| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bättre/fetare gnista som hjälp vid fet bränsleblandning.
|
2 besök senaste veckan (1882 totalt) |
|
Jag ska köra K-jet på räsern, det är en volvo motor med spridarna i toppen nära ventilerna. Detta är ju inte direkt bra för blandnigen vid lite högre varvtal, och även är ju k-jeten en smula opålitligt när det gäller att ha fin/rätt bränslemängd över hela registret. och för att ha marginalerna på på "rätt" sida så kommer motorn att köras lite för fett vid vissa varvtal/last. Frågan är då om det är till god hjälp att utvekla tändsystemet så att det ger en bra mycket större/kraftigare gnista än vad som orginalmotorn fick. Målet är ca 200hk och bra med vrid på en volvo rödblock sugis strokad till nästan 2,5L. För de intresserade så är tändsystemet jag ska använda mej utav baserat på Ford EDIS. Heter MegaJolt Lite Jr. Och är ett ensamstående fullt programerbart tändsystem. Länk ---> http://picasso.org/mjlj/ Funderingarna ligger i att skaffa en MDS dis-2 förstärkare för att hjälpa på det hela lite. Mvh //Henrik Swahn.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
Hej!
Efter att ha mätt flertalbilar utrustade med K-Jetronic med min bredbandslambda kan jag intyga att K-Jet faktiskt är pålitlig när det gäller fin/rätt bränslemängd över hela registret...särskilt vid högre volymflöden/fullgas (då den brukar ligga runt 13-13.5 AFR). Dock är K-Jet inte helt optimalt när det gäller prestandamotorer då mätplattan står i vägen för luftströmmen. Dvs. det är inte soppa som är problemet utan hur man ska få tillräckligt luft igenom (den agerar som strypning). När det gäller tändsystem så gör som du vill...jag tror inte att du behöver större/kraftigare gnista men du insisterar så finns det kraftfullare spolar som man kan använda sig av. Dessa har lägre impedans på primärsidan så det gäller att kolla upp om ditt drivsteg klarar av att driva den. Såvitt jag vet använder sig MegaJolt av wastefire-spolar och där är utbudt av kralligare spolar kanske mer begränsat. Men som sagt, jag tror att gnista inte kommer att vara något problem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Där får jag tänka om ang K-jet. Till det posetiva! Tack så mycket!
Jag kommer använda k-jeten ifrån volvos b21et, alltså en 110mm "mätplatta". Det stämmer, det är ett wastfire system med en dubbel spole, som används. Jag har sätt att det finns "bättre" spolar från MSD som utbytes till EDIS-4 orginal spole. Men frågan är hur mycket bättre en sodan igentligen är
Kanske ska spara pengarna till ett dis-2 ett tag. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
Det är inte riktigt det.. Hela tanken från burjan är att kunna mappa tändningen ordentligt. Då orginal fördelare ombyggd eller ej inte duger så långt, om man vill ha fin gång över hela registret, det blir då antingen fina lågvarvs egenskaper, eller toppefekt.
Så en helt programerbar tändning är ett behov. Anledningen att jag valde MJLJ är att det är så prisvärt. Alla EDIS delarna går låss på under tusenlappen (biligare med om man har lite tur) och sen kostar en färdiglödd box 150$ och om man har kunskap att löda själv (vilket jag inte har) så kostar det nästan gratis (kan tilläga att om någon som kör förgasare skulle vara intresserad av detta så går det att byta ut MAP sensorn emot en TPS)
Priset för detta tändsystem är ju som synes i en helt annan dimension än de andra "riktiga" som finns att köpa... Därav valet av wastefire. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
tror inte du får minsta problem. laddade 2,4bar i en B23 turbomotor med dubbla dellortoförgasare, den fick soppa! svartrök över mållinjen på 402m! körde med STD brytartändning, inte en miss.
ett bra knep om det inte orkar tända är att knacka ihop pluggarna till 0,40-0,50mm. _________________ Henrik Braun, TURBO M535 E28 -86 242 M5 |
||
|
Hej
EDIS-systemet ger rätt bra gnista original, så jag tror inte heller du behöver oroa dig. Under 2004 körde jag två bilar med EDIS varav den ena gick riktigt fett emellanåt och vi hade inga problem med släckt gnista ens vid rätt höga laddtryck. Däremot kan jag kanske tycka att Megasquirt-extra är ett naturligare val än MegaJolt Lite, idag. MS-extra utvecklas ständigt och har en del trevliga features, och det går bra att köra det som enbart tändsystem trots att det egentligen är en komplett motorstyrning. En sak värd att minnas är att med EDIS kan du inte bryta gnistan helt (utan att göra speciallösningar), detta pga att EDIS-modulen har ett limp-homeläge som ger 10 graders förtädning även om signalerna från styrboxen försvinner. Det gör att man inte kan sätta ett "hårt" varvstopp så lätt med detta tändsystem. Mer info om MS-extra: http://megasquirt.sourceforge.net/ex /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej! Tack för mycket bra svar. Vet inte om du missade att skriva det bara, men det var Mega Jolt Lite Jr. ok, skönt, då verkar det som EDISen hänger med ett bra tag Anledningen till valet, är att jag inte är så hemma på domhär prylarna och Jr versionen verkar så enkel. Men helt kart MS-extra är ju presic som du säger mer det självklara valet och dessutom mer testat. Tanken var tillockmed att köpa en färdiglödd/testad box. Att jag inte hittat någon svensk användare utav MJLJ är inte heller någon fördel direkt... Jag får ta å forska lite mer på MS biten och se hur krongligt det är...
Föresten, MS-extra är inte samma som "MS n Edis"? (när då Edis är valt som tillvalständning) På Meja Jolt Lite Jr så har dom löst varvstoppet med att "fimpa" strömmet till hela EDIS boxen, vilket då blir ganska abrupt, å inte heller så bra. Mvh //Henrik. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
Hej
En fördel med MS-extra (som kan sägas vara en utveckling av MS&EDIS, där man i samma kod kan välja mellan 3-4 olika varianter på tändning) är just att boxen/kortet är "generiskt", det är massproducerat och många använder det. Därför är det också lätt att få hjälp och tips med eventuell felsökning. Ett komplett MS-kit kostar bara 1400-1600kr nånstans nu, med dagens dollarkurs. Det går att varvstoppa genom att bryta strömmen till spolarna eller modulen, med lite trix, även med MS-extra (en styrbar utgång som påverkar ett relä typ). MS är det ABSOLUT bästa jag nånsin gjort med min bil. Det öppnar helt enorma möjligheter :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kanske det beror på att det är ett av dom bättre systemen som finns på marknaden Det är många som använder systemet på sina motorer , ink jag på min FD M-10 motor (BMW)
Men det finns en tillverkare som har en bra bok i ämnet tändsystem http://www.jacobselectronics.com/ _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Hej! När du skriver sådär så kan jag ju inte välja något annat!
Har även hittat färdiglödda/testade boxar här i sverige för ca 2000.- och det kan man ju leva med. En sak jag inte riktigt greppade bara när jag kollade runt igår var, det här med versionerna. De flesta ny tillvärkade som säljs är V2.2 . och då fungerar inte -Extra? För det funkar bara på V1.. eller hur var det?
Mvh //Henrik. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
|
Hej
Extra funkar på alla MS-boxar, V1.1, V2.2 osv. Skillnaden mellan 1 och 2 är mest att 2 har färdiga platser på kortet för de "extra" features som kom med MS&EDIS och senare Extra, så ett V2.2-kort är klart att föredra (även om jag körde V1.1 hela förra året). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1882 totalt) |