Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur många lager matta i golvet?
1502 besök totalt
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Hur många lager matta i golvet?

Som frågan lyder, hur många lager matta?

Mitt golv i bilen är just nu bara 22mm rör men jag tänkte gjuta ett plant golv i glasfiber och fästa med stålklammer runt rören. Tänkte gjuta med biltemas matta då piset är helt rätt på mattan. Man hur tjokt bör jag göra golvet. Räcker ett lager+gelcoat. Där golvet kommer att belastas tänkte jag skruva fast durkplåt i aluminium så att man har något stadigt att stå på.

Är det godkännt med golv i glasfiber?

orsaken till att det blir i glasfiber är dels vikten samt att jag kan forma det presis som jag vill.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det beror lite på vikten på mattan men tycker ett varv låter lite. Vi kör med två lager 300g väv till skärmar och tre till fronten som utsätts för stensprut och ibland skjuter det igenom den.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
ok

Jag vill minnas att väven är 300g. Man kanske skulle köra med tre lager. Kanske inte så kul att få upp en massa sten genom golvet . Tänkte inte på det. Bekymrade mig mest för vikten

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Baka gärna in något som förstyvar/förstärker golvet. Inte så kul om det kommer i självsvängning när du kommer upp i fart. Eller hur tätt kommer du att ha mellan infästningspunkterna?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Jag har inte bestämt än men har just beställt en låda med 100 rostfria klammer så de blir väll så många det behövs. Tog sådana som ser ut om ett U med fötter . Bara att lägga runt röret och brickor på undersidan thumbs up . Dom blir nog att sitta så tätt att det inte behövs någon förstärkning (tror jag). Rören är väll ca 30 cm ifrån varandra samt i ett "rutmönster" så det höller nog. Kan ta en mobilbild i kväll om någon vill se.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Kanske är bättre/enklare/lättare att gå upp lite i golvmaterialet än att ha en miljon klamrar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
MaZ skrev:
Kanske är bättre/enklare/lättare att gå upp lite i golvmaterialet än att ha en miljon klamrar?


Vikten thumbs down

Skojade bara. Visst har du rätt i det men jag ska ju inte hoppa eller stampa på golvet utan på Alu plåtarna.

Man visst ska det hålla att sitta på samt att man vill ju inte få sten i rumpan. Sedan säljs ju klammrana i hundrapack men jag behöver ju inte använda alla.

104kr+moms för en låda rostfria 22mm klammer ganska ok tycker jag thumbs up

_________________
Per Wahlqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Fast om du gör en sandwich med ett lager Kevlar (plus kanske ett lager glas) på utsidan och ett par lager glas på insidan så blir det sjukt styvt, svårt att tro att stenskott klarar av att penetrera kevlaren också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Låter ju som kaka på kaka på kaka.... Först en bärande rörkonstruktion, sen glas och sen metallplåt igen...

_________________
Pär Hylander
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Låter ju som kaka på kaka på kaka.... Först en bärande rörkonstruktion, sen glas och sen metallplåt igen...


Tror jag håller med dig
Glasfibern ska ju inte vara den bärande delen på golvet utan det är ju rören. Sedan tar ju fotplåtarna upp "trampet" och skyddar från saker som kommer upp genom golvet. Litar inte helt på glasfiber under rumpa och fot. Men tror ni tre lager räcker som stenskottsskydd och genomtrampning?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror du kan prova med lite mindre, känna efter hur det blir och om du inte är nöjd så kan du ju fortsätta plasta.

_________________
Pär Hylander
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610


Trådstartare
Jag testar så får vi se hur det blev. Återkommer med rapport efter helgen.

Glad påsk på er

_________________
Per Wahlqvist
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi har 2mm rostfritt på formelbilens undersida och den ser ut som kom och hjälp mig efter alla curbs och avåkningar, klart motiverat, kan jag intyga om efter att ha kört över en metalldel högre än frigången i bara 20km/h.

Nu är den iofs rätt låg så botten utsätts för mycket stryk.

Jämför man hur botten ser ut på vår långlopps944 (i stål) ser ut så hade jag aldrig valt glasfiber......

2mm alu är nog en lämplig variant som också har låg vikt (1,5*3m*2mm=2,34 kg) och som inte går åt pipan vid en skada (genomslag etc.). Sedan hade jag satt tjockare 3-4 mm under stol och förare.

om man t.ex. åker av ut i lecakulorna med 944an så kan man tydligt se att stålgolvet trycks in ett par centimeter....kul med glasfiberbotten...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



porschedriver skrev:
Vi har 2mm rostfritt på formelbilens undersida och den ser ut som kom och hjälp mig efter alla curbs och avåkningar, klart motiverat, kan jag intyga om efter att ha kört över en metalldel högre än frigången i bara 20km/h.

Nu är den iofs rätt låg så botten utsätts för mycket stryk.

Jämför man hur botten ser ut på vår långlopps944 (i stål) ser ut så hade jag aldrig valt glasfiber......

2mm alu är nog en lämplig variant som också har låg vikt (1,5*3m*2mm=2,34 kg) och som inte går åt pipan vid en skada (genomslag etc.). Sedan hade jag satt tjockare 3-4 mm under stol och förare.

om man t.ex. åker av ut i lecakulorna med 944an så kan man tydligt se att stålgolvet trycks in ett par centimeter....kul med glasfiberbotten...


15*30*0.02dm=9dm^3, 9*2.6=23.400

Dvs drygt 20 snarare, eller är det jag som räknar illa? Hanterade ett par ca 1m^2 tunna aluplåtar (0.5mm?) och för ett tag sen och de vägde 2kg styck.

Sen är väl inte 20kg så farligt mycket heller. Jag skulle inte vilja ha ett golv i tunn glasfiber, hellre tun aluplåt som jag inbillar mig blir bucklig i stället för att spricka helt lika lätt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag skulle nog föredra ett golv i stålplåt, klart aluminium blir lättare, men hur mycket.

På min bil skulle det skilja 700gram om jag hade 2mm aluminium istället för 1.2 mm stålplåt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Qaz skrev:

15*30*0.02dm=9dm^3, 9*2.6=23.400





slant på miniräknaren

I vilket fall som helst så är alu ett bra alternativ om man nu tvunget skall ta bort golvet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Hur många lager matta i golvet?
1502 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande