Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
HKT Seven fråga om kombination motor/låda
955 besök totalt
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Funderar lite inför ombyggnadtionen av min ena Golf och hur man ska kunna kombinera ihop den motorn jag vill ha med en lämplig växellåda.

Fråga är om någon känner till HKT Seven byggerna, vad jag förståt en tysk firma som i sin bil erbjuder en kombination av Audi fyra och en ford växellåda.

Jag har försökt läsa mig till på deras sida, kollat på tyska forum för den modellen mm men inte riktigt luskat ut om dom använder adapter mellan motor och låda eler om det finns något kopplingshus som är kompatibelt.

Man kan ju se på deras bilder att det sitter Audi motor men inte se hur lådan är monterad.

Under receptet på bilen kan man läsa "Engine: · VAG turbo 132 KW (180 HP)" och "Getriebe:· 5-Gang Schaltgetriebe"

http://www.hkt-7.de/start.php

Kan någon hjälpa mig och säga om det finns ett kopplingshus till en rwd låda som passar på en VAG motor eller om det är adapter som gäller.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Nu kan jag i princip inget om VAGs olika motorer och växellådor och hur de passar ihop men jag fick en idé....
...Volvo körde ju med VAG diesel ihop med RWD i 240 och 740. Kanske att den lådan och kopplingskåpan kan passa ihop med övriga VAG maskiner?

Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004

det finns en kille i skåne som tillverkar sprängkåpor så att du kan använda en ford#9 låda till en VAG rova (4 cyl)

Jag har köpt en sådan kåpa av honom och det passar bra!! thumbs up

Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Nu kan jag i princip inget om VAGs olika motorer och växellådor och hur de passar ihop men jag fick en idé....
...Volvo körde ju med VAG diesel ihop med RWD i 240 och 740. Kanske att den lådan och kopplingskåpan kan passa ihop med övriga VAG maskiner?

Redan klurat på detta lite men det är ju 2.4l motorn som även satt i VW LT dvs Prosche 924 och fråga är ju om det är samma bultcirkel på den motorn som det är på en vanlig 1.6-2.0 VW motor.

Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002

Trådstartare
magoo skrev:
det finns en kille i skåne som tillverkar sprängkåpor så att du kan använda en ford#9 låda till en VAG rova (4 cyl)

Jag har köpt en sådan kåpa av honom och det passar bra!! thumbs up

magoo>> Du har mail på hotmailen.

Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Ser ut som om motorn på bilden står rakt upp, den är inte tiltad alls. Är den sådan i originalbilen också? Jag är inte helt säker, men jag tror att åtminstone äldre audimotorer hamnar lite på sned om man använder en sprängkåpa från 240/740 diesel. För övrigt så skall denna sprängkåpa passa bra på VAG:s motorer, men då får man ju en volvoväxellåda som är allt annat än rejsig. Men det går ju naturligtvis att bygga om och få dit en fordlåda eller en getrag från BMW.

955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande