Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 -95 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (52396 totalt) |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Du är välkommen ut till ön, så får vi kolla om vägarna är grus- och snöfria Fixade "det sista" idag innan lunchen. Tidiga 993, '94 och '95, som körs med 18" bör förstärkas kring styrväxeln. Jag (eller egentligen Enbente Patrik, men ändå) köpte den här mojängen: I princip en aluminiumpinne med 2 hål och 2 längre skruvar, som synes bland den allmänna bråten på mitt mekbord Den ska monteras på framsidan av styrväxelmojängen, det ger sig när man tittar. Hittade ingen bra vinkel att fota ifrån (det är ett golv ivägen, typ), det här är taget med fötterna framåt, på rygg under framvagnen och snett uppåt-bakåt: Med lite fantasi kanske man kan urskilja detaljerna bland röran. Obekväm ställning var det iaf och med mojängen monterad: Så nu är det faktiskt bara lufta frambromsarna kvar, sedan är det så jädra klart för att åka |
||
Undrens tid är inte förbi. I ytterliggare ett knäpp-ryck monterades det en verktygsvägg i morse i garaget, det blev ju riktigt bra:
Nu ser jag hur många verktyg jag egentligen saknar. Bra argument! Pga alldeles för trångt garage blev det alltså ingen verktygsvagn, men bara den här lilla simpla upphängningen gör ju underverk! Kolla hur fint det blev på bordet: och som för att toppa en lyckad insats gick t om den gråe fule igång ute på planen! Helt otroligt vad den där bilen tål misshandel, bakhjulen hade rostat fast lite men det lagade sig självt efter några meter. Är det så man ska göra?! Nu finns det iaf INGET ivägen för att backa ut! Räknar med att ställa på den 1/4. Inte är han vacker, inte |
||
Nu har det hänt grejor - jag jobbar bäst nära deadline, det är ju uppenbart
Köpte en Sparco Evo till passagerarsidan plus sidostycken och glidskenor. Det var som vanligt en liten huvudvärk att få till stolen i sidled, att kunna stänga dörren, att kunna växla etc. Men jag tror att det skall fungera nu, allting! Passade oxo på att lufta frambromsarna ordentligt och kolla slangar etc i främre hjulhusen. Allt ser faktiskt bra ut, peppar peppar! Sista touchen var att byta luftfilter till motorn. NU ÄR ALLT KLART! Några smakprov på hur det blev i kupén: Trångt och mysigt. Precis som det skall vara! Riktigt tajt mellan stolarnas "öron"! Men de passerar precis varandra! Tur, kallar vi nog det Likadana röda sidostycken som på förarsidan. Viktigt, det där med färgmatchning och bilen ställs på imorgon, eller egentligen om några timmar väl? Jag har lite grejor att göra imorgon under första turen: toppa upp oljan efter bytet, kolla lufttrycket i däcken som nu var lite lågt ffa bak, hinka upp den igen och ta bort motorplattan bak / kolla läckage, mm. Men nu är ju säsongen igång, på riktigt! |
||
Ser grymt bra ut!
Som sagt, jäklar vad tajt det ser ut att vara mellan öronen i mitten, hur blir det när det sitter två småfeta amatörer och stolarna börjar flexa lite i sidled? Får helt enkelt göra ett avancerat raketforskar-test när jag kommer upp _________________ /Per Hylthén |
||
Haha, ja tajt är det. Småfeta amatörer *fniss fniss* knappt träffande Du är så välkommen så. Jag ska nog hitta på ngt kladdjobb åt dig i garaget på en gång |
||
Fan va fint .... det blev jätte bra !!!! Jag e nog som du "arberat bättre under press =-) "
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Det fina är att du inte behöver leta, jag gör alla jobb till kladdjobb _________________ /Per Hylthén |
||
Första provturen har precis skett!
Spontant: stolarna funkar att köra fram o tillbaks. Det är VÄLDIGT trångt i kupén jämfört med brukshinken hade nästan glömt bort det. Gatdäcken bak (295) fungerar och skrapar inte i. Fyllde på luft varvet om. Hade inga plattor på framdäcken, lite överraskande men det gjorde ju inget, liksom. Det verkar inte läcka från några nipplar eller oljefilter eller annat. Ännu. Kopplingen känns superbra! Åtminstone ett mek som har lyckats, det gäller att försöka se ljuset i tunneln Fyllde på en drös med olja till, måste köra bilen riktigt genomvarm idag eller under helgen för att få en bra nivå. Min bil vill gärna ha lite mindre olja (närheten av det röda på mätaren), mer än så gör den bara av med (läs: läcker). Nu har jag totalt hällt i 9.5L efter bytet, och det är i närheten av vad som skall gå i, tror jag. MEN - och det kanske är en showstopper? Jag har ett vinande, visslande ljud i takt med varvtalet. Försvinner när jag trampar ur. Urtrampningslager? En låda som tokskär snart?! Teori: det är ljud från växellådan och/eller kopplingen. Jag har nu en vxllådsolja som jag inte hade förut - det kan bidra(?). Olika oljor låter tydligen olika mycket, enligt Rennlist. Jag klamrar mig fast vid det så länge. Dessutom: jag långlånade vä baksätes bälteshandske till passagerarstolen - och skruvade INTE i skruven i hålet som blev kvar (kanske 8-10mm i diameter, sitter PRECIS vid lådan in mot kardantunneln). Kan det vara där det låter? Ljudet kommer bara från den sidan. Ska forska i saken under lunchen, samt skruva tillbaks skruven i hålet när jag kommer hem. |
||
Vad kan en sådan grunka tänkas kosta? _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Enbente Patrik som beställde från www.carnewal.com , jag har för mig att den kostar typ 300 spänn eller så. Dvs ingen jätteutgift. Porsche Sverige verkar inte veta om grejen, riktigt, kolla med dem vad den kostar, numret syns ju |
||
oddsen för att det har hänt något speciellt är inte höga, borde vara något som är en effekt av vad du gjort på bilen, säkert något av dom sakerna du beskriver. Har varit med om många sådana här konstiga saker, felaktig växellådsolja, vacumläcka, fastnyckel som satt och dinglade på en nippel, skruvar som inte var ordentligt åtdraga osv. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Ett enkelt test med pekfingret och ljudet försvann oljenivån stabiliserade sig på kring klockan 4 på mätaren (tomgång, plant underlag, ni med 911 vet ju hur kul det är med alla dessa mätare som lever sina egna liv hela tiden )
Imorgon åker motorplattan av för fuktkoll. Måste kolla bromsoken fram, hade litet läckage där förra säsongen och jag hittade inte direkt några lösa anslutningar. Drog dem ändå lite på måfå. Hoppas det hjälper! om ganska precis en vecka är det första slalomkörningen. Tillvaron ljusnar i takt med att det blir varmare, eller hur?! |
||
Lång glassätartur på lördagen, vi kan ju kalla det för shake-down
Måste kolla ev fukt under motorn samt att jag inte minns hur jag ställde dämparna alls bak. Inte fram heller för den delen.... Ska surfa på Rennlist och se om jag får några tips. Christian, du skrev tidigare att du kör 6 bak och 4 fram, ska testa något sånt! |
||
Jaha, sista uppdateringen innan lördagens premiärslalom. Ska byta till 17" ikväll, tänkte slita ut dem innan R-däcken kommer mot slutet av april. Beställde Toyo R888, 215 fram och 255 bak. Spännande! Jag tror att r-däck kommer att matcha PSS-9 bättre, nu känns det som att däcken sätter gränserna ganska fort.
Har även funderat igenom stolsmekandet och ska fixa lite med passagerarstolens sidostycken för att få ut den mot dörren något. Kanske ger mig på förarstolen på en gång, får se. Någon som vet om SBP kommer att bry sig om att det saknas en bälteshandske vänster bak? Frågan är om de ens tittar in där... Hm, kanske ska beställa en ny handske från Porsche bara för att vara säker? |
||
Skoja inte! Bytte däck alldeles nyss, det blir 17" på slalomen. Hittade VÄRLDENS pöl framför höger framdäck?! Styrväxel? oljekylaren som gått? Efter 1 minuts tokpanik (och insikt i att ny styrväxel betyder inget åka utan bara spara) så kikar jag ned i framluckan och hittar en läckande oljeflaska. DOH! Fast man ska alltid se möjligheter: jag sparade ju precis nästan 15 kakor på ny styrväxel, det är läge på att fira! Min kära fru såg inte saken riktigt på samma sätt, hm. Och så fick jag bra anledning att göra rent under reservhjulet... Någon som har bra tips på hur jag bäst får bort olja ifrån framluckans innerklädsel? Det går ju bra att köra utan ett tag tills jag funderat / fått tips på angreppssätt. Det handlar alltså om modell grovt tyg vars översta lager på en fläck numer är ganska oljeangripet. och det bästa av allt: det blir fortfarande slalom imorgon! |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 -95 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (52396 totalt) |