Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
15" gatdäck, ngt att ha på bana?
2 besök senaste veckan (1928 totalt)
Snugglez
Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Jag skall köpa nya däck till 15" fälg som är 7" bred. Skall köpa i 205/55 dimension. Däcken är Kumho 712, dom kostar endast 633kr/st på dackonline.se vilket passar min ekonomi då jag studerar. Skulle dom funka någorlunda på bana för det priset? Eller har ngn några andra däck att rekomendera i samma prisklass säg runt 700-750kr/st.?
MVH// Magnus

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Yokohama A539
Falken ZE-512
och så har väl BF goodrich tagit in något nytt från och med förra året.Vet ej vad dock. Några som Mazda bilarna rullar bra på, vet oxå några fård-nördar som enbart kör Yokohama däcken och de vil inte ha något annat.

Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Har letat lite efter Yokohama A539, men det verkar som dessa inte längre finns i 15" t ex på däckonline.

Det finns överhuvudtaget inte på Yokohamas hemsida längre

Är det någon som vet om dessa är ersatta med något annat däck med samma pris/prestanda?

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Khumo 712:or är ett ganska kass däck med dålig livslängd, de är billiga i inköp men totalekonomin är ganska dålig. Speciellt om man överhettar dem ett par gånger.

Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Peter olesen skrev:
Har letat lite efter Yokohama A539, men det verkar som dessa inte längre finns i 15" t ex på däckonline.

Det finns överhuvudtaget inte på Yokohamas hemsida längre

Är det någon som vet om dessa är ersatta med något annat däck med samma pris/prestanda?

Såg också att Yokohama A539 utgått på dackonline.se =P

Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
sweanders skrev:
Khumo 712:or är ett ganska kass däck med dålig livslängd, de är billiga i inköp men totalekonomin är ganska dålig. Speciellt om man överhettar dem ett par gånger.

ok, får kolla på några andra då =)

Reftele
Här sen Aug 2004

A-539 är ersatt med ett som heter C-drive , priset är nog ungefär detsamma.
539:orna funkar ganska bra på bana , HT2 http://www.ht2.nu , en ekonomiraceserie använder detta däck som enhetsdäck , under 2005 kommer det väl att bli C-drive i stället .
Ett annat prisvärt däck är Bridgestone RE720 , tycker personligen det är ett bättre däck än A-539 , kanske något lite dyrare .

Snugglez
Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
J.o skrev:
A-539 är ersatt med ett som heter C-drive , priset är nog ungefär detsamma.
539:orna funkar ganska bra på bana , HT2 http://www.ht2.nu , en ekonomiraceserie använder detta däck som enhetsdäck , under 2005 kommer det väl att bli C-drive i stället .
Ett annat prisvärt däck är Bridgestone RE720 , tycker personligen det är ett bättre däck än A-539 , kanske något lite dyrare .

Jag har tittat på Falken ZE-512 och dom verkar ju bra, har kontaktat dackonline.se angående C-drive med har inte fått något svar ännu MVH// Magnus

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Yokohama A539 finns faktiskt fortfarande att få tag på. Gäller bara att man vet var man skall leta...

Tittar man på tyska Yokohamas hemsida finns A539 fortfarande med och de finns också med i den tyska prislistan.

Personligen tycker jag A539 är ett prisvärt alternativ om man söker lite sportigare egenskaper men ändå skall ta hänsyn till plånboken. Skall du ha ett gatdäck som är tydligt bättre på bana får du gå upp till Bridgestone S03 PP.

Håller med J.o om att ett annat gatdäck som fungerar vettigt på bana är Bridgestone Re720. På den gamla goda tiden, nåja, åkte BMW Cup på dessa som enhetsdäck (men det var 7-8 år sedan...).

om du kan tänka dig att åka 205/50-15 tycker jag också att du skall ta en titt på Kumho Ecsta MX som nu kommit in denna dimension.

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Snugglez
Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Martin G skrev:
Yokohama A539 finns faktiskt fortfarande att få tag på. Gäller bara att man vet var man skall leta...

Tittar man på tyska Yokohamas hemsida finns A539 fortfarande med och de finns också med i den tyska prislistan.

Personligen tycker jag A539 är ett prisvärt alternativ om man söker lite sportigare egenskaper men ändå skall ta hänsyn till plånboken. Skall du ha ett gatdäck som är tydligt bättre på bana får du gå upp till Bridgestone S03 PP.

Håller med J.o om att ett annat gatdäck som fungerar vettigt på bana är Bridgestone Re720. På den gamla goda tiden, nåja, åkte BMW Cup på dessa som enhetsdäck (men det var 7-8 år sedan...).

om du kan tänka dig att åka 205/50-15 tycker jag också att du skall ta en titt på Kumho Ecsta MX som nu kommit in denna dimension.

Tack för att du nämnde 205/50/15 har inte tänkt på det förut, märkte att Bridgestone RE720 kostar en hundralapp mindre/däck i 50 än i 55-profil. 3500:- blir det för fyra st såna i 50-profil på dackonline.se, vilket passar mig utmärkt =) blir till att beställa såna när jag fått sommarlönen. MVH// Magnus

Linköping
Här sen Jan 2005

Har du en vanlig gatbil som du ska åka på bana med tror jag 712 duger utmärkt, priset verkar ju vettigt också.

Citera
Snugglez
Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
z3cab skrev:
Har du en vanlig gatbil som du ska åka på bana med tror jag 712 duger utmärkt, priset verkar ju vettigt också.

Som sweanders skriver så är det tydligen ganska kass livslängd och jag har tänkt att åka på fyra banträffar i sommar om allt går som planerat. Då lägger jag hellre 200 spänn till per däck och betydligt längre livslängd =)

Linköping
Här sen Jan 2005

Provade 16" 712 förra året och körde två race med vår 325:a på samma uppsättning, ca 14 timmar totalt, visst blir de slitna, men jag tror nog de skulle räcka många varv till, i alla fall om man inte ska tävla och jaga tiondelar. Det bästa är väl att pröva sig fram och hitta ett däck man själv blir nöjd med.

Citera
Snugglez
Göteborg
Här sen Feb 2005

Trådstartare
z3cab skrev:
Provade 16" 712 förra året och körde två race med vår 325:a på samma uppsättning, ca 14 timmar totalt, visst blir de slitna, men jag tror nog de skulle räcka många varv till, i alla fall om man inte ska tävla och jaga tiondelar. Det bästa är väl att pröva sig fram och hitta ett däck man själv blir nöjd med.

ok, det har du helt rätt i att man får testa sig fram och hitta det däcket som passar ens egna behov

2 besök senaste veckan (1928 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande