| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att svetsa
|
4 besök senaste veckan (1767 totalt) |
|
Att svetsa
Som en del av er kanske läst så köpte jag nyligen en ESAB 150A 1-fas svets. Nu har jag börjat så smått att svetsa med den men har givetvis lite frågor. Började med 3 mm plattjärn och otroligt nog så var det lite svårt att få bra genomträngning
Är det möjligt rent tekniskt med denna relativt klena svets att få bra genomträngning på så tjockt material? Fortsatte idag med att testa lite på 0.7mm plåt. Rädd för att bränna igenom så körde jag rätt moderat effekt (trådmatningen på 6 utav 10). Men... Munstycket kom alldeles för nära och det blev bara dåligt. Fegade jag för mycket med effekten??? Bör jag fläska på rejält eller rent av full patte även på så pass tunt material??
_________________
|
||||
|
Det beror på..
Svetsar du med mot eller frånsvets? Det gör en del för inbränningen. 10-15 mm bör munstycket vara från materialet som svetsas. om du har två plattjärn och ska få dom att sitta ihop på ett bra sätt så måste du lämna en spalt mellan järnen, annars får du aldrig en bra inbränning. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Ja min erfarenhet av 1-fas -svetsar är att mosa på ordentligt med kräm(effekt), men även trådmatning påverkar hur bra det går...Jag antar att det enda är,att köra på efter den berömda "trial-and error" -metoden...
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
|
Jag hade lite problem att få till trådmatningen på min ESAB 150A enfasmig. Tricket är att tråden ska slira så där lagom. När man matar tråden och tar emot med handsken så ska trådmatningen slira men det ska trycka på rejält i handflatan. Slirar det för mycket så hinner tråden smälta och kontakten med plåten bryts tills ny tråd kommer i kontakt med plåten. Slirar det för lite så känner man hur tråden kör in i plåten när man svetsar och det blir alldeles för mycket material ovanpå svetsfogen. Det finns antagligen en rulle som man kan ställa in trådens slir med.
Äsch, det är svårt att förklara men du ser nog på svetsfogarna när du får till det. Sen ska det ju vara rätt gasmängd också. För mycket gas gör väl ingan annan skada än i plånboken men för lite gas är inte bra. Trial and error och några kg järnskrot så har du kläm på det! _________________ Sten Isaksson |
||||
Vilket ger lägst inbränning? Jag har aldrig tänkt på det där...
|
||||
Frånsvets. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||
|
Ett gammalt knep om man har för klen svetsmaskin är att förvärma svetsområdet med tex en gasolbrännare. Till 150-200 grader eller nåt. Då får du dessutom jämnare råge från start.
_________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Att svetsa
|
4 besök senaste veckan (1767 totalt) |

