| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckval till 14" fälgar.
|
637 besök totalt |
|
Däckval till 14" fälgar.
Tjenare! Har alldeles snart en liten bil i mitt garage och orginalfälgarna är på 14" Jag har bara kört på bana 2 gånger och är därför säkerligen inte redo för r-däck ännu. (tror jag inte efter att ha läst att man borde köra 5-6 gånger med vanliga däck först) Bilen kommer användas mest på allmän väg men även en del på bana
Undrar om 195/40-14 är det optimala valet för mig, jag vill ha så lite profil som möjligt. (mindre "svajj") (fälgarna är 6" breda ar jag för mig) De enda däcken som finns då är Continentals SportContact 2 enligt www.dackonline.se Alla upplysningar och förslag är välkomna. Tack på förhand /Öberg _________________ Michael Öberg |
|
185/60 -14 eller kanske tom 55-profil finns att få håll i.
Vet att detta kan vara en knivig dimension men berätta mer om vad för bil det är osv så ska vi nog bena ut detta. Viktigaste är att du har bra gummi...viktigare än 40-profil. |
|
Däcken skall sitta på en Fiat Uno Turbo som inte har de största hjulhusen som byggts. =)
Men jag har förut haft "gatdäck" med lite mer profil, 225/50-16 om jag kommer ihåg rätt, S03or var det förresten och de svajjade en del. Vil slippa svajjet men samtidigt ha bra gummi, det är inte lätt att välja när man som mig inte har mycket rutin av banåka osv. Tack för svaren. _________________ Michael Öberg |
|
Däck!
Tja! org. dim. till Fiat uno turbo är 175/60-13 och man ska väl försöka hålla sig så nära den dim. som möjligt enligt min mening. Önskar man andra egenskaper kan man variera storleken inom gränserna. Finns ett fint räkneprogram på sidan http://www.alltombilen.com/dack_besk Tänkte själv köra med a032r 185 55 14 i år vilket kanske kan vara i största laget. få se Lycka till med däckvalet Mvh Henrik _________________ Henrik Persson Fiat Uno Turbo i.e. -87 Porsche 911 SC targa -82 |
|
Stommarna är också väldigt olika då vi talar däck! Jag åkte på Kumho tidigare och bytte sen till Falken. Gick ner i dim bak ifrån 235 till 255... Trots att Falken var "svajigare" i stommarna, men de var klart snabbare och mer lugna på vägen... För mig så gick det inte ihop, men Falken tycks vara ett däkc med bättre grep än Kumho trots mjukare konstruktion.
Min slutsats blir: Satsa på ett bra däck som AL säger och bry dig mindre om utseendet, det tror jag kommer löna sig! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
![]() |
Däck för banåka
Däckval till 14" fälgar.
|
637 besök totalt |