| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
|
1585 besök totalt |
|
camber ? stel bakaxel
hej. håller på att bråka lite med väghållningen på min budjet räser (audi gt coupe) har kommit så långt att jag börjar fundera över camber vinklar. fram går det ju rätt lätt att fixa till lite agresivare vinklar men hur gör jag bak när jag har stelaxel? har trumbromsar bak vilket borde göra det lättare, funderade på om man bara kunde fräsa av axeltappen med tex 3 grader så man vinklar hela tappen med bromstrumma och allt för det går väll inte att bygga det justerbart? kom gärna med andra förslag hur har ni löst det på era bilar oavsett märke och modell? vad tror ni kan vara lagom att börja med i gradtal? ca 900kg bil med nästan all vikt över framhjulen fick ett förslag på 3,5grader hur låter det i era öron? mvh dennis ps får inte kosta något heller mer än jobb
_________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||
|
Re: camber ? stel bakaxel
Axeltappen sitter väl med fyra bultar precis som på äldre Audis? Jag gjorde så på min fwdrallybil att jag satte brickor på 2 av muttrarna bara fördel för mig som kunde kolla vinklarna direkt efter och prova mig fram men annars är det väl bara att räkna hur många mm som motsvarar 1 grad osv. Så gjorde jag för att ställa toe out (om det var halt) och cambern och det fungerade utmärkt. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
hej igen
trevligt med lite svar. har inte 100 kol på vikten men gissar i krokarna runt950kg och den är så lätt där bak (framtung) att jag kan lyfta den förhand om jag tar ett stadigt tag i skärmkanterna bak. kör med 195/50/15 runt om. fjädern siter som en coilover på axelns centrum. audi 80 avant fjädrar bak och rs2 fjädrar fram inte tok hårt med banbil mått mätt men ganska hårt är det. krängare fram men inte bak. funderade i samma banor med brickor imellan och sen dra ett varv med pinnsvets så det inte ramlar av;) men kan man göra det lite profsigare är det ju helt ok med mig funderade på heltäckande brickor med olika vinklar så man kan byta för andra sättningar. mvh dennis _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||||||
|
utan att veta riktigt hur axeln ser ut... finns det inte risk för att drivaxlarna börjar kärva?
|
||||||
Såvitt jag vet har inte Audi GT Coupe några drivaxlar bak
|
||||||
quattron har ju det. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
( )
EDIT: Tack Daniel... det var såklart quattron jag tänkte på
|
||||||
|
mkay
ja någon quattro är det inte frågan om. har fullt upp med vårens uppgraderingar så jag kan ju lika gärna fixa det också när jag ändå håller på. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||||
Fast quattron har ju delad bakvagn. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
camber ? stel bakaxel
|
1585 besök totalt |

