| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hjälp mig med R-däck till min Honda S2000!!!!!!!
|
1, 2 >> 3168 besök totalt |
|
Hjälp mig med R-däck till min Honda S2000!!!!!!!
Skit och pannkaka!!! Har just köpt en uppsättning OZ Superleggera med Pirelli P-Zero Corsa på till min S2000. Pirellina visade sig vara ganska breda och fyrkantiga i profil och får inte plats innanför skärmakanten. Med andra ord så skrapar det så in i helvete redan i farter på 1 km/h L. Så nu riktar jag en fråga till denna expertpanel. Finns här någon som har koll på något R-däck som är smalt i förhållande till storlek? Storlekarna jag är ute efter är 225/40-18 respektive 255/35-18. Nu har jag med andra ord en uppsättning däck över i samma dimensioner om någon är intresserad. Dessa säljes BILLIGT! /mario _________________ Mario Marinkovic |
||||||
|
Är det inte mest pga r-däckens bredd mäts annorlunda än gatdäck? Fast det är klart att det kan skilja mellan modeller osså. Jag misstänker iaf att du får överväga att gå ner i dimension?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Njaä... 225:orna är inga problem fram det är där bak det tar i (255). Detta p g a att det är aningen för liten offset på fälgarna. Cambern är redan på 2.20 bak. Det suraste är att jag över huvud taget inte fått någon chans att känna på däcken .
_________________ Mario Marinkovic |
||||||
Då kan man ju svarva ner anliggningsytan på fälgen mot navet lite lagom så blir både däck och fälg fungarende och inget är längre surt
_________________ Pär Hylander |
||||||
Är det verkligen ok att svarva ner anläggningsytan, för visst har tanken slagit mig. Jag vill ju inte att fälgen ska gå av på mitten när jag tar en kurva i 1,5 G. Krävs ju dessutom ett visst precisionsarbete så man inte wobblar omkring över hela vägen med skeva hjul. Finns här någon som har gjort detta? _________________ Mario Marinkovic |
||||||
Jag har en kompis som har gjort det. Man får ju ta en titt innan så att det verkar finnas gods att ta av. Det handlar väl bara om 5 mm eller så? Sen får man ju se till att få till uppspänningen bra oxo så det inte vobblar. Ett trick till är att hitta ngn med tillräckligt stor svarv, en 18" fälg får inte plats i normala svarvar. Fräsning är ett alternativ oxo, nog lättare med uppspänningen på dom och dom flesta kan ta en sådan fälg. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Jag har åkt bana med avsvarvad anläggningsyta. Enligt Intera som gjorde jobbet så brukar de rekommendera att man skall ha 5 mm kvar av skruvhålet innan det övergår i den koniska delen för att godset inte skall bli för tunt. De har själva testat med ner till två mm utan problem.
Jag hade 3 mm kvar av hålet på mina OZ som jag lät svarva. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Låter ju strålande! Finns här någon som har koll på någon firma som kan göra ett sådant jobb för mig här i Göteborg eller i närheten? Uppskattar all hjälp jag kan få. _________________ Mario Marinkovic |
||||||
Inte svar på din fråga men sök eller fråga i teknikforumet på "offsetjustering fälgar" eller liknande så hittar du nog något. Jag tror det har varit uppe flera gånger tidigare. Kolla ev vad generalagenten för fälgarna säger och värdera svaret du får. Rally och racingfälgar tillverkas, som jag förstått det, ofta med högt säte till hjulbultarna för att kunna modifieras efter önskemål. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
|
Det är kanske inte alla mek verkstäder som kan ta en 18" fälg i svarven, det går dock även utmärkt att fräsa ner anliggningsytan..
|
||||||
Jo, jag tror oxo på fräsning (se ovan). Ett litet frågetecken som dyker upp då är dock med navstyrningen, beroende på hur fälgen är utformad med det behöver den ju kanske göras om, och då kan det ju blir riktigt problematiskt i fräs. Annars duger du nästan vilken fräs som helst. Så kolla på fälgen om hålet för navet har samma diameter hela vägen som är aktuell för borttagning av material, isf är det ju lugnt med fräsning. _________________ Pär Hylander |
||||||
Har kollat möjligheten att fräsa backpadden men blivit starkt avrådd från att göra detta då dom (Däckia) anser att där finns för lite gods att ta på (10mm), speciellt eftersom det ska åkas bana. Denna möjlighet är nu avfärdad och jag riktar in mig på att hitta andra däck. Som sagt så sitter det på Pirelli P-Zero Corsa i dimensionerna 225/40-18 respektive 255/35-18 som jag nu säljer. Jag har ingen tidigare erfarenhet av R-däck men upplever att dessa däck är väldigt fyrkantiga i sin profil. Någon som kan rekomendera ett däck som är förhållandevist smalt? Annars får man ju gå ner i storlek till 215 respektive 245. _________________ Mario Marinkovic |
||||||
Nu hade jag inte lyssnat ett dugg på däckia. Chanserna att de vet vad de talar om är rätt låga. Snacka med någon som arbetar med fälgar för rally/racing som verkligen VET vad de sysslar med och som HAR modifierat fälgar förr. Exempel på varför man inte skall lyssna på däckverkstäder: - Lämnade in slick+fälgar för att krängas på. Resultat- framdäcken på bakfälgarna. Kommentar - men du skulle sagt till att bakdäcken var bredare. - Kom till däcksverkstan med mina 17"x9" för att kränga på vanliga gatdäck Kommentar - så breda däck kan vi inte kränga på - Skulle kränga på splitt nya R-däck på Porschen. Kommentar - skall du verkligen kränga på så slitna däck - Var hos däcksverkstaden som utger sig vara specialiserad på R-däck och racing. Hade brådis ner till ringen och frågade om de även kunde lufta bromsarna. Resultat - de luftade ut ett kryddmått ur varje och, ett tryck och sedan tyckte de de var färdiga. Dessutom gjorde de det utan slang men med en trasa att fånga upp bromsvätskan med.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jag har hört liknande kommentarer från vanligt folk men inte gummiverkstad... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Det finns ju ett par knep till:
Svarva av en mm på bromsskivans anläggning kan gå beroende på hur tjockt det är och hur det ser ut, det här ger väl förmodligen inte tillräckligt i ditt fall. Modifiering av skärmkant/hjulhus. Om kanten är rund kan det gå att rolla med ett speciellt valsverktyg. Annars kan det ev finnas en invikt kant som går att ta bort eller vika upp. Det går säkert att få det snyggt och "osynligt" om man lägger lite energi på det. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
okidoki... tänkte hålla er upprättade med hur det går. Idén med att svarva av några mm går helt bort efter att jag fått reda på att försäkringsbolagen håller ett mycket vakande öga på sådana avvikelser i händelse av olycka. Lyckas dom dessutom härleda orsaken till olyckan till egen meckade fälgar så är det bara till att säga bye, bye till försäkringen. Lyckas man dessutom ta död på någon så lär man betala skadestånd resten av livet. så no thanks. inget svarveri. Det blir istället att ta till andra verktyg, inte jag men MH-Styling här i Göteborg. På måndag tar dom in min bil och viker upp kanterna i hjulhusen bak. Dom tar 600 kr per hjulhus. End of story. Tackar för all input jag fått från er dudes. /mario _________________ Mario Marinkovic |
||||||
|
Så bra.
Se till att lasta mycket i bak och kör fort på ojämn väg sen så du säkerställer att hjulet går fritt vid maximal infjädring i olika krängningsfall. Annars kommer däcken slå i nere i Fuchsröhe och det vill du ju inte.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Även efter hoppet i Pflanzgarten 2 om man har baksätet fullt med folk det vet jag iaf. Javisstja, det var en S2000 = inget baksäte
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Däck för banåka
Hjälp mig med R-däck till min Honda S2000!!!!!!!
|
1, 2 >> 3168 besök totalt |

