Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Måla över kitt i inredningen? Bra eller dåligt?
1712 besök totalt
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Håller på med den här -

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15437&start=42

Ska nu måla inredningen (med liten roller och pensel) med en plåtfärg som är lacknaftbaserad och har "inbyggd" primer.

Provmålade några områden i morse för att se att det torkar osv. Provmålningen (som är gjord efter bilden är tagen) på området (höger hjulhus) som är markerat på bilden, hade torkat sämre än övriga områden (på primer och bilens orginallack).

området som inte torkat riktigt är där det finns rester av kitt (tror jag att det är i varje fall, beige gummiliknande massa).

Vad göra? Kan man hoppas att det torkar (fast det tar lite längre tid än på övriga områden), ska jag grunda med en rostskyddsfärg först, eller ska jag ta tjuren vid hornen och slipa bort allt (jobbigt)?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Magnus

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Grunda med någon grundfärg som tex vanlig rödmöjna på sprayburk.

Jag har inte haft några problem med konstiga torktider el.dyl då jag målat över det jag kittat. Vad gäller grundfärg så har det varit både rödmöjna och kallgalv.

Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
ok, jag har Turtle's rostskyddsfärg, tror du den skulle funka?

Mvh
Magnus

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Javisst, huvudsaken är att det är någon form av grundfärg.

När jag skrev "rödmöjna" avsåg jag egentligen alla slags grundfärger med zink (även om zink-biten inte är viktig i detta fall).

Det enda jag varit relativt noggrann med är att låta kittet torka några timmar (oftast till nästa mekdag) innan jag grundmålat.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Jag har samma problem....: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17667&highlight=plastprimer . . . .

Blir faktiskt lite bättre om man torkar av med t-sprit ordentligt först, tycker dock inte att primern gör någon större skillnad....

Racern:
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Bistec skrev:
Jag har samma problem....: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17667&highlight=plastprimer . . . .

Blir faktiskt lite bättre om man torkar av med t-sprit ordentligt först, tycker dock inte att primern gör någon större skillnad....

Jag känner medlidande!

Har du fått ordning på det nu? Funkar det med avtorkning med T-sprit?

Jag var uppe i garaget en sväng idag, och efter ett dygn har färgen inte torkat.

Inte ens på de ytor som har orginallack eller de som är primade (under asfaltsmattorna). Färgen jag använder är Alcro's Protect (en alkydbaserad plåtfärg, primer och täckfärg i samma), jag har torkat av alla ytor med Alcro's förtuning innan, kan det vara detta som är boven i dramat? Det står på burken att färgen ska vara övermålningsbar efter 24 timmar (om den får torka i 23 grader, bilen står i varmgarage).

Nu har jag provmålat på ännu en yta. Golvet under asfaltsmatta, som är primade, men denna gång slipade jag ytan matt (för att få bort förtuningsrester), få se om det torkar nu?

Är det någon som har några tips? Butiken som jag köpte färg i har stängt och öppnar på tisdag igen (som halva Sverige ), annars hade det ju varit lätt att fråga där. Skulle ju vilja hinna få lite gjort imorgon.

Mvh
Magnus

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Kitet måste vara helt genomtorrt innan det övermålas. Kolla på tuben du använde hur länge det ska torka. Om det är orginalkitet så behöver man inte bry sig för det har torkat länge nog . T-sprit används på kitet för att tvätta bort mjukgörare. Mjukgörare gör så att alkydfärg inte torkar. Du får bort ytskicktets mjukgörare med t-sprit. Om fogen är riktigt gammal kan det funka att göra bara så. Annars finns en speciell primer som används på plast och annat som har mjukgörare i sig. Finns på tex mekonomen och heter plastprimer och kostar runt 75:- för en sprayburk.

Tänk också på att alla torktider förlängs jättemycekt om man har lite lägre temperatur eller högre luftfuktighet. Så vänta länge mellan strykningarna för annars brukar färgen inte få sin rätta "hårdhet"

//Jonas på Måleributiken i Alvik

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Nu har jag målat hela bilen invändigt (utom hjulhusen).

Precis som du skriver Jonas så misstänkte jag att tempen inte var rikigt som den skulle (bilen står i "varmgarage"), på burken står att färgen ska torka på 24 timmar i 23 graders värme.

Jag passade på att ställa in kupévärmare i bilen, vilken skillnad!!

På de flesta ställen torkade det på en halv dag. Dock är de kittade områdena (orginalkitt) inte rikigt genomtorra än (målade i måndags förmiddag), men eftersom de torkar mer och mer hoppas jag på att det ska bli genomtorrt så småningom.

Tack för alla tips!!

Mvh
Magnus

1712 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande