| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur många lager matta i golvet?
|
1502 besök totalt |
|
Som frågan lyder, hur många lager matta? Mitt golv i bilen är just nu bara 22mm rör men jag tänkte gjuta ett plant golv i glasfiber och fästa med stålklammer runt rören. Tänkte gjuta med biltemas matta då piset är helt rätt på mattan. Man hur tjokt bör jag göra golvet. Räcker ett lager+gelcoat. Där golvet kommer att belastas tänkte jag skruva fast durkplåt i aluminium så att man har något stadigt att stå på.
Är det godkännt med golv i glasfiber? orsaken till att det blir i glasfiber är dels vikten samt att jag kan forma det presis som jag vill. _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Det beror lite på vikten på mattan men tycker ett varv låter lite. Vi kör med två lager 300g väv till skärmar och tre till fronten som utsätts för stensprut och ibland skjuter det igenom den.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Baka gärna in något som förstyvar/förstärker golvet. Inte så kul om det kommer i självsvängning när du kommer upp i fart. Eller hur tätt kommer du att ha mellan infästningspunkterna?
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Jag har inte bestämt än men har just beställt en låda med 100 rostfria klammer så de blir väll så många det behövs. Tog sådana som ser ut om ett U med fötter
. Bara att lägga runt röret och brickor på undersidan _________________ Per Wahlqvist |
||
Vikten Skojade bara. Visst har du rätt i det men jag ska ju inte hoppa eller stampa på golvet utan på Alu plåtarna. Man visst ska det hålla att sitta på samt att man vill ju inte få sten i rumpan. Sedan säljs ju klammrana i hundrapack men jag behöver ju inte använda alla. 104kr+moms för en låda rostfria 22mm klammer ganska ok tycker jag _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Fast om du gör en sandwich med ett lager Kevlar (plus kanske ett lager glas) på utsidan och ett par lager glas på insidan så blir det sjukt styvt, svårt att tro att stenskott klarar av att penetrera kevlaren också.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tror jag håller med dig
Glasfibern ska ju inte vara den bärande delen på golvet utan det är ju rören. Sedan tar ju fotplåtarna upp "trampet" och skyddar från saker som kommer upp genom golvet. Litar inte helt på glasfiber under rumpa och fot. Men tror ni tre lager räcker som stenskottsskydd och genomtrampning? _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Vi har 2mm rostfritt på formelbilens undersida och den ser ut som kom och hjälp mig efter alla curbs och avåkningar, klart motiverat, kan jag intyga om efter att ha kört över en metalldel högre än frigången i bara 20km/h.
Nu är den iofs rätt låg så botten utsätts för mycket stryk. Jämför man hur botten ser ut på vår långlopps944 (i stål) ser ut så hade jag aldrig valt glasfiber...... 2mm alu är nog en lämplig variant som också har låg vikt (1,5*3m*2mm=2,34 kg) och som inte går åt pipan vid en skada (genomslag etc.). Sedan hade jag satt tjockare 3-4 mm under stol och förare. om man t.ex. åker av ut i lecakulorna med 944an så kan man tydligt se att stålgolvet trycks in ett par centimeter....kul med glasfiberbotten... _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
15*30*0.02dm=9dm^3, 9*2.6=23.400 Dvs drygt 20 snarare, eller är det jag som räknar illa? Hanterade ett par ca 1m^2 tunna aluplåtar (0.5mm?) och för ett tag sen och de vägde 2kg styck. Sen är väl inte 20kg så farligt mycket heller. Jag skulle inte vilja ha ett golv i tunn glasfiber, hellre tun aluplåt som jag inbillar mig blir bucklig i stället för att spricka helt lika lätt. _________________ Markus Ålind |
||
|
Jag skulle nog föredra ett golv i stålplåt, klart aluminium blir lättare, men hur mycket.
På min bil skulle det skilja 700gram om jag hade 2mm aluminium istället för 1.2 mm stålplåt. |
||
slant på miniräknaren
I vilket fall som helst så är alu ett bra alternativ om man nu tvunget skall ta bort golvet. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1502 besök totalt |