Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banduglig bruksbil för max 40k?
1, 2, 3   >>
3737 besök totalt
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Banduglig bruksbil för max 40k?

Jag har ett problem. Sommaren är snart här och jag har ingen bil att åka med.
Har letat ihjäl mig efter fina M535or och Rs Turbos de senaste två månaderna, men så fort det kommer in någon fin på blocket/annan säljsida så säljs den innan jag hinner blinka, i stort sett.
Därför frågar jag er vad ni tycker man ska ha för bil som första banåkabil.

Har sneglat på 318is som verkar vara väldigt populär på det här forumet, men får inte riktigt den där vill ha-känslan när jag läser annonserna. Dessutom har ju e30 i stort sett fått 240-status på sistone.

Jag har dessutom 4 mils resväg t/r från jobbet, så bilen måste även kunna ta mig dit i alla väder. Har inte råd med två bilar som det ser ut nu. Dessutom bor jag i stan, så plats har jag inte heller.

BMWn skulle nog fungera ypperligt som till/från jobbet-bil, men är den inte lite tung för banåka? Känns som att framvagnen kanske tar lite väl mycket stryk när man pressar hårt. Har dock haft en 528 förut, vilket var en underbar bil om man räknar in inköpskostnaden.
Escorten känns lite mer "race" även om den nu har framhjulsdrift. Strax över 1000kg och hyffsat lättrimmad motor gör ju att den kanske skulle vara roligare på bana.
Har kollat på 535 e34 också, men den känns mer lyx- än sportbil, vilket inte är bra. Är ju trots allt knappt 20 år fyllda, så lite stryk får man tåla.

Nu har jag personligen aldrig kört på bana förut, men har iaf åkt med ett par varv på en viss bana i västra Tyskland förra året. Ett av varven avverkades i Erik B's kompis RS6a, vilket är något jag sent glömmer.
Dit har jag även planerat in ett par besök i år. Åtminstone ett spikat. Ska även försöka ta mig dit till svenskhelgen.

Men frågan återstår, vad ska jag köpa för bil?
Ni gamla rävar måste ju ha hur många förslag som helst, så posta på bara!

Ps. Om någon admin tycker att tråden ligger fel är det bara att bogsera bort den.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



Porsche 944 N/A!

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7224

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Jo, det kanske vore nåt.
Men får man en fräsch för 40k?
och vad ligger försäkringen på? 19 år i stor storstad.

Edit: Syftade på Porschen.

_________________
Victor Frykholm
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Kraniel skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17757 ?


Hm. Det kanske vore nåt. Men som sagt, smärtgränsen går vid 40k. För det vill jag helst ha en körklar bil. Inte så många löningar kvar till första Ringen-besöket nämligen.

_________________
Victor Frykholm
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Alfa 75 går bra att bruka, finns med trevlig v6a eller lättare 4 cyl!

Annars går det att få bra fart i 164orna, finns en som går så duktigt fort i CAR Corsa... de är ännu mer bruksvänliga!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Köp inte för dyrt. Bättre att ha nga kronor att köpa vettiga däck och bromsar för. Kanske det kan räcka till lite kul dämpare oxå från ngn av forumets eminenta leverantörer.

Som sagts:

Alfa 75
Porsche 924/944
BMW E30
Golf
Kadett

Har säkert missat ngn potent liten vagn, men kul kan du ha i vad tusan som helst.
Ska det sen bli en hyffsat snabb vagn eller om man väljer helt fel är det bara olika mkt pengar/tid/skruvande som skilljer. Men som sagt, man kan ha kul fast 1 sekund långsammare oxå på bana.

OT
Att E30 är som en 240 numera är väl skitbra. Alla har delar och det är lättskruvat. Vad andra tycker i övrigt skiter man i högaktningsfullt.

Lycka till i sökandet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:
OT
Att E30 är som en 240 numera är väl skitbra. Alla har delar och det är lättskruvat. Vad andra tycker i övrigt skiter man i högaktningsfullt.


IMHo är E30 kultiga och på god väg att bli klassiker, M3E30 är definitivt klassiker redan. Däremot E36 är inte tillräckligt gamla för att vara kul på det sättet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström skrev:
OT
Att E30 är som en 240 numera är väl skitbra. Alla har delar och det är lättskruvat. Vad andra tycker i övrigt skiter man i högaktningsfullt.


IMHo är E30 kultiga och på god väg att bli klassiker, M3E30 är definitivt klassiker redan. Däremot E36 är inte tillräckligt gamla för att vara kul på det sättet.


Håller med!

Hittar man ett rostfritt exemplar så är det dessutom en perfekt kombinerad bruks/banträffsbil.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Pontus Fyhr skrev:
Alfa 75 går bra att bruka, finns med trevlig v6a eller lättare 4 cyl!

Annars går det att få bra fart i 164orna, finns en som går så duktigt fort i CAR Corsa... de är ännu mer bruksvänliga!

Alfa 33 kan ju inte heller vara så dumma på bana. Dom rör sig riktigt sexigt.
Tänk vad mycket godis man kan få för pengarna som blir över också!

Annars borde ju en Honda CRX Vtec vara ett säkert kort. T.om. min CRX startar i alla väder och det måste vara landets skabbigaste Honda.
Citera
GustavF
Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 55



En alfa 155 annars kanske.. 2.0 TS 16v är ju rätt rapp från början..

_________________
Gustav Franzén
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Alexi Törnqvist skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Alfa 75 går bra att bruka, finns med trevlig v6a eller lättare 4 cyl!

Annars går det att få bra fart i 164orna, finns en som går så duktigt fort i CAR Corsa... de är ännu mer bruksvänliga!

Alfa 33 kan ju inte heller vara så dumma på bana. Dom rör sig riktigt sexigt.
Tänk vad mycket godis man kan få för pengarna som blir över också!

Annars borde ju en Honda CRX Vtec vara ett säkert kort. T.om. min CRX startar i alla väder och det måste vara landets skabbigaste Honda.


CRX är härliga att köra! men kanske lite små för att brukas, däremot vanliga civic kanske kan fungera mycket väl? modellen som kom 91 eller var det 92 kanske kunde vara intressant? Martin Scotte som figurerar här ibland kör väldigt fort i sin!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Pontus Fyhr skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Alfa 75 går bra att bruka, finns med trevlig v6a eller lättare 4 cyl!

Annars går det att få bra fart i 164orna, finns en som går så duktigt fort i CAR Corsa... de är ännu mer bruksvänliga!

Alfa 33 kan ju inte heller vara så dumma på bana. Dom rör sig riktigt sexigt.
Tänk vad mycket godis man kan få för pengarna som blir över också!

Annars borde ju en Honda CRX Vtec vara ett säkert kort. T.om. min CRX startar i alla väder och det måste vara landets skabbigaste Honda.


CRX är härliga att köra! men kanske lite små för att brukas, däremot vanliga civic kanske kan fungera mycket väl? modellen som kom 91 eller var det 92 kanske kunde vara intressant? Martin Scotte som figurerar här ibland kör väldigt fort i sin!

Jag skjutsat mig själv och föräldrarna i Skrutten(CRX;en heter så) tillsammans med fyra matkassar, 12l motorolja, två mattor, en stor tavelram, Biltemas 150-bitars verktygssats och ett datorchassie. Lastutrymmet har oanade möjligheter när det verkligen behövs.
Fast okej, en vanlig Civic är kanske att föredra om man ställer väldigt höga krav på utrymme.

En stor fördel med CRX;en är annars baksätet. Det får plats max tre pers i bilen och den sista stackaren som skall in i baksätet kommer endast tigga skjuts i nödfall. Med andra ord slipper man köra fylletaxi och det blir inte så mycket folk som springer ut och in och skitar ned överallt. Det är vad jag kallar en ypperligt praktisk bil. thumbs up
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Fortsätt leta M535i! =)

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Citroen Xantia har oanade möjligheter på bana, får man tag i en Activa för de pengarna så är det en ypperlig bil att svänga med, skall man dessutom pendla i den så finns det inte så många andra bilar som kommer i närheten.

Citroen BX GTi16Valves är en annan.

Själv skulle jag köpa en Citroen CX GTi Turbo2 och modifiera fjädringen lite lagom, med vissa delar från hydraktiv-XM, för svänegenskaperna. Det är även det en riktig höjdare som pändlarbil, även om bränslekontot blir lite större.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



__ skrev:
Annars borde ju en Honda CRX Vtec vara ett säkert kort. T.om. min CRX startar i alla väder och det måste vara landets skabbigaste Honda.

Jag blir lite chockad när man ser att rejsa-folk rekomenderar CRX.
Det händer inte varje dag!

Jag har storhandlat många gånger på obs! stormarknad, med min CRX,
det går i mycket mer än vad du tror.

och den har alltid startat på första, även när det var -20C.

och den är kul som fan.
och motorn låter ännu värre. thumbs up

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Benci skrev:
__ skrev:
Annars borde ju en Honda CRX Vtec vara ett säkert kort. T.om. min CRX startar i alla väder och det måste vara landets skabbigaste Honda.

Jag blir lite chockad när man ser att rejsa-folk rekomenderar CRX.
Det händer inte varje dag!

Isåfall måste det ju verkligen bli skärpning på den här punkten! CRX-rekomendationer borde kvoteras in för varje rekomenderad tysk tungviktare(och Alfor, dom behöver också kvoteras in).
Nu har jag visserligen aldrig testat gränserna med min CRX men greppet i sidled borde göra sig riktigt bra på bana. thumbs up
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Det har säkert sagts förut men, små bilar = små kostnader. Stora bilar = stora kostnader.
om du inte har en stor budget så satsa på något lättare än en M5:a. I alla fall ur ett banåkarperspektiv.

Några exempel som nämnts tidigare:

Alfa 75 & 33
Porsche 924/944 (lite dyrare att försäkra kanske)
BMW E30
Golf
Kadett
Honda CRX
Citroen BX

Varför inte?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Det går att ha riktigt roligt med en E34:a 535 med vill jag nog lova! Jag har ju dragit min 525 Touring 94:a runt banan och med ett sportluftfilter och Sportchassi, och det är det riktigt roligt! Välbalanserad och lugn. Samtidigt som det är en jätte trevlig bil på alla sätt i övrigt! och Du hittar ju en tillräckligt fin för 30k inbillar jag mig!

Fast visst är nog en E30 roligare, men jag vet ju inte, för jag har inte kört nån hehehe...

Fast E28:a M535i är ju alltid en M535i....

Lycka till med sökandet och tro inte alltför mycekt på alla dessa framkrafs förespråkare.. Framkrafs var ju inne på medeltiden med häst och vagn så det talar ju för sig självt
Fwd Rwd... hehe.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jet skrev:
Det har säkert sagts förut men, små bilar = små kostnader. Stora bilar = stora kostnader.
om du inte har en stor budget så satsa på något lättare än en M5:a. I alla fall ur ett banåkarperspektiv.


Instämmer!

Saker som är ohyggligt dyra på stora tunga bilar:
- däck (inte bara att de sliter mer, de har större hjul, gärna lågprofil och dessa kostar inte gratis )
- bränsle
- underhåll typ bromsar, bussningar osv slits mer om bilen väger mer

Små bilar sliter mindre på allt och riktigt små bilar klarar sig med 13" hjul som är jättebilliga i jämförelse.

Jag skulle titta lite i Våra Banåkarbilar och se vad folk har för nåt, CRX låter som ett vettigt val, eller t.ex. Peugeot 205, Golf GTI typ såna små men även praktiska bilar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
V. Frykholm
Sthlm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 104


Trådstartare
Tack så otroligt mycket för alla svar!
För tillfället lutar det åt en 318is , då detta verkar vara en jäkligt kul bil för förhållandevis lite pengar.
Ska troligen kolla på denna på söndag http://www.blocket.se/view/4667740.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&am . . . .

Vad säger ni? Stereoprylarna säljer jag till någon polare som är road av sådant. Är tydligen inte en rostfläck på den enligt säljaren och den är väldigt fin överlag. Docks ska den servas och besiktigas snart, vilket kanske borgar för visst prut?
Dock är det bara 14", så åtminstone 15" med rejsiga däck lär väl behöva inhandlas.

Sen tänkte jag lägga lite pengar på stol, ratt och andra bromsbelägg. Även chassi om det inte håller måttet och pengarna finns.

Vad tycker ni som är gamla i gemet om det? thumbs up thumbs down ?

_________________
Victor Frykholm
Citera
Allmänt banåkaforum
Banduglig bruksbil för max 40k?
1, 2, 3   >>
3737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande