Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9838 besök totalt |
Kul med många synpunkter och förslag...
Capri skulle kunna vara en tänbar bil.... Någon som har en uppfattning om rover 3500 som det ser ut att finnas rätt gott om med aut? |
||||
Det rejsas/rejsades med Rover 3500 i framförallt England när det begav sig så helt hopplös är den knappast. Men en udda fågel och kanske inte lika lätt att uppgradera som Capri/240/BMW/Whatever...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Rover P6 3500 går att fixa till även om den har lite udda och intressanta lösningar på både fram och bakvagn. SD1 3500 dvs den senare modellen med mer konventionellt chassie rejsades ju mot Volvo bla på tidigt 80-tal Här en P6 racer: ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
|
||||
En spontan tanke är ju att montera 2 metallringar ovanpå varandra "i" ratten som dom växlar på WRC bilarna. På detta sättet så spelar det ju ingen roll vilken fattning man har på ratten så länge man kommer åt att trycka eller dra i densamma. Kanske dra KRansen mot sig för gas samt trycka den innåt för broms?
Ser en del problem med att få det att lira ordentligt dock :/ _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
och de går ju att hitta till en rimlig peng ![]() http://www.blocket.se/view/4366380.h |
||||
Eeeeh, hmmm. Med lite egna (dåliga) erfarenheter av P6:or så manar jag till lugn i eventuella
upphetsade känslor. P6:an har skruvade skärmar, sparklådor m.m. Det är lätt att få ett rostigt vrak att se ut som rena nybilen. De liggande framfjädrarna kan hälsa på i kupen, då i fothöjd. De-Dionbakaxeln är en skön konstruktion, men de lär vara luriga att renovera (kanske bara hörsägen. Man kan ju alltid stoppa dit en Alfaaxel från 116-serien ![]() Även bakre bromsoken placerades på Alfavis (ett helvete att skruva med). ![]() Dessutom hade de en bakre packbox som var tvådelad. Läckte det var det bara att droppa vevaxeln... EDIT: Motorn alltså, inte bromsoken ![]() Usch. Nu är jag bara negativ. Klart tjejen din ska ha en P6:a. ![]() ![]() Förlåt Fredrik. Trots detta kanske jag kan få provköra din engelsman med Buickarvet? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Neggo! Med den attityden blir det inget brummande ![]() Nej, visst kan det bli en hel del ![]() ![]() _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||
Varför gör det mig bara mer sugen och får det att kännas rätt... |
||||
Alfa Romeo Alfetta fanns med automat ![]() Då får du samma bakaxel, torsionsstavar fram, samma placering av bromsok bak. Och en helt, helt underbar körbil. Med fyrcylindrig motor på 122 hk cirkus. Ärligare rost dessutom. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Hur var deras autmatlådor? alfettan hade den boxermotor? |
||||
Har kontaktat expertis för förslag till gas och bromslösningar för jag känner en hel del för att genomföra detta...
![]() |
||||
Annars är det ju bara att byta låda i denna:
![]() http://www.blocket.se/view/4572157.h ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
som hittat.... nästintill gratis... och mitt kontonr är 81-44********** ![]() |
||||
Vet faktiskt inte vad man använde för lådor i Alfettorna, de är inte så vanliga. Boxermoton hade Suden och senare 33:an. Alfettan har den beprövade "nordfyran" (tillverkades i Malino i norr, till skillnad från boxern som skruvades ihop i söder). _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Är man intresserad av udda och okonventionella lösningar så är ju Citroen ett starkt kort, man får liksom lära om vissa saker på nytt. En bil som jag anser vara mycket lämpad att bygga banräser av är Citroen ID/DS Viste du tillexempel att Citroen DS hade hydrauliskt manövrerad sekventiell växellåda med automatisk koppling, och adaptiv växling från 1955. tillåter fullgsväxling ![]() Helt plant golv av Aerodynamiska orsaker, fast 1963 så tillkom venturitunnlar för att bättra på downforcen. Centrumskruv på hjulen fram till 1965, då det byttes till fembult. Motorhuv i aluminium, den största serieproducerade alupressningen på sin tid. Tak i glasfiber. Skivbromsar monterade vid diffen, som INGEN, någonsin lyckats få att matta. (100-0 på 40 meter 1957, på smala däck) Högtrycksbromsar med bromsventil du kan manövrera med kraften i stortån. (lämpar sig altså bra att konvertera till handkraft) Hjulupphägningar med stållager, inga flexande gummibussningar. Ett fjädringssystem som är enkelt och genialiskt så att man med enkla metoder kan anpassa såväl körhöjd som fjäderkonstant, med små modifieringar kan man tillochmed ändra fjäderkonstant under färd. Viktfördelningen är mycket bra, motorn sitter väldigt långt bak, tanken sitter under baksätet. Annars så kan man ju göra det lite enklare för sig och skaffa en BX, Xantia eller CX. |
||||
|
||||
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9838 besök totalt |