Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Friktionskoefficienter på banåkardäck?
687 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Det dök upp lite undringar om friktionskoefficienter på banåkadäck.

Hur stor (alltså, i vilken härad) är friktionskoefficienten på gatdäck, r-däck respektive slicks vid arbetstemperatur? Går det att svara på, men någon som helst träffsäkerhet?

Hur ändrar sig friktionskoefficienten med det specifika kontakttrycket?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu har du klivit i träsket riält .)
Eller kan du ju kontakta någon däckleverantör och testa vad du får
Annars finns det lite redan skrivet, se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4035
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5641

Tystberga
Här sen Mar 2004

Bara för alla teorier jag läste på sidorna som fuling hänvisar till har jag lite mer funderingar på hur däcken beter sig.

Att räkna hur chassit beter sig med rollning, tyngdpunkter, pitcher, dämpning osv är ju ganska "enkel" mattematik känns det som även om jag inte försökt det i någon högre skola med komplicerade hjulställ.

Men däckens betende känns mer som ett hokus pokus. En "gaträcer" har en fjädringsväg på säg 10cm aktivt när allt är som det skall, men tittar man på ett vanligt gatdäck tex. 195/50-15 (lågt däck) så fjädrar däcket 3-4cm och rör sig på alla möjliga ledder. Ingen skall inbilla mig att full attack genom kvarnkurvan innan den afalterades om för några år sedan gorde att hjulen gick särskilt rakt någon stans. Och då kommer ja till själva frågan slicks=enkelt att ha koll på kontakten med banan, R-däck ganska ok, Vanliga mönstrade gatdäck där klackarna vrider sig och bara tillfälligt ligger an så som det var tänkt. Hur skall fjädringen se ut för att nyttja det bäst. Jag får nästan tankarna till mycket krängning massor med negativ camber för att kompensera krängningen. Däcket skall tryckas rakt ned och klackarna skall ligga an (högre friktionskfficient med mer last vansinigt tänkt?). Har man prövat hur ett sådan däck egentligen beter sig? Givetvis är det nog så att seriös testning sker med däck avsedda för bana med men för oss andra galningar som väljer att åka samma däck överallt skulle det vara kul med en fundering.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Björn skrev:
ett vanligt gatdäck tex. 195/50-15 (lågt däck) så fjädrar däcket 3-4cm och rör sig på alla möjliga ledder.:

Jag kan intyga att det rör sig förbluffande mycket, har studerat det på ca 40 cm avstånd.... skulle leta upp ett knirr i bakvagnen på 944 cabben, lossade stötdämparna och stod i smörjgropen under bilen och började gunga den (det gungar bra utan stötdämpare.....) Bakdäcken i dimension 255/40-17 trycktes ihop flera cm av bara skillnaden i last i det relativt mjukt fjädrade standardchassit, det såg helt absurt ut. I verkligheten tillkommer krafter från stötdämparen plus sidolaster och ev acc eller broms...

Faktiskt skulle jag ju kanske vid tillfälle kunna göra om det och prova lite olika hjul och videofilma.

687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande