående a-torp efter denna säsong, då jag eventuellt ska köra med TRM i deras S40 rwd ett par tävlingar. dom lider inte direkt av för lite effekt :-)) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ingen fara Fuling. Tog det inte så alls, även om jag kanske svarade lite kort... Sorry!
![]() Vill bara klargöra att bilen nog ska benämnas som "våran" (teamets) och inte min... ![]() Vi ska ju föresten åka med två i år och när vi väl är på plats ser det nu ut som om jag kommer hålla till mer på "den andra bilen". "Villapanna Racing!" ![]() Anledningen till att den nya lådan har sex lägen är ganska enkel... Den kommer så original. ![]() ![]() Annars går det som Lefors påpekar... ![]() ![]() Sedan ska den nya lådan stå pall för fler Nm, vilket vi har ganska gått om... ![]() Tror vi åkte runt 235 km/h på både Anderstorp och Mantorp förra året. Var den slutar att dra vet i tusan, men en uppkattning på strax under 300 km/h vore nog en rätt ok gissning. Låter ju kul iaf...även om det inte spelar så stor roll egentligen. En BMW M3 E36 3,2 ska göra 282 km/h, helt original, utan toppfartsspärr. Vi har lite mer effekt och knappt dubbla vridet. Så ngn km/h mer pga av detta borde vi väl ha...fast det går tungt i de hastigheterna. Diners sas väl åka 270 km/h på Mossen och 278 på Ringen med sin 9-5:a. Lite oemporiska fakta kanske... Men jag återkommer då jag vet mer. |
||||
"Bjuder upp mig till dans, så ska du få valsa..." ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3862 besök totalt |