Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1712 besök totalt |
Måla över kitt i inredningen? Bra eller dåligt?
Håller på med den här - https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ska nu måla inredningen (med liten roller och pensel) med en plåtfärg som är lacknaftbaserad och har "inbyggd" primer. Provmålade några områden i morse för att se att det torkar osv. Provmålningen (som är gjord efter bilden är tagen) på området (höger hjulhus) som är markerat på bilden, hade torkat sämre än övriga områden (på primer och bilens orginallack). ![]() området som inte torkat riktigt är där det finns rester av kitt (tror jag att det är i varje fall, beige gummiliknande massa). Vad göra? Kan man hoppas att det torkar (fast det tar lite längre tid än på övriga områden), ska jag grunda med en rostskyddsfärg först, eller ska jag ta tjuren vid hornen och slipa bort allt (jobbigt)? Tacksam för hjälp! Mvh Magnus ![]() _________________ Magnus Sandlund |
||
Grunda med någon grundfärg som tex vanlig rödmöjna på sprayburk.
Jag har inte haft några problem med konstiga torktider el.dyl då jag målat över det jag kittat. Vad gäller grundfärg så har det varit både rödmöjna och kallgalv. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Javisst, huvudsaken är att det är någon form av grundfärg.
När jag skrev "rödmöjna" avsåg jag egentligen alla slags grundfärger med zink (även om zink-biten inte är viktig i detta fall). Det enda jag varit relativt noggrann med är att låta kittet torka några timmar (oftast till nästa mekdag) innan jag grundmålat. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag har samma problem....: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Blir faktiskt lite bättre om man torkar av med t-sprit ordentligt först, tycker dock inte att primern gör någon större skillnad.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Jag känner medlidande! ![]() Har du fått ordning på det nu? Funkar det med avtorkning med T-sprit? Jag var uppe i garaget en sväng idag, och efter ett dygn har färgen inte torkat. ![]() Inte ens på de ytor som har orginallack eller de som är primade (under asfaltsmattorna). Färgen jag använder är Alcro's Protect (en alkydbaserad plåtfärg, primer och täckfärg i samma), jag har torkat av alla ytor med Alcro's förtuning innan, kan det vara detta som är boven i dramat? ![]() Nu har jag provmålat på ännu en yta. Golvet under asfaltsmatta, som är primade, men denna gång slipade jag ytan matt (för att få bort förtuningsrester), få se om det torkar nu? Är det någon som har några tips? Butiken som jag köpte färg i har stängt och öppnar på tisdag igen (som halva Sverige ![]() Mvh Magnus ![]() _________________ Magnus Sandlund |
||
Kitet måste vara helt genomtorrt innan det övermålas. Kolla på tuben du använde hur länge det ska torka. Om det är orginalkitet så behöver man inte bry sig för det har torkat länge nog
![]() Tänk också på att alla torktider förlängs jättemycekt om man har lite lägre temperatur eller högre luftfuktighet. Så vänta länge mellan strykningarna för annars brukar färgen inte få sin rätta "hårdhet" //Jonas på Måleributiken i Alvik ![]() _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Nu har jag målat hela bilen invändigt (utom hjulhusen).
Precis som du skriver Jonas så misstänkte jag att tempen inte var rikigt som den skulle (bilen står i "varmgarage"), på burken står att färgen ska torka på 24 timmar i 23 graders värme. Jag passade på att ställa in kupévärmare i bilen, vilken skillnad!! På de flesta ställen torkade det på en halv dag. Dock är de kittade områdena (orginalkitt) inte rikigt genomtorra än (målade i måndags förmiddag), men eftersom de torkar mer och mer hoppas jag på att det ska bli genomtorrt så småningom. Tack för alla tips!! Mvh Magnus ![]() _________________ Magnus Sandlund |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1712 besök totalt |