| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Över/underdimension på nylonbussningar?
|
<< 1, 2 7066 besök totalt |
Är ytan så pass illa medtagen? Det kasnke är läge att förstärka den i samma veva? Jag tror för övrigt att du grejer det så det fungerar helt ok oavsett tillvägagångssätt.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Ungefär som jag misstänkte alltså. Såg ju rätt dyr ut, den där mätmojängen. Tänkte annars att det kunde vara bra att ha en sån om jag skall mäta upp nya bussningar till bilen.
|
||||||||||
Ett stabilt skjutmått av bra kvalitet duger bra till bussningar. Se det som digitala termometrar.. Har du någon nytta av att se tiondelar av en grad? ofta hade det räckt om det stod varm kallt eller mitt i mellan på displayen.
Att mäta hundradelar när man svarvar plast, tex PA är onödigt. Ner på tiondelen är fullt tillräckligt. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
Dessutom idkar plast rätt rejäl värmeutvidgning, så "ta det lugnt".
Alfista verkar vara notoriskt trevliga, såväl som vilken annan märkes-entusiast jag träffat, så nu har jag en stav Supralen till låns. 25.35 mm var för mycket iaf, elektrolyten hade inte trängt in längre än vad skjutmåtts-skänklarna gör. Detta leder mig in på nästa fråga. Något lim som beter sig hyfsat mot nylon eller supralen? Epoxi kommer inte att vidhäfta och det är, oavsett fyllmedel eller mjukgörare, alldeles för styvt. Polyuretanlim? Varianter och produkter? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Man vill ha värmen i spånorna. Fullt spett med ett vasst snabbstål är melodin. Angående lim har jag ingen aning, tyvärr. EDIT: Du kanske menade att det utvecklas värme när man pressar i bussningen? Du kan man nog ta det lite piano iofs. Lugnt och fint så det inte skär sig på vägen ned. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Troligen snabbstål. Vilket varvtal har du möjlighet att köra på? Med en diameter på 25 mm ungefär är det höga varv som gäller. Kräma på med 1500 rpm eller mer om det går. Slipa nosradien på stålet till cirka 0.2 mm. Hög matning utan att få en synlig "stigning" i reporna. Är det väldigt lite att skära bort så kan du lägga på en enkelhuggen och vass fil för att putsa bort det lilla som ska bort. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
Aha, lite "overkill" med en såndär megamätarmojäng-grunka då. Fast den såg häftig ut.
Vad brukar man använda för svarv till sådana här arbeten? Jag tror inte en sån jag använde på trässlöjden i högstadiet är "up for the job", eller vad man skall säga.
|
||||||||||
|
Äsch! Anledningen till att "godset" där bussningarna skulle sitta var att jag lämnat kvar de yttre hylsorna till gummibussningarna!
Skyller lite på dåligt ljus och tankspriddhet, men kanske "akademiker, bliv vid ditt skrivbord" är lite passande också... Men givetvis vet jag egentligen att det sitter yttre hylsor på gummibussningar.....
Vill bara nämna det så att jag inte bidrar till att sprida ryktet att bakvagnarna rostar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Över/underdimension på nylonbussningar?
|
<< 1, 2 7066 besök totalt |
