| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Röda koni; Bra eller finns det bättre?
|
4569 besök totalt |
|
Goddagens. Håller på att fixa till en Volvo 142:a från 1972 till banåkarbil. Ingen tävlingsklass, bara för banträffar (och gata däremellan då). Fick svar från stötdämparexperten som meddelade att det bara finns Röda Koni-dämpare till 140:an. Bara 3,096 kr med rejsa.nu-rabatten. Hade hoppats på Gula. Frågan är då om dessa dämpare är nånting att ha för banåka. Bilen kommer trimmas rätt rejält (300+hk) så den behöver ju ha saker som fungerar. Redan nu är grova kränghämmare beställda, sänkfjädrar ska införskaffas tillsammans med dämparna. Och alla bussningar blir i Superflex (Polyuretan). Så det är inget "bonnbygge" bara för att det är en gammal volvo. Så vad tror ni. Jag har inte en stor budget, men vill inte slänga ut pengar på saker jag kan få bättre för inte mycket mer. Så jag vänder mig till er och inväntar ett svar. Tackar //Conny Uppvall, Uppsala |
|
I och med att det inte sitter fjäderben på 140 och att du har teleskopdämpare runtom, så borde det finnas chans att hitta "universal"-dämpare på mått från tex GAZ aller Avo till skapligt pris också. Nu minns jag inte vad det är för dämparinfästningar på 140, men visst är det "öglor" i båda ändarna på både fram- och bakdämparna?
om det är pinnbult i övre änden av dämparen blir det lite mer meck att få dit en universaldämpare. Nu är minnet blekt iom att det börjar bli 20 år sen jag höll på med en 140, men jag tror inte att det är ett så stort projekt att konvertera till coilovers, åtminstone inte bak. Fram kanske det är lite mer meck, men det borde vara rätt ok arbetsinsats där också. Jag skulle göra konverteringen om jag var i din sits iaf. Det blir iofs en del dyrare, från ca 6000-6500 för c/o inkl fjädrar för hela bilen. Fördelen med coilovers är att du har mycket lättare att hitta fjädrar i rätt styvhet, 2.25" eller 60 mm fjädrar finns i "alla" kombinationer att fjäderkonstanter och längder. Med "originalersättningsfjädrar" är du ofta låst till sportfjädrar/sänkningssatser som inte är sååå mycket styvare än original i allmänhet, +20-30% kanske och det kan bli i mjukaste laget om det börjar gå fort på bana, men det är klart det funkar det också. om man inte specialbeställer fjädrar förstås och det kanske finns bra utbud av fjädrar till 140, det har jag ingen aning om. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
C Upp:
Jag skulle gå på Pärs linje. I många fall är de såkallde sänk-kiten inte mycket att hänga i gran och stötdämparna är inte anpassade för bana utan för att frakta runt bilen på gata med konfort. Framvagnen på 140an skulle nog må bra av att flytta lite på de övre bärarmsinfästingrna om jag minns rätt. _________________ Johan Sjölinder |
|
fuling-->Jo, jag har också läst mig till att de övre bärarmsinfästningarna bör flyttas. Men jag har inte kommit så långt i planeringen än.
fizz-->Kränghämmarna är IPD, 25mm fram, 17mm bak (tror jag, kanske 18 eller nåt helt annat). Pär Hansson-->Bilen kommer ju inte bli en tävlingsbil, så att konvertera till Coilovers tror jag är lite overkill, även fast det vore kul. Har ännu inte kommit så långt som att kolla hur dämparna sitter, tror dock det är öglor i båda ändarna, men inte ens 25% säker på det. ossie k-->Hur menar du då? Tar de ställbara gula och dissikerar och slänger i ett rött fodral... typ? Låter dyrt, men kanske mest prisvärt? Har du nån aning? CeDEe-->Tjena! Klart det är samma bil Nån annan 142:a skulle jag aldrig bygga om. Gillar det här forumet skarpt och har läst det en längre tid innan jag reggade mig.
Jag vet inte riktigt hur mkt mer modifieringar jag har tid eller ork till. Motorn är jobbig nog att få ihop, och resten av bilen har också tillräckligt med ändringar på gång för att hålla mig sysselsatt ett bra tag. Möjligen tas bilen in i garaget igen för att fixas till ännu bättre, men till att börja med blir det nog bara vanliga sänkfjädrar och möjligen rödgulhybrid-konisar (orangea koni?) plus polyuretanbussningar o IPD-kränghämmarna
Tror ni på detta koncept? Eller kommer det gå åt skogen om jag tar mig ut på en bana med det? Jag litar definitivt mer på folk här än på andra forum, i alla fall när det gäller svänga. I övrigt kan jag meddela att jag äntligen fått fast garageplats från och med 1:a april. Så då ska bilen rivas ner och jag kan börja sätta ihop den mer seriöst (rostlagning behövs även i massor). Då ska jag även kolla framvagnen, vad som behöver göras och göra det när pengar finns. Tackar // |
|
citat:
Tror ni på detta koncept? Eller kommer det gå åt skogen om jag tar mig ut på en bana med det? Jag litar definitivt mer på folk här än på andra forum, i alla fall när det gäller svänga. om vi utryker det så här det blir nog bättre än std och du lär klara dig på en bana. Men jag är temligen övertygad om att du kommer vilja ha värre grejor efter ett tag. och jag skulle gissa att dessa så kallade sänkfjädrar, huaa jag skrev detta hemska ord , är för mjuka.
Hitta hårdre doningar är inte så lätt att hitta, där av att gå på coleover direkt. Jag har köpt LEDA grunkor till mitt saabas. En stor anleding är att det inte går att hitta vättiga fjädar och stötdämpare till std fästena. Jag åker nu med lite kapade rallyfjädara och åker på bumpstoppen i böjarna. Kan tala om att det är rätt obra
_________________ Johan Sjölinder |
|
Jo, jag förstår vad du menar med fjädrarna. Men min budget vill inte med en coiloverkonvertering. Bilen är värd kanske 2000 som det är nu, och planerna är på 50000:- i dagsläget. Mer pengar därpå är inte nånting jag gärna pillar ut.
Försöker undvika ordet sänkfjädrar så mkt jag kan. Men det är enda alternativet som jag ser det med plånboken tömd... Klart jag kommer vilja ha bättre sen. Jag vill redan ha bättre... Men jag ska göra det bästa av situationen och hoppas det lirar ändå. Kanske kapade rallyfjädrar är ett bättre val än skitfjädrar som sänker för syns skull. Ska definitivt kolla vad de ska ha för röda konis med gult innanmäte i alla fall. Så fort jag rivit ner bilen. och CeDEe. Bilen ska svetsas ihop rejält innan motorn åker i, oroa dig inte...
|
|
citat:
Kanske kapade rallyfjädrar är ett bättre val än skitfjädrar som sänker för syns skull. Ska definitivt kolla vad de ska ha för röda konis med gult innanmäte i alla fall. Så fort jag rivit ner bilen. Kan tom med vara så att ett par fjädrar från Feltema kan vara ett bättre altenativ från någon annan bil. Eller lura runt på skroten och hitta fjädrar som är hårdre än std fjädrna. Har man ej läder så får man vara lite omsig och kringsig, dyrt behöver inte vara bäst. Man kommer bra långt om man VET vad man är ute efter. Rallyfjädrar kan vara ett bra altenativ gämnfört med sä...fjädrar. Bra att veta om man kapar fjädrar så blir de hårdre. Konisar har jag bra ärfarenhet av, funkar bra _________________ Johan Sjölinder |
|
Ring till Stötdämpareverkstan och prata med dem. Som tidigare nämnts i tråden bygger de utan problem om de röda, antingen till "gul" spec eller till helt egen. Till en 140 måste det ju finnas miljoner färdiga fjädersatser både för bana, rally och gata och det borde stötdämpareverkstan ha bra koll på med sin långa erfarenhet i branschen. Annars håller jag med Fuling, vet du bara vad du ska ha så kan du ju alltid fixa det på något sätt, speciellt till en så vanlig bil som en 140.
Stötdämpareverkstan byggde för övrigt iordning fina "röda" koni till min RX-7 som jag är mycket nöjd med! Var dock beredd på att det tar ett par minuter i telefon, de gillar att prata! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
|
Jag ska ringa så fort som jag har pengar... Gillar inte att snacka för mkt utan att kunna handla på en gång. Blir så mycket ångest då, när man vet vad man vill ha men inte kan köpa det.
Har även en kontakt (farsans polare) som kört rallycross med 140 i en herregösses massa år som säkert vet vad han snackar om i fjäderväg. Måste dock erkänna att jag trodde mer om dessa "låga fjädrar som minskar höjden på bilen..." än vad som kommit fram här. Men det är därför jag frågar... Dumt att bygga helt galet första gången. Men såklart kommer jag alltid vilja göra det bättre... Tackar för svaren. Nu är jag klokare. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
4569 besök totalt |