| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bromsfördelning fram/bak?
|
5805 besök totalt |
|
hej hopp
ska åka och "grundinställa" bromsarna snart då jag bytt alt i bromsväg i bilen samt monterat en justerbar reducerventil för bakbromsarna så jag undrar om ni har någon ide på vad en vettig grundinställning fram respektive bak i procent kan vara vid torrt underlag? kan tillägga att jag har sökt men inte lyckats hitta något
mvh johan _________________ Johan Blixt |
||
|
Det finns väl åtminstone 3 metoder och kombination av dessa:
1) Gissa 2) Räkna m h a viktfördelning på axlarna, tyngdpunktshöjd och bedömd retardation 3) Provbromsa tills det låser 3) Är ju enklast om man inte vill teoretisera alls. Det du ställer in nu vid torr asfalt kanske motsvarar lämplig inst för fuktig asfalt till sommaren. _________________ Pär Hylander |
||
|
Det hjälper nog om du skriver vad du har för bil och vilka bromsar som nu sitter på bilen inkl huvudbromscyl mm.
Rätta mig om jag har fel Johan.... Bil: BMW E30 med 3.0 M3 maskin och växellåda Bromsar fram: BMW E36 M3 3.0 (skivor + belägg orginal) Bromsar bak: BMW E36 M3 3.0 (skivor + belägg orginal) Huvudbromscylinder: ?? ABS borttagen Tilton ställbar bromsreducerare (steglös?) monterad på ledningen till bakbromsarna. Mvh Garagegrannen
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
de mesta stämmer bra du
pga av en annan motor så är bilen ca: 30kg tyngre fram.. men abs har ja aldrig haft i den nya bilen, de var i 325an huvudbromscylinder är åxå från e36 m3 3.0 skivor bak är dock från m3 e30 (lite mindre än e36) och wilwood ställbar steglös bromsreducerare monterade på ledningarna till bakbromsarna.. men jag vill bara få ett tips på en inställning som funkar "ok" nu är det inte snack om seriös banåka utan nåt som duger på gatan så släng ur er nåt nu och som sagt gärna i procent fram och bak
_________________ Johan Blixt |
||
|
Ingen reducering alls är mitt förslag.
lite diameterdata (alla ok av enkolvstyp):
M3E36:an har mer bromskraft fram relativt M3E30 och med din kombination har du ytterligare ökat andelen bromskraft på framaxeln. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
//gunnarö
jag har e36ans m3 broms ok bak men monterat på e30 m3 bromsskivor.. men vad är en fungerande bromsfördelning fram & bak? har en bekant på bes så jag ska in och kolla bromsvärdena där och tänkte justera fram jäntemot bak när jag är där. //fuling grejen är att jag vet faktiskt inte vad e30 har för viktfördelning original men räkna med en 325 e30 och 30kg tyngre motor så är du nog rätt nära _________________ Johan Blixt |
||
|
bromskraftsfördelning
M3E30: fram/bak: 67/33% M3E36 3.0l: fram/bak: 69/31% 325E30 utan ABS (om jag inte läst fel i listorna): fram/bak: 68/32% Dessa siffror är beräknade på endast huvudcylinder- och bromsoksdata. Dvs jag har inte tagit med bromskivornas storlek. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
//fuling
de där va ett bra tips! tack du.. //gunnarö eftersom ja har samma setup som e36 m3 förutom att absén är borta och bakskivorna mindre(tror de är 286mm istället för 312mm) så bör jag väl ha lite mer frambroms gentemot bak på m3 e36ans spec?? och de borde vara rätt okej som det är? alltså utan att använda reducerventilen?? testade bilen idag men de va ju halt ute så de va lite svårt att säga riktigt hur de funkade
||
|
jorå de kan ja ju göra men jag e ju ingen banräcer som de flesta här på rejsa, jag brukar ju ha mitt roliga på vägarna å så
så frågan är ju om om ni har någon glädje av att höra mina (förmodligen konstiga) åsikter om hur ja tycker den beter sej men de dröjer nog ett tag endå, har tänkt att ställa på bilen om en månad ungefär å så.. vill ju ha bra väder åxå
||
Vi skall nog lyckas frälsa dig också.... din possör
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
|
ja du vännen försöka duger juh
nä men allvarligt så blir det ju att testa lite på bana i sommar, is-matte lär ju strypa mej om inte annat så lite ot kanske men bara så du vet vart ja så jävla besviken när ja kastade i 3an å framförallt 4an vid testkörningen i söndags så ja tog ledigt hela nästa vecka för att bygga ett turbogrenrör
ses i garaget! _________________ Johan Blixt |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5805 besök totalt |