| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däcktips - Styvhet däcksidor samt viktigt med lika bak/fram?
|
1590 besök totalt |
|
Har köpt en uppsättning 7x16 till 924:an, men där 2 däck är väldigt slut medans de 2 andra är fräsha (suttit på en fwd...). I vilket fall, jag har ingen som hellst koll på däck eller däckmarknaden. De som finns är toyo proxes t1-s, 205/45-16 och de ska nog sitta fram. Frågan är då vad jag ska köpa för hjul, önskemål: Pris, jag är student så hundralapparna spelar roll. Styvhet, jag tycker att ett styvare däck gör rätt mycket för kännslan. Livslängd, då däck är dyrt. Däcket ska gå en hel del gata då det är min bruksbil, men även en del bana och konbana. Man vill ju ha ett däck med hygglig grepp även om det inte är prio ett (då jag ändå är väldigt grön på körningen). Förlorar man "mycket" i styvhet på att gå upp till 205/50-16? ett 50-hjul skulle komma väldigt nära orginalhjulens diameter vilket är trevligt vid motorvägskörning. 924:an väger ca 1150 med mig och soppa. Är det viktigt med samma däck runt om? Hittar inte proxes t1-s men proxes t1-r finns på dackonline. Alltså, tips på styva, förhållandevis billiga gatdäck som inte avlider för att man tar ut de på bana mottages tacksamt. Har letat runt en dle på detta forum men fått en rätt rörig bild av marknaden. Edit, kan smyga in en fråga om låsbultar också, jag är inte säker på att jag får behålla hjulen (även fast det bara är små 16") så jag tänkte öka chanserna med låsbult. Var köper man sånna där inte varenda hjultjuv har nyckeln till? _________________ Markus Ålind |
||
|
Hmm 45 eller 50 profil spelar cyckelpump i min värd, du lär nog ha andra saker som påverkar mer.
Samma axel bör ha samma däck/frabrikat/bredd/profil mm. På 924 med nästan 50/50 i viktfördeling skull jag stoppa de bästa(greppet) däcken bak. Hmm det är väll bara att testa. _________________ Johan Sjölinder |
||
Tror att Johans poäng är att 205/50 och 45 är skitlåga oavsett. 205/45 är ju nästan lika lågt som ett 305/30... Jag känner ivf ingen skillnad i styrrespons på 225/45-17 & 255/40-17 vs 225/40-18 & 255/35-18 på 944:an _________________ Pär Hylander |
||
|
citat:
Gällande 45/50-profil är det mer ang hur det känns, inte ur varvtidssynvinkel. Testa låter dyrt Hmm, nu har jag skrivt som en kratta igen
Vad jag menade var att om du hanlar 2st nya däck så vet jag inte vart du skall sätta dessa, allså bak eller fram. Det är bara att testa. citat: Tror att Johans poäng är att 205/50 och 45 är skitlåga oavsett. 205/45 är ju nästan lika lågt som ett 305/30... Japp Pär, det var ca vad jag menade. Tack Nackdelen med låg profil på däcken är att de blir mer camberkänsliga. I din sits hadde jag gått på 15"s plåtisar istället för 16"arna om inge iof kastade 16" efter mig
Nu har du 16" så då skulle jag köpa BÄSTA däck i vättig dimension oavsätt profilhöjd. Skulle gissa att du får bättre grepp i ett just 195/60 16 ost istället för en 205/45 16 av ett snikfabrikat. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Då är jag med på vad du menar.
Byta mellan fram/bak går ju gratis och enkelt . Men om jag köper 205/50 så bör de nog sitta bak om det inte ska se väldigt konstigt ut.
Det verkar inte skillja särskillt mycket i pris mellan 205/45 och 205/50 till 16. Lite av trådens mening är att jag behöver tips på vad som är bra däck (och som inte kostar allt för mycket), jag har ingen koll alls på däckmarknaden. 45 eller 50-profil är vilket som om det blir bättre på det ena sättet, jag antar att jag kan avfärda 50-profil som svampiga .
16" är mest för att det är snyggt
_________________ Markus Ålind |
||
|
YOKOHAMA A539 har jag bara gått att säga om, blir hala om man plågar dessa mycket. Men det blir alla gatadäck. Bra grepp i väta.
se tex http://home.swipnet.se/wheelbase/?&a citat: 16" är mest för att det är snyggt Men se, har vi en lite BlingBling Ålind här
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
YOKOHAMA A539 205/45 kostar 1015,40 på dackonline inkl frakt.
Finns inte i 205/50 på varken dackonline eller wheelbase. Dock finns C-drive (som var dess efterträdare?), fast för 1250:-, vilker är lite mycket för 5% mer profil. Var inte Falken ze 512 lovordat av vissa(i förhållande till pris)? Falken-ohtsu ZE-512 205/50 kostar 816 Falken-ohtsu ZE-512 205/45 kostar 846 Naturligvis är det lite bling-bling . Fäljarna var ganska billiga och ser med lite fantasi ut som en modell av porsche cup .
_________________ Markus Ålind |
||
|
Hmm, Styvhet och Toyo T1-S ska nog inte nämnas i samma mening enligt den samlade erfareheten av 195/50/15 (på Miator). Lite soft oprecis instyrning brukar vara omdömmet men ett väldans bra våtgrepp och trevliga på gränsen. Bra och lätt däck till ett hyffat pris men det finns styvare.
|
||
|
Jag monterade mina nya Toyo T1-R 195/50-15 och jag blev skräckslagen när jag gav mig ut och provkörde. Mycket soft i instyrningen men sen var det bara att gasa.
Jag är rädd för att pressa bilen på väg med dessa däck, mina tidigare däck har varit mycket precisa i instyrningen. |
||
a) Hur var slitaget på dessa däck på bana? b) Vilka däck jämför du med när du säger "mina tidigare däck har varit mycket precisa i instyrningen"? _________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1590 besök totalt |