Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2044 totalt) |
MGF - något att ha?
Jag har gått och blivit intresserad av MGF. En miata skulle väl funka också, men MGF tilltalar mig mer. Den har utstrålning på ngt sätt... Det verkar inte vara ngn poppis bil här på forumet. Varför? Både prestanda och pris är ju "rätt" för att passa in hos rejsa-folket. Är det någon som har erfarenhet av MGF, lr synpunkter och tips som kan vara bra att veta. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Jag är iofs lite partisk men jag föreslår att du testar båda bilarna så tror jag du förstår varför det finns så många Miator här på Rejsa jämfört med antalet MGF...
![]() ![]() Min personliga åsikt är att man sitter mer på MGF:n än i. Den känns dessutom lite trängre än Miatan. Den är dock helt OK att köra men jag tycker Miatan är betydligt mer välbalanserad och roligare. Den senare versionen MG TF tycker jag har ett mycket trevligare chassi... De bytte väl till normala dämpare på den har jag för mig? Dock finns det åtminstone en MGF som går i Roadsport (Erland Larsson från Falkenberg) så visst funkar det att köra bana med! ![]() Mvh Thomas, som imorgon ska köra Miata för första gången i år... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Jag kör miata och har inte kört MGF.
Som Thomas skrev tycks MGF funka bra på bana. Jag tror att det är så enkelt att utseendet inte tilltalar så många; sen har jag ju svårt att tänka mig att körkänslan och balansen kan matcha en miata, men det är som sagt tankar och inte fakta... Personligen har jag svårt för bilar med "puckelryggsdesign" ![]() (Jämför t ex den ursprungliga och vackra Lotus Elan - som råkar likna miatan - med 1990-talsversionen av Elan - som råkar likna MGF...) _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Dennis, nu är det väl nog så att det är Miatan som "råkar" likna Elanen, inte tvärt om...? ![]() ![]() Jag har kört både MGF och MG TF och personligen hade jag inte valt någon av dem framför Miatan. Men det handlar mycket om vad man är ute efter... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
En högst avsiktlig dålig formulering från min sida ![]() På en punkt skiljer sig dock miatan ordentligt från Elan - storleken ![]() Miatan är ju rena bussen i jämförelse ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nybilspriser vet jag inget om. Begagnade miator finns ju i överflöd, så där kan det ju bli nästan hur billigt som helst. Eftermarknaden (som vi ofta gynnar) är dessutom enorm till miata - och billig. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jo, begagnade Miator har jag rätt bra koll på numera... Blev bara nyfiken på hur prisskillnaden var till MGF. Om det är ett alternativ eller om det bara är ett lite mer udda och charmigt val, där charmen består av att bilen är lite sämre och dyrare ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag hade funderingar på en MG TF för ett par år sen och sammanfattade det så här:
http://62.127.255.50/kalender/lazzat _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re: MGF - något att ha?
Hur gick det med det praktiska valet Clio RenaultSport? ![]() |
||||
En annan orsak till att miatan är såpass mycket vanligare än MGF på våra banor kan ju vara att den sålts i närmare tjugo år, och till beskedliga pengar, så det finns ett stort utbud begbilar till rimmlig kostnad.
Hur länge är MGF såld i sverige, man ser dem ju inte riktigt var dag om man så säger. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2044 totalt) |