| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pappersfilter och vatten? ( +marbles )
|
1200 besök totalt |
|
Såg att ngn annan också ställt samma fråga utan att få svar, så jag testar med en egen tråd. Referenser: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
...Även om man skulle sätta filtret under skärmen (som är det andra möjliga alternativet) så blir det ju blött. Är det bara att köra, eller ska man skydda mot direkt vattensprut eller ska pappersfiltren skyddas från väta helt? En liknande fråga: om man har filtret under framskärmen, bör man skydda det mot tex gummiklumpar/marbles som kan komma farande då? Går de lätt sönder av sånt? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Vad gäller marbles och annan mekanisk åverkan kanske det löser sig med ett gallerinklätt filter?
om jag omformulerar frågan om väta: Ni som har pappersfilter, har ni satt dem skyddade från väta? Nu förstår jag att det alltid kommer in vattendimma i dem och att de bör vara någorlunda vattenbeständiga, men direkt vattensprut från framförvarande bil (jo, jag räknar med att ha såna... ) eller eget framhjul kanske frestar på lite mer.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Vet inte om jag skrivit detta innan, men för att få min bil att suga kalluft istället för luft som fanns i motorutrymmet (och därmed passerat kylaren) så drog jag en slang från luftburken framåt som så att säga nästan tittade ut framåt genom grillen (enda enkla sättet på den bilen). På väg till banan vid ett tillfälle regnade det som tusan och vid körning uppför Hallandsåsen (lång och brant backe) så började den misstända rejält. Stannade till på macken och ordnande en temporär avskärmning och därefter försvann misständningarna. Kan inte garantera att det berodde på regnet och försvann pga avskärmningen, men det känns sannolikt. Min teori var då och nu att det det vatten som via framåtriktade slangen hade ingenstans att ta vägen förutom via motorns förbränningsluft.
Jag märkte inte några tendenser till chokning, antar det beror på att min bil är överladdad. Har åkt långlopp hyrkarting i ösregn med kartar som hade skumgummifilter, dessa kunde i extremfallen misstända pga helt genomsurt filter och fick soppatorsk pga chokning pga högre tryckfall över filtret. Inte helt likt det Pär frågar efter dock.... _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag har nog ungefär likadan lösning som du nu, Pär. Om du tittar på avataren så ser du "en lite svartare" prick i den svarta täckplåten som ersätter vänster framljus. Den öppningen leder till en slang som går till original luftburk som innehåller ett skumfilter.
Luftburken väger en massa, det känns iaf som ca 2 kg och det blir långa luftvägar genom att burken sitter akter om motorn. -Första tanken var att ersätta den behålade täckplåten med en "tratt" tillverkad av en strålkastarinsats med alunät över. Men enl. en av referenserna jag angivit verkar det inte ha ngn praktisk verkan med "luffarturbo" och det verkar rimligt när jag tänker efter. -Andra tanken var att skippa luftburken och sätta ett par sjok PiperCross-ark i strålkastarinsatsen och alltså leda slangen direkt därifrån till LMM. Blev avrådd från denna lösning av en snabbare 205-förare pga de troliga konsekvenserna vi regn och, åter igen verkar dubierna högst rimliga. Den effekt du upplevde på karten, Pär, borde kunna upplevas vid denna lösning också. -Tredje tanken var enligt första inlägget att montera ett cylindriskt pappersfilter ungefär på samma sätt som ett koniskt sportluftfilter bakom där vänster framljus suttit, med bara ett alunät framför, och en slang direkt till LMM. Vattensprut från framförvarande kan träffa filtret direkt. -Fjärde tanken är bara en variant av den tredje, att sätta det cylindriska pappersfiltret under främre delen av framskärmen. Man får plats med ett större filter, men nackdelarna överväger nog jämfört med tanke tre (?). Lägre lufttryck, kanske lika mycket vattensprut och mer skräpsprut. Vid val av alternativ tre (eller fyra) kommer filtret att utsättas för väldigt mycket mer direkt vattensprut än vad det gör i den miljö det konstruerades för, nämligen inneslutet i en luftburk. Kommer detta att leda till oönskade effekter som att det blöts upp och går sönder? om det isåfall går hål i det är det väl en sak, men om det börjar lossna bitar av det som åker in i motorn? Sväller det, blir tätt och imploderar? Med mera. Ni har övertygat mig såpass att femte tanken är att sätta ett pappersfilter i luftburken och inte ändra något annat, men det är väl fegt?
Nåväl, frågan kvarstår om pappersfilter tål vatten i ngn högre utsträckning. OT i egen tråd: Undrar om sportluftfilter (glesa filter indränkta i olja, K&N, PiperX m.fl) öht funkar annat än som silar/galler i våt miljö. Dessa filter fungerar genom adsorption av partiklar till den ytaffina oljan. Denna effekt funkar utmärkt tills oljelagret är mättat med partiklar och filterytan blir torr, inte att man upplever den som torr, utan när man inte längre har en fri oljeyta i ett mikro-perspektiv. Dessutom behöver de ha statistiken och dynamiken på sin sida. Dvs genom att kanalerna är mycket (>>100) ggr större än de partiklar filtren avses fånga upp, så slipper tursamma och tunga partiklar igenom. Under konstant duschning av vatten är jag ganska säker på att adsorptionsprincipen inte fungerar särskilt bra, partiklar fastnar genom slump och ytspänning, men det är inte lika effektivt. Glöm inte min egentliga fråga nu. Därför pytte-text.... ;D _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Intaget satt i den i bilens färdriktning vänstra 4-kantiga hålet av de 4 hål som är mellan strålkastarna. Om ngt syns så borde det vara alufärgat eftersom det är en stumpe aluslang
Det regnvatten som träffade fronten under intaget rann antagligen in i det m h a fartvinden.
Det du vill uppnå är alltså att dra nytta av lokalt högtryck ngnstans samtidigt som som du vill tillse att filtret inte utsätts för vatten eller stora stygga stenar/gummibitar? Det principförslag jag kan komma fram till är att: behålla filtret i ngn sorts kapsling och leda luft via slang/rör från lämpligt högtrycksställe. Säkert svårt med platsen.. Samtidigt ska man ser till att vatten som kommer in i slangen/röret ska ha möjlighet att dräneras bort. Kanske dräneringshål i lämpligt kompromissad storlek (ca 6-10mm) i lågpunkter i ledningssystemet? Definitivt i botten på filterhuset (under förutsättning att flödet genom filtret inte är uppifrån->ned). Kanske ngn sorts cyklonlikande anordning som centrifugerar bort vattnet? Antagligen tillsammans med hus för ett cirkulärt filter. Jag ser framför mig expriment med motorn på 6000 rpm och vattenslang i högsta hugg
_________________ Pär Hylander |
||
Njaee, annars är väl inte mina funderingar så avancerade. Det som talar mot under skärmen är väl lågtryck kombinerat med minst lika taskig miljö som på strålkastarplatsen. Bara lågtrycket i sig är kanske inte så mkt att fästa sig vid (?). Har nog en rätt OK lösning som det är, men tror systemet enligt tanke 3 enl ovan är både mindre astmatisk och lättare. Så länge pappersfiltret tål vatten hyfsat bra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1200 besök totalt |