Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9838 besök totalt |
Jo den tanken har ju slagit mig med ![]() |
||||
En taskig bild på funderingar....... undrar om det skulle funka att gasa med fingrar och bromsa med armbågar... borde gå att lösa....
![]() |
||||
Sätt ratten på teleskopskaft, gasa genom att dra i ratten, bromsa genom att trycka den ifrån dig, eller tvärtom.
|
||||
tror att det skulle kännas lite läskigt då det svänger... lätt att få ofrivillig gas och bromsverkan... |
||||
Lutar mer och mer att jag satsar på det udda och förtalade...
Vad sägs om en rejs Daf med handreglage här? ![]() ![]() med remdrift ![]() ![]() Åsikter önskas ![]() |
||||
Jag har massor av variatordrivna maskiner på jobbet.. Jag kan kort säga att det finns bättre sätt att driva saker på.. ![]() ![]() Det skapar arbetstillfällen så att säga.. Men det kanske är det som är meningen? ![]() EDIT: Men jag måste nog tillägga att idén är ganska tilltalande trots allt. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Lars-Benny bor mellan Kävlinge och Eslöv. Han körde En silvrig Corvette och jag tror att han inte kör dragrace längre utan bara trimmar motorer åt andra. Han duktig på det och vill minnas att han har en Stockholmopen bil på sin meritlista. Det brukar stå diverse kul bilar utanför honom när man kör förbi och det brukar vara många svarta streck på vägen. ![]() Har sett ett par bilar med extra ringar bakom ratten för gas och broms. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Varför biter inte logiska argument... DAF känns mer och mer rätt... vore kul om någon har info länkar etc om den svenska tävlingsverksambeten som fanns med DAF bilar... ![]() |
||||
Någon klurig som kan fixa till en skiss på hanreglage??? Skissar och funderar men ibland tar ideer slut och är inte så släng på att skissa med datorn heller...
![]() |
||||
Hej!
Jag har inte läst hela tråden så jag kanske säger något som redan sagts... Vi (dvs Karin & jag) har haft samma funderingar som du och av samma skäl. Karin är dock lindrigare skadad (saknar H hand) så vi har inte behövt anpassa alls lika mycket. Vi har en Lotus 7 som är H-styrd vilket passar henne bra då den växlas med V hand. Nästa steg var tänkt att bli ett hembygge i 7-anda med automatlåda alt. motorcykelmotor & paddelväxling. Vi köpte också en gammal FF med tanken att bygga om den så att hon kunde köra den. FFen är nu såld & inget bygge är påbörjat. Istället har Karin köpt en annan gammal H-styrd Lotus (Elite från 1960) & tänker köra den utan vidare modifikationer. Vi håller också på att bygga en protes som möjliggör för henne att köra vår högerväxlade FF (Lotus type61) utan att göra åverkan på bilen (hon köra "normala" manuellt växlade bilar utan problem men FFen är trång). Hursomhelst, vad jag tänkte komma till i allt svamlande är att vi undersökte lite vad som gäller när man vill handikappanpassa en bil. Det finns ett antal företag som gör dylika anpassningar och både försäkringsbolag & förskringskassan tycks anse att man skall kunna utöva sina hobbies. Har ni kollat vilka stöd ni kan få? Landstinget bekostar Karins "körprotes" förutom att jag gör slutbiten ("handen") anpassad till växelspaken & ratten... Vilken bil vill hon själv ha? Hmmm, vad fick jag sagt egentligen? Nåja, om inte annat så vet du nu att ni inte är ensamma om era funderingar! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Hej! Intressant med liknande funderingar... Bruksbilen bekostar fsk anpassningen av... Handreglage och telefonstryrd bensinvärmare.... tur är väl att fsk betaler för verkstadens faktura slutade på ca 70 000kr ![]() Det är möjligt att stöd för hobby bil går att få men tror inte att det går genom fsk möjligen via fonder, lions eller dylikt... Räknar nog med att hålla en rätt låg budget för detta så får se om jag alls undersöker fonder och dylikt. Hennes önskemål är om bil är rätt fria... liten bullig design och rwd sedan är det rätt fritt... Jag har lyckats sälja in min galna ide om daf och det skulle ju möjliggöra ett billigt inköp i vart fall ![]() |
||||
Jag vill minnas att det fanns en handikapp anpassad Alfa GTV6 (dessutom förgasarkonverterad
![]() Tror inte det var en automat i den så det var nog nåt klurigt gjort men den. Det finns lite allmänna bilder, jag skall leta. Kan ju vara en idé att ställa frågan på forumet på www.alfaromeo.org menar jag. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Leta gärna bilder.... ska hon köra lagligt måste det vara automat då körkortet är vilkorat med autmoat... |
||||
Hurpass "noga" är det? Min farbror fick ok att köra bil med centrifugalkoppling (Citroén 2CV) när han gjort illa handleden. Räknas bil med automatisk koppling typ sportmatic (VW & Porsche 60-70-tal) dit? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Har faktiskt ingen koll på det och med ny tekniker suddas ju gränserna mellan automat och manuell en del selespeed tex vad räknas det som? |
||||
En klart intresant frågeställning, frågan är om det finns entydiga svar, man måste nog fråga vägverket vad som räknas som automat.
En DAF tycker jag är ett trevligt alternativ, och de går att få bra fart på med modesta medel. Har själv kört en hel del 343, och den har ju vissa mindre skilnader i transmissionen, men har man bara ordning på prylarna så går det att justera in variatorn för att ligga på maxeffekt-varv vid fullgas. Jag tycker även att balansen i 343 är helt rätt. Men en daf 55Cupé måste ju vara rätt vagn. |
||||
DAF 55/66 och 343 är helt klart mycket välbalanserade vagnar. I mitt (något konstiga) tycke riktigt roliga att köra också. (Hästkrafter är inte allt...)
![]() Motorfamiljen som sitter i de bilarna, i princip samma som i bl.a. Renault (5), 8, 10, 12 och 15, går att få relativt bra fart på med enkla medel. Tag 1397cc varianten från 343'an med lite vassare kam lite hemportning och en Weber 40'ia så rör det på sig hyffsat. Byggde själv några sådana en gång i tiden till min gamla R12'a. ![]() Tror man kan mickla med vikterna/vacuumet så att man hamnar lite högre upp där maxvridet ligger om man byter kam... (fast variomatic-grejer har jag tyvärr aldrig befattat mig med...) DAF Coupé ![]() Edit: här fanns det lite bilder (mest rally) för inspiration. http://www.rallydaf.nl/ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 9838 besök totalt |