Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver man fläktsystem i busbilen?
1227 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag håller på att bygga en smårolig ascona B och har slitit bort det stora fula värmepaketet.

Nu till problemet, antagligen måste man väl ha ngt sorts fläktsystem för framrutan. Att kapa i det gmla fläktsystemet och fula ngt där är uteslutet.

Jag skulle kunna tänka mig ngn sorts fläkt som suger genom 2 rör och sen in i cupen upp på rutan.

Är det jättedumt att hämta luft från motorrummet, tänker på avgaser o dylikt?

Tips på fläkt att använda?

Hur har ni gjort?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej
Har du tänkt att regga/besikta bilen måste du ha defroster. Det är klart lämpligt att ta luften utifrån och gärna kunna värma den lite - en sökning på just "defroster" ger dig nog lite att läsa för just detta har diskuterats förut.

/Gustaf

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Japp jag har tänkt att regga den.

Jag plockade ur värmepaketet ur plstlådan som den satt i original. det var ju ganska smidigt, typ 20 * 20 cm.

Har tänkt att bygga en låda där en axialfläck på 120*120mm från elfa ska husera, den ska suga luft genom värmepaketet + att en slang skall dras till fronten och på så sätt få lite luffarturboeffekt vid lite fart, vad tros om det?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo, det ska nog funka. Men "datorfläktar" har ofta lite risig kapacitet jämfört med höfläkten i en bils ventilationssystem. Jag har testat att ersätta en kupéfläkt just med en 120x120 fläkt från Elfa och det blev inte mycket till blås av den. Nu finns det ju olika kraftiga sådana fläktar också, men...

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
1227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande