Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vårtecken: WTCC teststart
1497 besök totalt
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Touring Car-fan som man är tycker jag detta är ett utmärkt vårtecken:

Första officiella testdagen / media dag för WTCC detta året!

thumbs up

Sundsvall
Här sen Sep 2003

ahhh våren är nära!

Mera ljus och bantillfällen! Kan inte bli bättre för min del.. sydn bar att en inte har någon av deras bilar!

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Underbart att se. Nu är snart vintereländet historia! De röda känner jag igen

TheProphet skrev:
.. synd bar att en inte har någon av deras bilar!

Du ska nog vara glad att du slipper. Hålet de gräver i plånboken är inte att leka med. Det kostar
några tusen att bara dra igång grejorna.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Jet skrev:
Underbart att se. Nu är snart vintereländet historia! De röda känner jag igen

TheProphet skrev:
.. synd bar att en inte har någon av deras bilar!

Du ska nog vara glad att du slipper. Hålet de gräver i plånboken är inte att leka med. Det kostar
några tusen att bara dra igång grejorna.

Förvisso, men för tillfället så verkar det itne bli nån räcer bil heller.. så jag är mest avendsjuk på allt nu

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Här har ni lite mer bilder:

Augusto Farfus var snabbast idag på testet med Jörg o Dirk Müller bakom sig. Roberto Colciago chockade med femte bästa tid. Bland annat snabbare än Rydell som var bäste SEAT-förare precis bakom Zanardi på åttonde plats. Chevrolet och Ford var långt bakom de flesta. Rosenblad 18:e, Engström 25:e och Hellström 30:e (sist) men med problem.

Mer tester blir det imorgon!

Lund
Här sen Jun 2004

hur skiljer sig reglementet mot etcc

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Satan vad elaka Alforna ser ut.

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Babbe skrev:
hur skiljer sig reglementet mot etcc

ETCC finns inte mera utan växte till WTCC.

Man åker Super 2000.

By the way...

Finns inga regler som heter BTCC, STCC, F**TCC...

Låter jag skitpetig och sur?
Bra, för jag har tröttnat för 100 år sedan.
Ta det dock inte personligt någon.

BTCC har man åkte sen 1950-något. Men inte tusan har man åkte efter samma regler alla år.
Allt mellan himmel, Grp.A, Super Touring och jord har avverkats.
Nu på senare tid verkar engelskmännen vara på väg mot Super 2000 som alla andra. thumbs up

Att kunna korrekt namn på de klasser som åks med i de vanligaste serierna hör till grundläggande racingkunskaper.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

Jaså? Vad är detta då? http://www.stcc.se/pages/pdf/STCC-Reglemente2005.pdf
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:

BTCC har man åkte sen 1950-något. Men inte tusan har man åkte efter samma regler alla år.

F1-VM har körts sedan 1950, men inte tusan har man åkt efter samma reglemente, ändock har det varit tävlings- och tekniskt reglemente för Formel 1, de flesta år.

Som Johann visat så verkar det ju fortfarande heta STCC-reglemente, även om det bygger på S2000, ST, etc., med ev. lokala avvikelser.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Andreas Lidström skrev:

Jaså? Vad är detta då? http://www.stcc.se/pages/pdf/STCC-Reglemente2005.pdf

Det är S2000, inget annat.
Sen att det råkar vara det som STCC bygegr sina race på gör det inte till mindre S2000...om man bortser från div egna påhitt med nationella klassningar osv. Sen skriver dom inte STCC-reglemente, utan STCC - Reglemente. En petig men ack så avgörande skillnad om man ska klyva kamelhås som jag nu gör.

S2000 är grunden. Punkt.

Hur ofta hör man inte "Ja, men det var en STCC-bil...den var si och så snabb..." "I STCC åker man sånna bilar..." STCC från vilket år då? En ST och en S2000 är ju milsvidder emellan som vi alla vet.

Dock brukar jag "utanför racingkretsar" använda mig av "sånna bilar dom har i STCC" eller liknande för att det är enkelt...internt är det dock korrekt benämning som gäller.

Kom föresten på att om alla STCC-bilar är samma alla år så är väl alla i VLN och SLC detsamma oxå...

EDIT:
Den nördige, som jag, går in under 3.1.1 och lusläser.
Reglementet för STCC gäller ju även sådant runtom, jag refererar enbart till det tekniska reglementet.

EDIT2:
Varför bryr jag mig så mkt om en sådanhär skitsak då?
Jo, för det underlättar så när tekniknördarna börjar surra länkarmsinfästningar osv. Mkt händigt att då veta vad som gäller...enligt ST eller så.

Ja, jag vet jag är jobbig. För nga år sedan kunde jag i stort de mest gångbara reglementen som förekom in i minsta detalj. Numera är jag glad om jag håller de rörande de serier man är aktiv i i skallen. Jag skylle på ålder.

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Det är S2000, inget annat.

Andreas Lidström skrev:
Sen att det råkar vara det som STCC bygegr sina race på gör det inte till mindre S2000...om man bortser från div egna påhitt med nationella klassningar osv.

Hur skall du ha det är det S2000 och inget annat eller är det bara S2000 om man bortser från " div egna påhitt med nationella klassningar osv."?

Typ, om man bortser från alla skillnader så finns det inga skillnader.

Andreas Lidström skrev:
Sen skriver dom inte STCC-reglemente, utan STCC - Reglemente. En petig men ack så avgörande skillnad om man ska klyva kamelhås som jag nu gör.

Nu blev det väldigt konstigt, vad menar du?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Då ska vi se här så alla är med på vad jag menar...

STCC-reglementet bygger på en del som STCC och nga andra bestämt hur den delen ska se ut. Den avser allt runtom tävlingen. Anmälan, poäng, flaggningar, depåuppställan osv osv
Ser nog mer eller mindre lika ut från år till år.

Till denna del kommer sen den tekniska delen som mer eller mindre följer FIA S2000 till punkt och prickar. (De i Challenge (privatcupen) har dock möjlighet att klassa in egna modeller osv.)
Det är den delen, den tekniksa, jag är ute efter.

Så sammantaget kan man visst säga "Enligt STCC-reglementet", men avser man tekniska saker angående bilarna, den delan iaf jag är mest intresserad av, så måste man speca hårdare om man menar Super Touring, Natinell kalssning eller S2000. Men detta är kanske bara ett "problem" rörande oss tekniknördar som ställs inför problem formulerade utifrån nämnda reglemente? Har alltid funnit ett stort nöje i dessa tekniska handlingar, men jag hör nog till en avart...

Angående ett eller två ord i STCC-reglemente osv så kan vi lämna det därhän. Jag kanske tolkar svenskan annorlunda än du? Inte mitt starka ämne.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
mer eller mindre följer FIA S2000 till punkt och prickar

Är det "mer eller mindre" eller "punkt och prickar" som gäller? I praktiken är det ju "mer eller mindre" som gäller, eller hur? Speciellt om man tar med allt utanför det rent tekniska också så skulle jag nog säga att det som bäst beskriver det reglemente som STCC kör efter i år är 2005 års STCC-reglemente och inte S2000 med nationella tillägg och egna tävlingsbestämmelser, etc..
Så det är bara att konstatera att du hade fel i din anmärkning och uppfyller inte riktigt Besserwissrarnas antagningskrav.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Andreas Lidström skrev:
mer eller mindre följer FIA S2000 till punkt och prickar

Är det "mer eller mindre" eller "punkt och prickar" som gäller? I praktiken är det ju "mer eller mindre" som gäller, eller hur? Speciellt om man tar med allt utanför det rent tekniska också så skulle jag nog säga att det som bäst beskriver det reglemente som STCC kör efter i år är 2005 års STCC-reglemente och inte S2000 med nationella tillägg och egna tävlingsbestämmelser, etc..
Så det är bara att konstatera att du hade fel i din anmärkning och uppfyller inte riktigt Besserwissrarnas antagningskrav.

ok, kanske dumt att blanda in PRIVATISTERNAS nationella klassningar osv då även de baseras på S2000.
"De stora pojkarna" åker efter S2000, vilket WTCC oxå gör tex.
och genom att benämna alla dessa bilar av samma typ/trimningsgrad är det enkelt att jämföra vid tekniska eller prestandamässiga spörsmål. Kan vi vara överens om detta lägger jag ner här...

Ahhh, jag lägger ner iaf och håller mina tankar om detta för mig själv. >

Bilder o videos
1497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande