Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
1585 besök totalt
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
camber ? stel bakaxel

hej.
håller på att bråka lite med väghållningen på min budjet räser (audi gt coupe) har kommit så långt att jag börjar fundera över camber vinklar.
fram går det ju rätt lätt att fixa till lite agresivare vinklar men hur gör jag bak när jag har stelaxel?
har trumbromsar bak vilket borde göra det lättare, funderade på om man bara kunde fräsa av axeltappen med tex 3 grader så man vinklar hela tappen med bromstrumma och allt för det går väll inte att bygga det justerbart?
kom gärna med andra förslag hur har ni löst det på era bilar oavsett märke och modell?
vad tror ni kan vara lagom att börja med i gradtal? ca 900kg bil med nästan all vikt över framhjulen fick ett förslag på 3,5grader hur låter det i era öron?
mvh dennis
ps får inte kosta något heller mer än jobb

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1. viktfördeling fram bak??
2. däckdimensioner bak fram??
3. krängre??? bak? fram?
4. hur hårda fjädrar???
5. Var sitter fjädrna bak?

Hmm bara början

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: camber ? stel bakaxel

s2dennis skrev:
hej.
håller på att bråka lite med väghållningen på min budjet räser (audi gt coupe) har kommit så långt att jag börjar fundera över camber vinklar.
fram går det ju rätt lätt att fixa till lite agresivare vinklar men hur gör jag bak när jag har stelaxel?
har trumbromsar bak vilket borde göra det lättare, funderade på om man bara kunde fräsa av axeltappen med tex 3 grader så man vinklar hela tappen med bromstrumma och allt för det går väll inte att bygga det justerbart?
kom gärna med andra förslag hur har ni löst det på era bilar oavsett märke och modell?
vad tror ni kan vara lagom att börja med i gradtal? ca 900kg bil med nästan all vikt över framhjulen fick ett förslag på 3,5grader hur låter det i era öron?
mvh dennis
ps får inte kosta något heller mer än jobb

Axeltappen sitter väl med fyra bultar precis som på äldre Audis?
Jag gjorde så på min fwdrallybil att jag satte brickor på 2 av muttrarna bara fördel för mig som kunde kolla vinklarna direkt efter och prova mig fram men annars är det väl bara att räkna hur många mm som motsvarar 1 grad osv.

Så gjorde jag för att ställa toe out (om det var halt) och cambern och det fungerade utmärkt.

Kinna
Här sen Jan 2003

hej igen

trevligt med lite svar.
har inte 100 kol på vikten men gissar i krokarna runt950kg och den är så lätt där bak (framtung) att jag kan lyfta den förhand om jag tar ett stadigt tag i skärmkanterna bak.
kör med 195/50/15 runt om.
fjädern siter som en coilover på axelns centrum.
audi 80 avant fjädrar bak och rs2 fjädrar fram inte tok hårt med banbil mått mätt men ganska hårt är det.
krängare fram men inte bak.

funderade i samma banor med brickor imellan och sen dra ett varv med pinnsvets så det inte ramlar av;)
men kan man göra det lite profsigare är det ju helt ok med mig funderade på heltäckande brickor med olika vinklar så man kan byta för andra sättningar.
mvh dennis

Lund
Här sen Feb 2003

utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Anders Jeppsson skrev:
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?

Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:

quattron har ju det.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:

( )

EDIT: Tack Daniel... det var såklart quattron jag tänkte på
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
mkay

ja någon quattro är det inte frågan om.
har fullt upp med vårens uppgraderingar så jag kan ju lika
gärna fixa det också när jag ändå håller på.
mvh dennis

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Magnus L skrev:
Anders Jeppsson skrev:

quattron har ju det.

Fast quattron har ju delad bakvagn.

Citera
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
1585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande