Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 Sepang
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12694 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Stort tack til Fredrik, nu gjorde det inget att jag inte såg loppet

Vem behöver tv?


Ruskigt kul med de 4:a första placeringarna thumbs up hoppas det där håller i sig hela säsongen, så det blir lite fight

_________________
Daniel Steiner
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Citat:
Dom har minst sagt koll ingenjörerna när dom säger åt renåtten att åka en vxl högre i en kurva för att få bättre vevaxeltryck....

Talade dom inte om crankcase pressure över teamradion? Eje snackade dock också om oljetryck...

H Borken

_________________
Janne Ojanen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Borken skrev:
Citat:
Dom har minst sagt koll ingenjörerna när dom säger åt renåtten att åka en vxl högre i en kurva för att få bättre vevaxeltryck....

Talade dom inte om crankcase pressure över teamradion? Eje snackade dock också om oljetryck...

H Borken


precis....jag tror också jag hörde crankcase pressure....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det hela verkar ju utvecklas till ett spel om hur grejerna skall hålla in i mål. Första stinten var ju inte lite avslagen och allt som hände sen verkade bero på utmattade förare som bromsade på sig.
Det var svårt att hålla sig vaken under loppet i morse....

2006 lär ju bli ännu mer annorlunda är förr med "enhetsmotor" som ska hålla fyra lopp. Blir det en "engine-destruct"-knapp på ratten att använda om man inte får poäng då?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kalasbra rejs! thumbs up
Trevligt att det blir lite omkörningar!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Kul att världsmästaren ser så blek ut jämfört med Rubens, så alla inser hans rätta värde.


Det nya reglementet utan däcksbyten är ju intressant. Enligt min mening så har Schummis hela F1 karriär byggt på kvaltempo med korta stint och täta däcksbyten under loppet. T.o.m. hans först vinst, i Belgien -92, handlade helt om täta däcksbyten, trots att det var tankningsförbud på den tiden. Nu är det ett helt annat game. Kanske han förmår att anpassa sej, kanske inte.

Ferraris nya bil blir naturligtvis bättre, men det verkar som det stora problemet är att Bridgestone inte fått till däcken. De kommer naturligtvis inte att ligga på latsidan, men Michelin kommer knappast att sitta med armarna i kors heller. Kan bli spännande i år!

_________________
Johan Rådlund
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Bzz.. How is the car Fernando? Bzz..

Bzz.. It's good, just a little oversteer. Bzz..

Bzz.. You want 0.4 eller 0.6 procent mindre framvinge? Bzz..

Hur fan kan man känna skillnad på det?

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Säg att framvingen har en yta på en kvadratmeter, då skulle 0.6% vara samma sak som 0.6 kvadratdecimeter eller ungefär lika stor som en handflata.... (ja jag har små händer...) Håller du ut näven genom rutan när du kör 100km/h så märker du juh skillnad om du exponerar hela handflatan eller vrider den för minsta luftmotstånd....har man då en snitthastighet en bit över 150km/h så märks det säkert...
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Fredrik - SLC skrev:
Å där klantade sig Webber BIG-TIME....tyckte jag det såg ut som...

Fisichellas fel, enligt undersökningen efteråt. Funktionärerna köpte Webbers förklaring (Fisi's däck var helt slut i kombination med för hög fart och smutsigt innerspår).

Han blev väl kaxig med en vinst under bältet.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Rash skrev:
Vet någon varför Barrichello bröt? Ren frustration eller vad? Han var ju ändå en bit utanför poängplats men ändå

Vild spekulation: han skadade bilen när han stötte ihop med vem det nu var han stötte ihop med. I kombination med att utvecklingsarbete (dvs körning utan någon som helst chans att få poäng) med den gamla F2004:an är lite onödigt om de introducerar F2005 nästa race. *håller tummarna*
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



AndersY skrev:
Vilken härlig start på dagen med Schumi och de röda bilarna lååångt bak. Kul att världsmästaren ser så blek ut jämfört med Rubens, så alla inser hans rätta värde.

Skadeglädje, den enda sanna glädjen?

AndersY skrev:

De enda världsmästarna i fältet verkar vara de lamaste. Mätta och trötta?

Dåligt maskinunderlag? Villeneuve har väl vissa problem att anpassa sig till nuvarande bromsreglemente enligt egen utsago. Schumacher har väl fortfarande huvudvärk från slutfirandet förra året...

AndersY skrev:

Hoppas bara inte Renault blir lika överlägsen som Ferrari varit de senaste åren. Skitkul med Toyota. Även roligt med Red Bulls relativa fart, men lite tråkigt med Sauber som jag hade hoppats mer på.

Tja. Någon måste ju vinna i år också. Men visst verkar det som om iaf Toyota hänger med bra från start, och jag tror inte att Renault kommer orkar hålla försprånget (de har ju tappat förr i andra hälften av säsongen).

AndersY skrev:

Lite småtråkigt var det ett tag, men annars var det väl som det brukar vara i ett F1-lopp och några härliga och hårda fighter var det allt. Angående motor- och däckssparandet så gällde det nog bara de som inte hade så mycket att slåss om. Flera av de andra pressade nog på rätt hårt, om än kanske inte fullt hela tiden.

Medhåll. Fast det är väl en hel del som skall byta motor i nästa lopp och därför kunde köra lite mer på marginalerna i iaf andra hälften av loppet.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tobias Lindell skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Å där klantade sig Webber BIG-TIME....tyckte jag det såg ut som...

Fisichellas fel, enligt undersökningen efteråt. Funktionärerna köpte Webbers förklaring (Fisi's däck var helt slut i kombination med för hög fart och smutsigt innerspår).

Han blev väl kaxig med en vinst under bältet.


Tycker iaf personligen att det var Webber som klantade sig genom att försätta sig i den situationen där han blev "påkörd" eftersom det ju absolut inte hade gått att köra om på yttern och istället hade det varit smartare att bromsa lite mer och åka lite mer rakt fram och istället låtit fisi försvinna rakt fram......

Så även om "felet" var Fisi's så var det klantigt enligt mig av Webber.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Fredrik - SLC skrev:
Så även om "felet" var Fisi's så var det klantigt enligt mig av Webber.

Må så vara med klantigheten men faktum är att Fisis bak släppte ( ) och att han därmed kanade in i Weber. Tror man sig kunna köra fortare i en mindre parabel för man se till att klara av det också. Den som sedan råka befinna sig i tangentens riktning och därmed träffas kan knappast skyllas för det....

Weber, Hedifelds och Ralfs fight var ju föv superkul!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



SciroccOMats skrev:
Borken skrev:
Citat:
Dom har minst sagt koll ingenjörerna när dom säger åt renåtten att åka en vxl högre i en kurva för att få bättre vevaxeltryck....

Talade dom inte om crankcase pressure över teamradion? Eje snackade dock också om oljetryck...

H Borken


precis....jag tror också jag hörde crankcase pressure....


Gastrycket i sumpen alltså? Ngt trassel med vevhusventen i ngn kurva?

_________________
Pär Hylander
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



BTG skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Så även om "felet" var Fisi's så var det klantigt enligt mig av Webber.

Må så vara med klantigheten men faktum är att Fisis bak släppte ( ) och att han därmed kanade in i Weber. Tror man sig kunna köra fortare i en mindre parabel för man se till att klara av det också. Den som sedan råka befinna sig i tangentens riktning och därmed träffas kan knappast skyllas för det....

Weber, Hedifelds och Ralfs fight var ju föv superkul!


Webber råkade väl knappat befinna sig i tangentens riktning, utan hade möjlighet att välja mellan att backa av eller att ligga kvar utanför Fisi. Webber borde ha anat vad som skulle ske eller i vart fall vad som riskerade att hända och valt det säkrare alternativet.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RBC-Lars skrev:
BTG skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Så även om "felet" var Fisi's så var det klantigt enligt mig av Webber.

Må så vara med klantigheten men faktum är att Fisis bak släppte ( ) och att han därmed kanade in i Weber. Tror man sig kunna köra fortare i en mindre parabel för man se till att klara av det också. Den som sedan råka befinna sig i tangentens riktning och därmed träffas kan knappast skyllas för det....

Weber, Hedifelds och Ralfs fight var ju föv superkul!


Webber råkade väl knappat befinna sig i tangentens riktning, utan hade möjlighet att välja mellan att backa av eller att ligga kvar utanför Fisi. Webber borde ha anat vad som skulle ske eller i vart fall vad som riskerade att hända och valt det säkrare alternativet.


Precis det jag menade men var kanske för omständlig i att förklara......


och sen är det ju kul att det händer lite sånt härnt......... för hur annars ska en Jordan eller en Minardi ha någon chans att någon gång få en poängplats

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Fredrik - SLC skrev:
RBC-Lars skrev:
BTG skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Så även om "felet" var Fisi's så var det klantigt enligt mig av Webber.

Må så vara med klantigheten men faktum är att Fisis bak släppte ( ) och att han därmed kanade in i Weber. Tror man sig kunna köra fortare i en mindre parabel för man se till att klara av det också. Den som sedan råka befinna sig i tangentens riktning och därmed träffas kan knappast skyllas för det....

Weber, Hedifelds och Ralfs fight var ju föv superkul!


Webber råkade väl knappat befinna sig i tangentens riktning, utan hade möjlighet att välja mellan att backa av eller att ligga kvar utanför Fisi. Webber borde ha anat vad som skulle ske eller i vart fall vad som riskerade att hända och valt det säkrare alternativet.


Precis det jag menade men var kanske för omständlig i att förklara......


och sen är det ju kul att det händer lite sånt härnt......... för hur annars ska en Jordan eller en Minardi ha någon chans att någon gång få en poängplats

Jordans chanser har väl redan ökat väsentligt, och Minardis chanser lär väl öka antingen om Stoddart slutar snacka skit och ägnar sig åt sitt racingteam eller när han blir utbytt mot någon lämpligare (som Eddie blivit precis).
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 Sepang
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (12694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande