Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7063 besök totalt |
Över/underdimension på nylonbussningar?
Ska göra bakvagnsbussningar av nylon till 205:an. Nu har jag måtten och undrar om man ska svarva bussningarna så precis man kan eller om man ska ta till lite överdimension eller underdimension? Ytterdiametern är 25.5 mm (lite osäkert mått eftersom det rostat lite och blivit gropigt) och innerdiametern ska passa en M12. Ska man spara material så att det blit trångt både utom och inom eller kanske glapp? Kanske överdimension på yttermåttet medför att bussningen komprimeras och att man måste göra hålet lite större? Jag har ju möjlighet att testa mig fram lite, men om ngn annan gjort alla misstag redan, så är ju det onödigt! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
om det är möjligt så borrar du hålet i efterhand.
Passningen kan du nog lägga på en tiondel eller så, lås med en stoppskruv på ett eller två ställen så sitter det kvar även om presspassningen inte skulle vara vad du önskat. Rosten blästrar du med fördel bort innan du mäter för att få ett bra mått att jobba efter. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nu vet jag inte alls hur det ser ut på din bil, men du får inte illaartade låsningar vid vridning av axeln med helt stumma bussningar?
om inte skulle jag se till att sätta nylonplasten stumt i bussningen och sen svarva en rostfri hylsa med "precis" passning som allt kan leda runt. C-clips i ytterkanterna av hylsorna borde hålla allt i sidled. Egentligen ska du se dig om efter ngt annat än nylon som inte trivs alls ihopa emd vatten. Teflon är betydligt bättre men bäst är oilon (produktnamn tror jag så använd det emd sparsamhet på vissa ställen ![]() Har jag svarat på ngt eller svammalade jag helt galet då jag inte vet exakt hur det är fuintat på en 205? |
||||
Det finns Nylon som inte tar åt sig fukt, men vilka egenskaper den har i övrigt minns jag inte riktigt. Vill minnas att det var åt det sämre hållet för dessa områden vi sysslar med.
oilon (R) är ett bra alternativ. ![]() POM/Delrin är inte heller fel. Teflon vette fasen, det "flyter" vid punktbelastning eller hur man ska utrycka sig. En rostfri hylsa är ju inte dumt. Lagermetall i den övre hårthetsregionen borde också fungera helt utmärkt plus att man får en viss självsmörjande effekt då också. En bild eller skiss skulle underlätta i spekulationerna. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är mycket små rörelser det är fråga om iaf. Trots att det är cylindriska bussningar så är det inte rotationsrörelser de tar upp annat än från flex i konstruktionen.
Bakaxel : --|--------------|-- "|" är bussningarnas axlar och "--------------" är det mycket styva rör som svinglagringarna sitter i. Röret är dessutom stagat i sin rotationsrikning med balkar, så det blir inga större brytkrafter på bussningarna heller. Till större delen "snälla" radialkrafter på bussningarna, alltså. Det borde väl inte behövas någon hylsa då? Rosten är borta (apropå osäkert mått) men problemet är att den varit selektiv. Det är gjut- eller smidgods som blivit lite gropigt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
![]() Bild: ![]() ....det som inte finns med är de balkar som håller bakaxelröret bla i rotationsriktningen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
....Det är bussningarna märkta 3 jag talar om. Via konsolerna märkta 4 och bussningarna är bakvagnen fäst i karossen.
Balkarna (som håller rotation) kommer också att monteras stumt, det sitter gummiblock där original. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Mikromag/invändig trepunkts-mikrometer brukar jag kalla dom. Vet inte exakt vad dom heter. Finns säkert att köpa för pengar. Men som vanligt med mätverktyg med kvalitet så tror jag inte att du som privatperson vill betala vad det kostar.. ![]() Kolla med någon återförsäljare av CeJ eller Mitotoyo om du vill ha något som inte fungerar som ett lotterihjul vid upprepade mtäningar.. ![]() Seriöst så tror jag du får gå till ett företag låna dessa instrument. Att hålla ett någorlunda omfång på mätområdet blir sjukt dyrt.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Mer bilder på bakvagn: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
En i "något bättre" skick på LeifB:s hemsida: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Iom att det inte har med fjädringsrörelsen att göra så ska det funka fint med något hårt material.
Jag har svarvat nylon bussningar med ~mått på 54 eller 52 utv och 25 inv (till en rörhylsa) jag la på/drog ifrån ~1tiondel till presspassning. Och det funka bra. _________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||||
|
||||
Så här blev min bakaxel
![]() Det är med Peugeot Sports nylonbussningar Tyvärr mätte jag inte dom före jag monterade dom, sorry Pär ![]() Du kan dock fråga på 205gtidrivers, det finns garanterat nån som kan plocka fram exakta mått på dom till dig! _________________ ![]() |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Dom glider inte i av sig själv när du hittat rätt dimension
![]() Frågan är vad som händer vid överdimension??? Har fått för mig att skiten kan spricka!?!? Jag pressade i mina, annars hade jag aldrig fått i dom så dom sitter ju hyfsat alltså. Satsa på exakt passning och hoppas du har fått rätt mått.... _________________ ![]() |
||||
Vad har du kommit fram till för mått och på vilket sätt har du fått fram detta mått?
Vilken typ av instrument har du använt? Jag tror att jag kan uppskatta eventuell feltolerans om du berättar detta. ![]() En tiondel, inte mer borde fungera bra. Att för hand(?) slipa in en presspassning går inte. Det kanske går, men jag hävdar att det inte går. _________________ /Anton Lillsund |
||||
![]() Funderar lite på att svarva en tolk också, men får se om jag orkar/hinner. Har iaf fått en uppfattning om hur tajt de bör sitta. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 7063 besök totalt |