| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
HKT Seven fråga om kombination motor/låda
|
955 besök totalt |
|
Funderar lite inför ombyggnadtionen av min ena Golf och hur man ska kunna kombinera ihop den motorn jag vill ha med en lämplig växellåda. Fråga är om någon känner till HKT Seven byggerna, vad jag förståt en tysk firma som i sin bil erbjuder en kombination av Audi fyra och en ford växellåda. Jag har försökt läsa mig till på deras sida, kollat på tyska forum för den modellen mm men inte riktigt luskat ut om dom använder adapter mellan motor och låda eler om det finns något kopplingshus som är kompatibelt. Man kan ju se på deras bilder att det sitter Audi motor men inte se hur lådan är monterad.
Under receptet på bilen kan man läsa "Engine: · VAG turbo 132 KW (180 HP)" och "Getriebe:· 5-Gang Schaltgetriebe" http://www.hkt-7.de/start.php Kan någon hjälpa mig och säga om det finns ett kopplingshus till en rwd låda som passar på en VAG motor eller om det är adapter som gäller. |
||
|
Nu kan jag i princip inget om VAGs olika motorer och växellådor och hur de passar ihop men jag fick en idé....
...Volvo körde ju med VAG diesel ihop med RWD i 240 och 740. Kanske att den lådan och kopplingskåpan kan passa ihop med övriga VAG maskiner? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Redan klurat på detta lite men det är ju 2.4l motorn som även satt i VW LT dvs Prosche 924 och fråga är ju om det är samma bultcirkel på den motorn som det är på en vanlig 1.6-2.0 VW motor. |
||
magoo>> Du har mail på hotmailen.
|
||
|
Ser ut som om motorn på bilden står rakt upp, den är inte tiltad alls. Är den sådan i originalbilen också? Jag är inte helt säker, men jag tror att åtminstone äldre audimotorer hamnar lite på sned om man använder en sprängkåpa från 240/740 diesel. För övrigt så skall denna sprängkåpa passa bra på VAG:s motorer, men då får man ju en volvoväxellåda som är allt annat än rejsig. Men det går ju naturligtvis att bygga om och få dit en fordlåda eller en getrag från BMW.
_________________ Kalle Birgersson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
955 besök totalt |