| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beteckning på godkända rör för bygge av båge/bur??
|
<< 1, 2 13662 besök totalt |
Wille har lagt upp lite bilder på sitt burbygge. En bit ner finns buren ritad med och utan toyotastag
http://www.gottby.com/projekt_ascona _________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Nu har jag språkat med min bilmeckarmentor och han använder sig av DIN 2391 sömmlöst. Hjälpte det nåt?
Han håller förresten just nu på att bygga en massa bågar till miator om det finns någon här som är sugen...
EDIT: glömde ju såklart och fråga om det var BK eller C...
|
||||||
Suveränt Kristian! NU Har jag fattat vad Toyota stag är! Det är extra strävor i fram ändan på buren nedifrån golvet vid A-stolpen och upp till takbågen i bilen! (bara ingen säger jag fattat fel nu... för då måste jag nog gå och gömma mig ett tag...) Förstår att det kan bli trångt i våra 924,944,968 bilar med sådana stag.
|
||||||
Ja du har fattat rätt. Men tänk på att du bör ha 100 mm mellan röret och ratten. Inom rallycross har man dispens på det staget om man har under 100 mm _________________ Daniel Steiner |
||||||
Tack för bekräftelsen! Du behöver inte oroa dig... jag kommer inte sätta in ett sådant rör i min bil, tror inte man ens kan komma in/ur en 924:a med dylikt rör... det är inte så gott om plats i en 924:a...
|
||||||
Klart du kan, 9X4 är ju rymlig!
Det är värre med de längsgående strävorna. Så här kan det se ut i en RX-7 med full bur och Toyotastag, den är ju t o m mindre än 9X4:
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Äsch det där ser ju överdrivet ut... man är väl inte feg...
Skämt och sido, det såg snyggt och säkert ut! Men går den igenom en vanlig Bilprovnings besiktning? Min bil skall gärna vara besiktad för gata. Ska väl tilläggas att jag inte har några allvarliga planer på att utöka min båge ännu, men det kommer kanske till nästa säsong. |
||||||
Enligt en kunnig person jag språkat med, inte så stor normalt sett. Som jag skrev tidigare är det mer att sömlösa rör är raka, jämna, och runda. Men det skiljer ju på olika kvaliteter och hårdheter också. Svetsade (sömmade) rör är oftast "mjuka" vilket faktiskt ibland är bra eftersom de tar upp kraft genom att krökas istället för att gå av. Men det beror ju på applikation också... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Beteckning på godkända rör för bygge av båge/bur??
|
<< 1, 2 13662 besök totalt |