Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
daf filmer
4 besök senaste veckan (2360 totalt)
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Jätteroligt! Eftersom jag gillar DAF. Men filmerna var lite väl korta, mellan två och sex sekunder...

Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
pålsson skrev:
Jätteroligt! Eftersom jag gillar DAF. Men filmerna var lite väl korta, mellan två och sex sekunder...

Filmerna längst ner på sidan var något längre...
Visst rejades det lite med daf även i sverige en gång i tiden... har sökt men inte funnit någon info
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jag känner ett begynnande habegär efter dessa udda skapelser...

Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Aha, nu börjar det klarna vad du menade med "udda och förtalad" i tråden där du säkte lämplig
automatväxlad kärra till din fru

Förekommer även rem-automatiken i tävlingssammanhag?

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jet skrev:
Aha, nu börjar det klarna vad du menade med "udda och förtalad" i tråden där du säkte lämplig
automatväxlad kärra till din fru

Förekommer även rem-automatiken i tävlingssammanhag?

Ja vad jag förstår så gör den det.... såg en bild med en formelbil med remautmatiken...
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Mattias_H skrev:
formelbil
http://www.rallydaf.nl/DAF%20F3.html

riktigt häftig ju thumbs up

pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Mattias_H skrev:
Jag känner ett begynnande habegär efter dessa udda skapelser...

Aha! Ett DAF-freak till! Köp min och upplev!

Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Måste ju va "skitbra" med remdrift om man skulle bli snurrad runt i nån trång raceincident och hamna med nosen i färdriktningen, då är det ju bara att fortsätta bakåt.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

BDA DAF

Kommer ni i håg bröderna De roy från holland som åkte Rally Cross med BDA snurra placerad brevid sig i kupen och rem drift konstant 9 000rpm jag såg dom i Arvika på 70 talet snacka om stå päls !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
för dem som önskar se mer DAF kan ju rekomenderas senast nr av tidningen klassiker där pålssons fina daf kan beskådas även så finna en gammal banräser 66a med 120 hk Renault Gordinimotor i tidningen...
slå mig med något hårt men jag tror jag vill ha en DAF! för att förverkliga ett anat prjojekt jag spånat om...
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

pålsson skrev:

I vilket skick är den?

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
pålsson skrev:

I vilket skick är den?

I tidningen klassiker så ser den riktigt fin ut... jag är mkt sugen på den
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Min mamma har en daf som står och samlar damm. Kan nog övertala henne att sälja den billigt.

Den är som alla andra daffar, lite rostig och sur just nu. inte varit körd på ett tag. Säg till om du är sugen, står i stockholm.

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

Mattias_H skrev:
formelbil
http://www.rallydaf.nl/DAF%20F3.html

Glöm inte bort Williams-bilen som hade en utvecklad variant av DAFs gummisnoddslåda. Tekniken kapade omkring en sekund på varvtiderna o förbjöds omgående. Den aktiva fjärdringen på samma bil fastnade även den i regelverket o förbjöds:
http://8w.forix.com/altpower/williamscvt.jpg
"The second one was the continuously variable belt transmission (CVT) pioneered and patented by Hub and Wim van Doorne's company Van Doorne's Transmissie (VDT). This innovation was borne by the other characteristic of the late fifties and early sixties: the breakthrough of mass production combined with levels of welfare that hadn't yet scaled the heights they would reach in the seventies. Thus, the Dutchmen's main ambition was creating a cheap and simple motor car that would democratize car ownership. For this, the Eindhoven residents' Van Doorne's Automobiel Fabriek (DAF), a manufacturer of military trucks since 1949, was to build a new generation of small-sized family cars powered by their brilliant "Variomatic" invention. The cars made a spectacular debut at the Amsterdam auto show of 1958. In time, it was also decided to add a competitions department to prove the technology's mettle in a strenuous environment, but ultimately the factory's rally and endurance activities were far more successful than its halfhearted forays into circuit racing. Still, Variomatic single-seaters won races and the system made an unexpected comeback in 1993, when David Coulthard tested a Williams FW15C paired with a "Transmatic" CVT jointly developed by VDT (separated from truck manufacturer DAF, and currently a Bosch subsidiary) and Patrick Head. This was done to such great effect that the FIA promptly banned the technology from 1994 on, just as it had earlier banned four-wheel drive, six-wheeled cars and turbines. "

/Bo

daf filmer
4 besök senaste veckan (2360 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande