| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Snåla eller inte snåla på r-däcken ?
|
939 besök totalt |
|
Hej, Tänkte bara snabbt kolla era åsikter då jag inför lördagen står inför ett val, funderat lite fram och tillbaka men inte bestämmt mig än.. Det är så att jag har 2 uppsättningar däck, r-däck för bana och skitdäck som sommarpuckar. Men på lördag ska ja iväg på licenskursen på sviestad och det är väl ändå 30-40mil t/r, så det ja funderat på är om jag ska köra på rdäcken dit eller om jag ska snåla och byta där, Det jobbiga är att det ttar fruktansvärt lång tid att byta däcken för mig, så det blir väldigt opraktiskt på så vis. Så min fråga är om det är lönt att byta där eller ska ja köra hela vägen på rdäcken? R-däck=re540s sommardäck=regumerade skitdäck (har sökt men itne hittat samma fråga riktigt) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
nu sitter skitdäcken på, det är ju mina bruksdäck, men här har jag mutterdragare och gott om tid, vilket jag inte har på lördag. En sak som tar tid är att få dit fälgen, onödigt mycket tid, har ju bultar inte muttrar och räserdäcken har ingen passande centrumstyrning heller vilket försvårar arbetet. Men donkraftande tar också onödigt me tid, har ju bara standard som är bra skitnödig. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Byt på plats, du vet aldrig vilken typ av väder du råkar ut för.
Det är bra att träna lite, en garagedomkraft är inte farligt dyr på rätt ställe. /J - sliter ut hjulbultarna i förtid, det byts till fulldubb på vintern, och r-däck på sommaren...
|
||||
Jora, det blir nog tillräckligt med körning för att få glädje av rdäcken (mer än en rondell räcker väl nästan:) ), enligt snubben jag snackade med i telefon så skulle det bli köra halva dan och teori andra halvan. Dom jag har som sommardäck är verkligen helt värdelösa, har provat dom på konbana och dom funkar inte över huvud taget. Det är just slitaget jag inte har nån som helst koll på eftersom jag inte kört runt med r-däck tidigare, men just nu lutar det åt att köra dit med däcken på...men vi får se..... _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re: Snåla eller inte snåla på r-däcken ?
Det stämmer att det blir en hel del åka på licenskursen och vi var fler än en förare i maj förra året som förfasade oss över det lilla (obefintliga? ) kvarvarande mönsterdjupet när vi påbörjade hemfärden till Stockholmsområdet.
Jag skulle absolut köra på R-däcken under den dagen även om det krävde "ombyte" hemma i garaget. På Saab:en går dock ett komplett däcksbyte på valfri parkeringsplats med originaldomkraft och fälgkors på 15-20min utan stress, varför jag hade valt detta alternativ.
Snarare 40-45 mil T.o.R. Järfälla skulle jag tro. Lycka till!
_________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
939 besök totalt |