| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med insugskonstruktion
|
1779 besök totalt |
|
Hjälp med insugskonstruktion
Skulle behöva folks åsikter om mitt insug, eller rättare sagt den rörbit jag måste bygga mellan insug och spjällhus. Det ultimata hade givetvis vara att sättta spjällhus direkt på insuget, men pga platsbrist är detea tyvärr inte möjligt. Jag har gjort två alternativ, ett kort och ett långt mellanrör. Motorn är en Zetec sugis. Det är det korta men en ganska kraftig vinkel på rörer så att spjällhuset ska få plats så här lång in.
Alternativ använda en längre rörbit och sätta spjället längre ut så man får en lite snällare vinkel. Vilka negativa konsekvenser medför ett längre mellanrör? Bortse från de blå strecken på denna bild, var till en annan grej.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Den lilla radien som blir i övergongen mellan spjäll och rör kommer troligen bilda en massa turbolens som blir som en propp och detta sabbar hela insuget...
Längre rör skulle ge dig mer vrid och mindre toppeffekt kan amn enkelt säga, men primärpiporna in i plenumet från motorn spelar in här...till större del. Nja...lite elakt skulle jag säga "gör om gör rätt"...men det är svårt med bra insug, särskillt med platsen som ofta är en bristvara. |
||
|
Tanken är att köra med dubbla spjäll till nästa säsong så detta är lite av en provisoriskt lösning så att jag iaf får ut bilen iår. Men smartast är alltså att köra med ett lite längre rör med lite snällare böj.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
>
Lysande exempel är ju att kolla de seriösa trimmare som får bättre flöde ur en trängre kanal efter att de lagt igen golvet och gjort en större radie i botten... Det funkar. |
||
|
|
||
|
|
||
|
Lägg upp en bild eller två på motorrummet också så man kan se vad du har för plats att spela på.
Risken är förstås att vi hittar en massa skrafs som du kan flytta på till förmån för det som är viktigt..
Vill man så går det att få gjutet insug som passar dig och din bil till rimliga pengar här i landet! Har själv beställt ett då jag tvunget ville ha raka kanaler in i toppen. _________________ Rikard Ahlin |
||
Det är sålidw0rks med cåsm0s tillägg. (Felstavning och anv. av nollor avsiktlig för att representanter från företagen inte ska kunna hitta detta inlägg vid en sökning iom att jag har vad jag anser vara "studentlicens", om du förstår vad jag menar. Vadå paranoid, jag?)
_________________ David Ålind |
||
Snacka med Ulf "Musen" Johansson www.topptrim.se så kan han förhoppningsvis hjälpa dig, hälsa gärna från mig.
Finns lite bilder på en moddad alfatopp där också.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Går kanske att ordna det med om man vill göra/har egna formar. Ser dock inte problemet med att låta det gå genom någon som kan och har erfarenhet av att gjuta insug?
_________________ Rikard Ahlin |
||
_________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med insugskonstruktion
|
1779 besök totalt |
