Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -83 (Såld) | 3 besök senaste veckan (7965 totalt) |
Nu har jag hängt här tillräckligt länge för att vara redo att lägga upp info om min bil.
Bilen är en Golf GTi 1983 och inhandlades en mörk oktober kväll 2000 i Gävle. Mörket till trots så fick jag tag på ett relativit rostfritt exemplar med 28000mil på mätaren. Ganska omgående revs bilen ner i beståndsdelar och en omfattande renovering påbörjades. Vad som nu är gjort är: Chassi: Skyddsbur från GUSS. Plåtskarvar vid infästningspunkter för hjulupphängning och motor helsvetsade Batteriet bakflyttat till fd. reservhjulsbaljan K.A.W.fjäderben med Koni-insatser, specialanpasade för vikten på min bil. Sellholm topplagringar till fjäderbenen fram Urethanbussningar runt om Corrado 280mm bromsskivor fram (slitsade av Rolle) Stålomspunna bromsslangar från NBS-hydralik Green stuff bromsbelägg Samtliga slitdelar bytta. Motor: 2E-block Kam nytillverkad av Nille på Ultramotor Topp portad av Nille Lättat svänghjul (ca2,5kg). Gasspjäll från en femcylindrig Audimotor.(större portar) Sportluftfilter och uppsågad luftburk 2,5" rostfritt avgassystem med JT extraktorgrenrör. Motorn har bromats hos Christos i Uppsala och i senaste version gav motor runt 160 hk. Kaross / Inredning: Racingstol 'Momo' Fyrpunktsbälte 'Momo' Mockaratt OMP Bromsrör dragna invändigt i bilen I övrigt rensad på allt onödigt som väger, har kapat bort så mycket plåt det bara går. Flockad instrumentbräda. Plastrutor runt om, förutom vindrutan. Glasfiberhuv ( står dock tyvärr fortfarande i garaget och är inte på plats....än.) Fälg / Däck 'Mim' Amalfi 15"*7 Toyo Trampio R888 Premiärtur av version 1 genomfördes 2 juni 2001. Uppdateringar har skett succesivt under åren. Bilder på processen: Nyss hemkommen. Demontering pågår. Buren istoppad. Batterilåda tillverkad Karossen blästrad och redo för grundlack. Lackering pågår. Karosserikit i skarvarna. Delar, blästade och lackade reda för montering. Bilen börja ta form. Bakaxeln redo. Fjärderbenen med Sellholm toplagringarna. Bilen på hjul. Bromskitt. Bild tagen 27 maj 2001, 7 månader efter inköpet... Interiörbild. _________________ // Viktor Czajkowski |
||
otroligt snyggt och grundligt bygge - jag är avis... Väldigt roligt att se hur fin en bil kan bli, men jag kan bara ana hur mycket jobb det ligger bakom bara demonteringen...
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Stilrent och snyggt bygge, börjar bli riktigt många Golfar här på rejsa nu... det är bara roligt för de är rätt lika Kadetten jag kör, så då får man bra tempo på banan.
Måste bara fråga vad det är för lokal bilen är byggd i, ser ut som nån form av tomt parkeringsgarage? Riktigt stort. Snabbt jobbat med 7 månader måste jag säga! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Den här bilen är en starkt bidragande orsak till att jag ville skaffa en banleksak. Har sett bilen till o från på träffar och på nätet, riktigt läcker.
Börjar bli riktigt många Golfar bland "Våra race- och banåkarbilar", snart kan vi ge 318is maffian en match. Två frågor Viktor - 1. Hur mycket väger bilen utan förare och soppa? 2. Hur tycker du Green stuff beläggen funkar? Mvh Magnus _________________ Magnus Sandlund |
||
1. tomvikten är 780kg.
2. Jag har bara använt Green Stuff så jag har inget att jämföra med men jag har aldrig haft problem med utmattade bromsar. mkt tack vare den låga vikten på bilen. _________________ // Viktor Czajkowski |
||
Det är en snabb liten rackare det där
Jag har tampats med denna på bana flertalet gånger... Ett riktigt snyggt bygge _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Riktigt fint bygge det är nästan så man själv är sugen på att göra lika dant med min "bigblock" .
..just det jag har ju redan ett raceprojekt .. ingen som vill hjälpa till att utmana 318is maffian genom att köpa min -83 Special _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
KUL!!!
Ännu en bil i gokartstorlek! Riktigt riktigt fin åxå. Men GAAHH. "ettorna" invaderar ...... "ettorna" har fått nog ......osv. (Sjungs med känd musik till älgarna invaderar) Man kommer ju att bli omkörd på alla sidor av små ettriga Golf "ettor". Nu ger de igen med full kraft och invaderar Rejsa på bred front _________________ Jocke Hellqvist. |
||
hehe ja Viktors etta är grymt fin och välbyggd Har följt hela bygget då det var igång och är lite avis MKT tid, blod svett o tårar nerlagda... till ett kanon resultat.. och ja Lillen, vi kommer invadera banträffarna nästa sommar.. och vi kommer åka om och ifrån dig _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
varför skulle dom j...arna bråka med min -84 special?
(inbrott med lack, glas och ordentliga plåtskador.....) då kunde ju toppen jag köpt suttit på den.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
160 Christoshästar? Det är ju bara 5 mindre av samma sort än i min 16V*)... Fyyy!!!! I år får jag väl titta på dina baklampor på lite längre håll än tidigare.
*) Fast jag har ju å andra sidan kvar min tomgång på en hyfsat stabil nivå. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Lite nygamla bilder
Förstärkning av buren 2E-blocket rensat Flockad instrumentbräda Toppen portad av Nille på Ultramotor Ventilprofil Notera ytan på insugsventilen, inte blankpolerat utan lite struktur. Nya kamaxeln. SAAB turbo-sprutet Bild tagen förra sommaren... _________________ // Viktor Czajkowski |
||
Villket du antagligen inte vet, men som är i yttersta grad sant är att din Golf1:a är delvis en av anledningarna till att jag själv håller på att fixa till en etta! Har sätt den på en banträff för ett tag sedan och tänkte redan då att en sådan skulle man ha!
Må VW vindarna vara med dig! /Martin _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||
1: Det måste vara mkt jobbigt att jobba då det är så trångt...
2: Tänk om fler byggde med det stuket och med de moddningarna i nämnd ordning. |
||
Den ändrade ventilen, vad vinner du på de? Är de bara de som syns att den är nertagen samt att den fått en räfflad yta som är gjort?
I övrigt: _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI -83 (Såld) | 3 besök senaste veckan (7965 totalt) |