Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
1585 besök totalt
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433


Trådstartare
camber ? stel bakaxel

hej.
håller på att bråka lite med väghållningen på min budjet räser (audi gt coupe) har kommit så långt att jag börjar fundera över camber vinklar.
fram går det ju rätt lätt att fixa till lite agresivare vinklar men hur gör jag bak när jag har stelaxel?
har trumbromsar bak vilket borde göra det lättare, funderade på om man bara kunde fräsa av axeltappen med tex 3 grader så man vinklar hela tappen med bromstrumma och allt för det går väll inte att bygga det justerbart?
kom gärna med andra förslag hur har ni löst det på era bilar oavsett märke och modell?
vad tror ni kan vara lagom att börja med i gradtal? ca 900kg bil med nästan all vikt över framhjulen fick ett förslag på 3,5grader hur låter det i era öron?
mvh dennis
ps får inte kosta något heller mer än jobb

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1. viktfördeling fram bak??
2. däckdimensioner bak fram??
3. krängre??? bak? fram?
4. hur hårda fjädrar???
5. Var sitter fjädrna bak?

Hmm bara början

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: camber ? stel bakaxel

s2dennis skrev:
hej.
håller på att bråka lite med väghållningen på min budjet räser (audi gt coupe) har kommit så långt att jag börjar fundera över camber vinklar.
fram går det ju rätt lätt att fixa till lite agresivare vinklar men hur gör jag bak när jag har stelaxel?
har trumbromsar bak vilket borde göra det lättare, funderade på om man bara kunde fräsa av axeltappen med tex 3 grader så man vinklar hela tappen med bromstrumma och allt för det går väll inte att bygga det justerbart?
kom gärna med andra förslag hur har ni löst det på era bilar oavsett märke och modell?
vad tror ni kan vara lagom att börja med i gradtal? ca 900kg bil med nästan all vikt över framhjulen fick ett förslag på 3,5grader hur låter det i era öron?
mvh dennis
ps får inte kosta något heller mer än jobb


Axeltappen sitter väl med fyra bultar precis som på äldre Audis?
Jag gjorde så på min fwdrallybil att jag satte brickor på 2 av muttrarna bara fördel för mig som kunde kolla vinklarna direkt efter och prova mig fram men annars är det väl bara att räkna hur många mm som motsvarar 1 grad osv.

Så gjorde jag för att ställa toe out (om det var halt) och cambern och det fungerade utmärkt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Stratosquattro
Kinna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 122



hej igen

trevligt med lite svar.
har inte 100 kol på vikten men gissar i krokarna runt950kg och den är så lätt där bak (framtung) att jag kan lyfta den förhand om jag tar ett stadigt tag i skärmkanterna bak.
kör med 195/50/15 runt om.
fjädern siter som en coilover på axelns centrum.
audi 80 avant fjädrar bak och rs2 fjädrar fram inte tok hårt med banbil mått mätt men ganska hårt är det.
krängare fram men inte bak.

funderade i samma banor med brickor imellan och sen dra ett varv med pinnsvets så det inte ramlar av;)
men kan man göra det lite profsigare är det ju helt ok med mig funderade på heltäckande brickor med olika vinklar så man kan byta för andra sättningar.
mvh dennis

_________________
-Tobbe Henricsson, Frilans
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Anders Jeppsson skrev:
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?


Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?


Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak


quattron har ju det.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?


Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak

( )



EDIT: Tack Daniel... det var såklart quattron jag tänkte på
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433


Trådstartare
mkay

ja någon quattro är det inte frågan om.
har fullt upp med vårens uppgraderingar så jag kan ju lika
gärna fixa det också när jag ändå håller på.
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Daniel Ekström skrev:
Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?


Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak


quattron har ju det.


Fast quattron har ju delad bakvagn.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
1585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande