Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slalomregler?
1, 2   >>
3518 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Slalomregler?

Vad gäller om man vill köra(arrangera) konbanekörning på tid, lagligt? Alltså inget problem uppstår även om polisen tittar förbi, eller nån från kommunen, nån anmäler en, etc..
Måste man ha något speciellt tillstånd, ambulans, brandbil, eller dyligt?
Banan(asfaltsplätten), måste den vara inhägnad, ha någon typ av licens eller annat?
Finns det något speciellt krav på bilarna eller förarna?
Gäller den vanliga bilförsäkringen? Förutom att man skulle råka köra sönder bilen, tänker jag mest på personskador om man skulle råka skada någon.

Två scenarier:
1. Några kompisar samlas och åker på skoj, men med tidtagning.
2. En lite mer seriöst arrangerad tävling med allmän inbjudan.

#24, #64, #88
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Du behöver ta kontakt med 1. Komunens gatuansvarig 2. Polisen
och i samråd med dessa så får ni komma fram till en lösning.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
OK, vad brukar de kräva då?

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har ju vart på några slalomtävlingar men måste erkänna att jag har ingen aning... Om man hyr tex Tullinge o ställer upp en konbana så är det ju inte mer med det. Försäkringen ska gälla som vanligt osv. Men börjar man ta tid (även bara i konbana) så _borde_ ju försäkringen vara totalt väck... (även om nu konbanan är ett fantastiskt bra sätt att öva sig att hantera bilen i akuta situationer vilket ju försäkringsbolagen borde SPONSRA egentligen )

Hursomhest, en MYCKET intressant fråga är det med tanke på att man trots klart låg risknivå självklart ändå kan göra sig själv eller någon annan illa om man har massiv otur och/eller de som arrangerar det hela inte planerat banan vettigt.

En tanke... åk aldrig på tid med passagerare tex... Jag vet inte?

Jönköping
Här sen Dec 2002

Det brukar ju räcka med att man åker och sladdar lite på en parkeringsplats för att någon "ansvarskännande" medborgare ska ringa till Polisen thumbs down

JohanR

Habo
Här sen Nov 2002

Jag känner några killar *host host* som satte upp några konor på en parkering i Jönköping, ganska sent en vardagskväll. Efter dryga timmen av gasande och tidtagande dök ordningsmakten upp och informationen dom gav var väl typ att det tydligen var några som hade klagat men samtidigt så var det ju inte olagligt att köra bil, berodde tydligen lite på hur man körde men det kan nog vara lämpligt att söka tillstånd, åtminstone om man tänkte sig nåt lite mer seriöst arr.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om du hyr Tullinge eller Barkaby så behöver du definitivt inte fråga polisen..... Så det är väl mer om man vill köra konbana på vad jag skulle kalla allmän plats eller? Dvs nån stor plan som tillhör kommun eller så?

om jag skulle be Ikea om lov för att köra på deras parkeringsplats (och få lov!) så borde jag väl egentligen inte heller behöva fråga polisen?

Här sen Nov 2002

Beror på hur seriöst man vill göra det....

Men idag går det faktiskt att göra slalomtävlingar inom SBF's mantel... dvs med försäkringar osv. Och faktiskt inte så krångligt som många tror.

Polistillstånd , behöver man alltid egentligen.... till och med när man arrangerar tävlingar på riktiga tävlingsbanor som är inhägnade osv. med SBF tillstånd.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
...
Polistillstånd , behöver man alltid egentligen.... till och med när man arrangerar tävlingar på riktiga tävlingsbanor som är inhägnade osv. med SBF tillstånd.

oj! Voffo de?

Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
...

oj! Voffo de?

Annars har dom inte tillräckligt med att göra förmodar jag Hursomhelst är det ett krav som finns från SBF .... varför har jag faktiskt aldrig funderat över utan skaffar det helt enkelt bara..... man får ju det alltid när man ansöker.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ah! SBF ställer det som krav.

Här sen Nov 2002

SBF skulle väl tillintet göra sig själva om dom inte proppsade på tillstånd....
Nåväl, med SBF tillstånd (kan man få sånt för slalom..?) åker färsäkringen iaf all värdes väg. Men man har ju deras personförsäkring

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
SBF skulle väl tillintet göra sig själva om dom inte proppsade på tillstånd....
Nåväl, med SBF tillstånd (kan man få sånt för slalom..?) åker färsäkringen iaf all värdes väg. Men man har ju deras personförsäkring

_om_ man har licens ja.... Men av de som tycker det vore kul med lite slalomåka med den vanliga bilen så har ju en försvinnande liten del licens (om de nu inte kör BMW då, där är det lite vanligare tack vare BMW Sport Clubs licenskrav)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik, vad tror anmälningsavgiften skulle bli om du arrade slalom? Krav på licens blir det väl då... men hur är det krav på bilar? Man kan ju inte kräva bur i alla bilar som vill köra slalom

Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Fredrik, vad tror anmälningsavgiften skulle bli om du arrade slalom? Krav på licens blir det väl då... men hur är det krav på bilar? Man kan ju inte kräva bur i alla bilar som vill köra slalom

Skulle tro att förrutom markhyran som ju kan skilja från allt mellan gratis och jättedyrt så är det inte så stora kostnader....

Seriöst skulle man nog kunna göra det för 200:- - 300:- per bil inklusive säkerhet och riktig tidtagning och då INGÅR sbf engångslicens som ger all försäkring för förare ... visst ingår då inte försäkring för bil men man får ju lägga banorna på ett relativt säkert sätt... Och hur ofta brukar det hända något i Slalom eller typ Superstage?

och då kan man köra med bilar UTAN bur dessutom. Har haft funderingar på att göra något sådant enkelt och roligt eftersom min tidtagning och säkerhetsutrustning ändå finns tillgänglig.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja, just det, det finns ju faktiskt engångslicenser. Så har man bara rätt att skriva ut sådana så ordnar det sig ju på licenssidan.
Det är förstås lite småkrångel med att ta licens, eftersom man måste ta sig till en bana, eller iallafall banliknande, men så himla dyrt är det väl ändå inte? Från 500-600:-, eller nåt sånt. Sedan kostar det förstås med själva licensen också, 290:- i år för debutantlicens. Men visst, i en sån här tävling vill man ju inte hålla på och krångla med sånt och då passar ju engångslicenser utmärkt.

Men hur är det med krav på ambulans, brandbil och dyligt?

#24, #64, #88
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

om du ska ordna ett lite seriösare arrangemang på "allmän plats".
Så kan du ta kontakt med antingen Kenneth Feldthusen 031-91 65 30, 0705- 37 05 52, eller Peter Kurtén 031-20 37 63, 0705-34 52 24.
De arrangerar www.blackrace.nu nere i Göteborg. De vet allt som man bör veta om dylika arragemang.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag tänkte inte arrangera nåt. Inte köra heller för den delen, då jag inte har någon lämplig bil just nu. En kompis tyckte det verkade kul och då frågade jag på ett forum för SHRA Sundsvall, om de fixade sånt, för de har handlat ett eget militärflygfält i min hemby, eller rättare sagt en mil rakt ut i skogen ifrån min hemby. Det är i princip en asfaltsbelagd betongbana som är 25 m bred och 2,2 km lång, med taxbanor, tillfartsvägar, hangarer och lite andra byggnader, inkl. en logements och köksanläggning. Men några där trodde att det behövdes massor av krångel, med ambulans, brandkår och annat, förutom polistillstånd och andra tillstånd. När de kör dragracing där, två ggr per år, så behövs allt sånt. Så jag bara undrade vad som gällde, ifall de eller någon annan skulle fråga mig.

Nu har SHRA Sundsvall väldiga problem med några av grannarna där, så de vill nog inte äventyra sina två tävlingsdagar med någon slalomtävling iallafall. Det finns några hus några km ifrån banan där en del inte gillar trafiken, ljudet, eller nåt annat ö.h.t.. Dessutom står det några fritidshus lite närmare vid en sjö där ljudet överstiger 55 dBA när det körs dragracing. Deras tillstånd behövs för att få köra, vilket de gett två ggr per år. En slalomtävling lär ju inte komma upp i de ljudvolymerna, men det vore förstås dumt att sumpa dragracingen som är huvudsysslan och ger en publik på flera tusen. Förresten så har några av grannarna till de som klagar visst bildat nån intresseförening för dragracingen och med helt motsatta åsikter, där de även har satt upp skyltar som välkomnar alla dragracingmänniskor, etc.. De klagande har istället hotat med att vara ute på byvägen med sina traktorer för att stoppa tillfartsvägarna vid tävling. Kan kanske vara nåt 20-tal hus längs en närmare en mil lång väg. Fin by man kommer ifrån...

Jaja, synd på en så fin anläggning att den bara används två ggr per år.

#24, #64, #88
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Man undrar ju bara vad dom tänkte när dom skaffade husen, för militärflygplan låter ju inget, eller?

Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Nää, viggenplan låter inte...
Banan byggdes på 60-talet så de flesta husen är nog äldre än banan. Men de klagande har nog bara i nåt enstaka fall bott där längre än så. Men militären var det troligen inte så verkningsfullt att klaga på.
Så här ser det ut förresten(bilderna är SHRA Sundsvalls):

Som nån där sa, får man inte köra här så får man inte köra någonstans...
Med tanke på hur mycket en sådan anläggning måste kosta att bygga så vore det synd om den inte fick användas till nåt.

Det skulle nog gå att bygga en rolig konbana där iallafall.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
Det skulle nog gå att bygga en rolig konbana där iallafall.

Ja det är jag helt övertygad om!!

Slalomregler?
1, 2   >>
3518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande