| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stolar för oss som är lite längre,vad finnes?
|
6300 besök totalt |
|
Fått höra av folk att när man kollar på stolar så är det en del att tänka på som tex att hålen i ryggen för bältena SKA vara ovan för axlarna. Annars vi ev krock, om man nu kör med 4p bälten, så kommer man skada ryggen då man "trycks ihop". Är själv 193cm och har inte hittat en enda stol som uppfyller det. Lika så är det stolsryggen, dom slutar oftast precis i övre nack regionen,inge vidare om huvet slungas bakåt. Så ni som e långa, vad fan har ni för stolar? Funkar inte med orginal stolarna då man sitter mer utanför stolen än i på banträffarna....... _________________ Morgan Blom Honda Civic TURBO |
||||
|
tror inte att det är så..... vad jag har hört är t.ex. cobra suzuka gjord för folk mellan 165-200cm..... jag är 186cm och då har jag axlarna vin underkant av hålen.... så då måste längre personers axlar vara ovanför..
_________________ aha?? |
||||
|
Jag som är 196 provade en Sparco Evo igår på Elmia och då hade jag hålens OVANkant i axelhöjd... Bredden var däremot perfekt.
Min nuvarande stol är en Momo Nascar och där sitter hålen bra men den är något för låg för huvudet och därför har även jag börjat titta efter en ny. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
När jag köpte stolar blev jag informarad om att Corsa det högsta ryggstödet (Sparco). Det räcker precis till minn längd på 190. Hur fördelningen ser ut mellan ben och rygg vet jag inte riktigt.
Störst problemet har varit att få ner stolen tillräckligt lågt i bilen. _________________ Henrik |
||||
Jag är själv 1å90 med 34"ben och har kommit på att det inte är direkt "standard". |
||||
.
Det finns ju alltid en riktning som skalstolar inte inkräktar på så "midjemåttet" spelar ofta inte så stor roll (om man lyckas klämma ner höftbenet) .
|
||||
|
Det blev lite (o)lustigt när jag köpte mina stolar. För att ha koll att de passade bra köpte jag dessa på ett ställe (Forsman motor) där jag kunde prova ett flertal innan jag beställde. När jag väl fick hem mina stolar kändes de mycket trängre (höftbenet) än den jag provar i affären. Högst irriterande när jag inte fick plats och man köpt två stolar. Fick ett infall och provade stolen utan dyna och då gick det mycket bättre. Måste ha hamnat i en gynsammare position på något sätt. Nu håller jag på och svetsar fästen och det är nog lika bra att vara utan dyna då jag beöver komma så långt ner det bara går. Ett problem till är ratten och benlängden nedanför knät. Det är tight när man ska till bromsen. Det gör i sin tur att stolen måste långt bak och då börjar även takethöjden (har tyvärr även sollucka) att minska vilket gör att stolen måste tryckas ännu mer mot golvet.......osv hjälm och stort huvud är heller inget plus i detta sammanhang.....
har tillbringat påskhelgen med att ta ur och i stolen justerat och samma procedur igen. Undra hur många gånger man kan göra det utan att bli tokig, förvånansvärt många gånger verka det som..... (hoppas jag) _________________ Henrik |
||||
|
||||
hmmm jag är 193cm och har 32" längd på jeansen så jag kräver ofta lätt liggand körstil för att rymma huvudet.... dock brukar det vara avståndet till ratt som begränsar möjligheten till att ligga, köpte en corbeau forza och den verkar funka... edit: forzan har 35" rygg |
||||
|
Sparcos EVo passade inte mig alls, hålen satt för lågt ner. Men Corsa är passar mig mycket bra, ett annat problem som kan uppstå är att stolarna inte passar för axlarna. Men det problemet har man nog mest om man är i gymlokalen lite för mycket
Jag är bara 180cm lång/kort
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag hittade till slut deras stolar via interwheels hemsida, men den sa ju inget om mått. Modellen "extra lång" fanns inte heller med. Har du något bättre ställe att hitta info om dom? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Håller med, jag drar 34" jag med, på 183-184 cm, och anser mig ha korta ben, eller åtminståne svårt att inte slå huvudet i taket på typ alla bilar som har tak. |
||||
hmmm kallar Du dig kortbent vad ska jag kalla mig.... långryggad låter kanske bättre än...
|
||||
Ja själv anser jag ju självklart att mina proportioner är perfekta, problemet med bilar är förmodligen att härröra till att en majoritet bilar är byggda för människor med extremt långa armar (italienska bilar och cycklar är värst) vilket gör att jag för att nå ratten behöver ha ryggstödet närmast lodrätt, vilket bidrar till att avståndet från sittdyna till tak inte alltid tycks vara tillräckligt. |
||||
Ytterligare en grej som sagts så många gånger av svenska motorjournalister att det är "sant". Jag hävdar att det är lögn. Det är inte värre än på andra bilar. Det här kommer jag skriva varje gång påståendet dyker upp tills det inte repeteras mer här.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Nu ljög jag
Jag menar att EVo2 har hålen för lågt och Corsa är den jag har
Tycker Corsan är riktigt bra men funderar på att byta den mot en Circuit, har dock inte provsuttit den än. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6300 besök totalt |