Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur stöld/brand försäkrar man en bil som inte har ett regnr?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6808 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nillet skrev:
...oregistrerad bil (i garaget) borde täckas av hemförsäkringen?

om jag minns rätt påstod f-bolagen vi var i kontakt med att "motorfordon", t.ex en kart eller en formelbil, aldrig täcks av hemförsäkringen. Däremot ersätter de en trädgårdstraktor... Vilket är mest "motorfordon"? en trädgårdstraktor eller en kart?
Att försäkra på ram/chassienummer på "motorfordon" var nobben hos alla stora bolagen när vi försökte för två år sedan.

Rice and shine
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag tror också att det är nobben enbart på chassinummer. Talar av egenerfarenhet efter att ha importerat ett par. Inget bolag ville ta i saken förrän ett reg.nr var fixat. För mig innebar det att jag var tvungen att traila bilarna hela vägen för då täcks de av dragbilens försäkring, men så fort jag kör in bilen i garaget så är det tji försäkring.

Detta är det nog en hel del som inte har en aning om när de tar hem en bil och kör den. Jag vet dock att det funkar annorlunda från Tyskland än från UK.

Men summa summarum, jag har ringt runt med samma frågeställning och fått nobben. Intressant att höra om du lyckas bättre. Meddela i så fall!

Stockholm
Här sen Jul 2003

Jag har också stångats med försäkringsbolagen de senaste veckorna i samband med importen av min nya sommarbil/banåkarbil. På telefon erbjöd Folksam en tillfällig halvförsäkring som skulle gälla från det att bilen kom till Sverge tills den var registreringsbesiktigad.

När jag några dagar senare ringde för att teckna den tillfälliga försäkringen fick jag ett helt annat besked. "Nej, en oregistrerad bil är omöjlig att försäkra!". Jag sökte produktchefen för bilförsäkringar på Folksam för att höra om de var angelägna att behålla mig som kund. Personen i fråga svarade inte men jag lämnade meddelande på telefonsvararen.

Tror ni att han hörde av sig? Gissa vilket försäkringsbolag som inte får försäkra Porschen.

Nu står i alla fall bilen inlåst i tryggt förvar och hos Länsförsäkringar gick det att teckna en tillfällig trafikförsäkring som gäller den dagen jag kör till och från besiktningen. Då gäller det att ta det försiktigt...

Stockholm
Här sen Jun 2004

Henrik A skrev:
Nu står i alla fall bilen inlåst i tryggt förvar och hos Länsförsäkringar gick det att teckna en tillfällig trafikförsäkring som gäller den dagen jag kör till och från besiktningen. Då gäller det att ta det försiktigt...

Av intresse: Var du tvungen att ha alla dina försäkringar hos LF för att lyckas med detta? De försökte detta stunt på mig men det är jag principiellt emot. Stalin-fasoner.

Stockholm
Här sen Jul 2003

7-11 skrev:
Var du tvungen att ha alla dina försäkringar hos LF för att lyckas med detta?

Ja, men det glömde handläggaren att informera om på telefon.
Så när jag besökte Länsförsäkringars kontor för betala försäkringen (kan inte göras på telefon) insåg damen i kassan att hon knappast kunde neka mig försäkringen. I så fall hade även LF förlorat en kund och en intäkt på drygt 14' per år (för helförsäkringen).

Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag och många bekanta med mig har tecknat trafikförsäkring med hjälp av endast chassinummer hos Nissan försäkringar i samband med importer av Skylines.
Den kostade om jag minns rätt 600kr och gällde i 30dagar.

Nissan försäkringar är en produkt ifrån IF.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

7-11 skrev:

Av intresse: Var du tvungen att ha alla dina försäkringar hos LF för att lyckas med detta? De försökte detta stunt på mig men det är jag principiellt emot. Stalin-fasoner.

Det heter ju så även på deras entusiastförsäkringar, men hos oss är det tydligen inte helt nödvändigt. När jag tecknade sådan för ca ett år sedan så nöjde dom sig med att jag sa att vi hade en barn-försäkring hos dom. (barn ja, inte ban.....)

Stockholm
Här sen Jun 2004

Pär Hylander skrev:
7-11 skrev:

Det heter ju så även på deras entusiastförsäkringar, men hos oss är det tydligen inte helt nödvändigt. När jag tecknade sådan för ca ett år sedan så nöjde dom sig med att jag sa att vi hade en barn-försäkring hos dom. (barn ja, inte ban.....)

De har vissa försäkringar som är utanför "totalitär"-upplägget som går genom klubbar men även där har jag hört att det ska skärpas. Fick höra senast som sagt att det var "policy-beslut", men du kanske fick en olydig handläggare.

Själv anser jag att man ska använda priset för att få betalt för en unik produkt och inte använda tvång, men det är ju lite OT i denna tråd kanske.

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag har ett kreativt förslag som försäkringsbolagen förmodligen har svårt att sätta nej mot. Begär offert från någon Opelhandlare på SAMTLIGA delar i din bil enligt reservdelsprislista.

Sedan tar du med den offerten till försäkringsbolaget och ber dem höja ersättningsnivån på din hemförsäkring med motsvarande summa då du bevisligen har dessa delar i hemmet. Visa bara inte offerten förrän de ändrat din försäkring men visa den då klart och tydligt.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
sweanders skrev:
Jag har ett kreativt förslag som försäkringsbolagen förmodligen har svårt att sätta nej mot. Begär offert från någon Opelhandlare på SAMTLIGA delar i din bil enligt reservdelsprislista.

Sedan tar du med den offerten till försäkringsbolaget och ber dem höja ersättningsnivån på din hemförsäkring med motsvarande summa då du bevisligen har dessa delar i hemmet. Visa bara inte offerten förrän de ändrat din försäkring men visa den då klart och tydligt.

Det har jag redan gjort..
35 lax i ett garage som man inte äger så att säga.. det är maximala ersättningen.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Turbo² skrev:
sweanders skrev:

Det har jag redan gjort..
35 lax i ett garage som man inte äger så att säga.. det är maximala ersättningen.
Då återstår det väl att skruva isär den och plocka in alla delar in i köket. Du kan ju lämna prylar för 35 papp i garaget (skalet utan drivlina, inredning, hjulupphängningar mm). Ett tomt skal är ju inte så stöldbegärligt heller.

Det är ju tråkigt att försäkringsbranschen är så knölig. Alla dessa schabloner som måste kunna återförsäkras i femton led. Det blir ju lite svårt att göra nåt utanför mallen utan att det kostar skjortan (som tävlingsbilsförsäkringar).

carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004

När du kommer till bilprovningen så kollar de chassinr och skriver in den och du får ett regnr..Att den sen inte går igenom och förmodligen får körförbud spelar ingen roll..tror jag..

Stockholm
Här sen Jun 2004

carreracup skrev:
När du kommer till bilprovningen så kollar de chassinr och skriver in den och du får ett regnr..Att den sen inte går igenom och förmodligen får körförbud spelar ingen roll..tror jag..

Jag tror att det funkar så, men jag kan vara ute och hoja. Själva reg-besiktningen har väl två delar. Först ska du få in bilen rent pappersmässigt, dvs den ska vara godkänd utifrån ursprung, EU-cert mm. Sedan när detta är klart kommer ju själva kontrollbesiktningen som kollar bilens tekniska status. Om man klarar det första och sedan får körförbud av någon anledning så är bilen ändå inne i systemet och därmed försäkringsbar.

Missar man första instansen på grund av att man inte har rätt papper eller annat så sitter man fortfarande fast.

Som sagt, jag tror att det funkar så. Har reg-besiktat ett antal bilar men alltid klarat det så jag vet inte vad det skulle innebära att missa första instansen.

Da Nang
Här sen Okt 2004

Det korrekta förfarandet vid import av fordon från EU land är som följer:
Ring vägverket, begär ansökan om för-registrering av fordon importerat från EU land.
Du får hem att formulär som du får fylla i och sen skickar du tillbaka det tillsammans med det i ditt fall tyska registreringsbeviset (ej kopia)
Då blir bilen införd i bilregistret och du får ett registreringsnummer samt skyltar.
Detta kostar 300:-
Du kan försäkra bilen och även köra med den i tre månader, sedan måste genomgå en ordinär registreringsbesiktning.

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Jag har länsförsäkringars entusiastförsäkring på Ultiman. Än så länge är den försäkrad som utställningsfordon som inte få framföras på väg. Efter registrering så ändras det till att jag får köra och då dubbleras också avgiften. Värden är satt till en viss summa och när registreringen går igenom så kommer värdesumman höjas ett snäpp till. Jag gissar att detta dock inte är möjligt med en "vanlig" bil som inte är körduglig men är det uppenbart en "sportbil" så borde det funka kan man tycka.

Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Kenson skrev:
Jag har länsförsäkringars entusiastförsäkring på Ultiman. Än så länge är den försäkrad som utställningsfordon som inte få framföras på väg. Efter registrering så ändras det till att jag får köra och då dubbleras också avgiften. Värden är satt till en viss summa och när registreringen går igenom så kommer värdesumman höjas ett snäpp till. Jag gissar att detta dock inte är möjligt med en "vanlig" bil som inte är körduglig men är det uppenbart en "sportbil" så borde det funka kan man tycka.

Så i entusiastförsäkringen hos läns kan man försäkra på chassinummret?

För du har väl inget svenskt reg nummer?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag själv skrev:
Det är knepigt att försäkra...
Min hustru la ner hela sin själ i att försöka försäkra grabbens kartar. Det visade sig vara omöjligt....

Jag fick höra idag att det tydligen går att försäkra kartar i LF nuförtiden. thumbs up

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur stöld/brand försäkrar man en bil som inte har ett regnr?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande