Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4755 besök totalt |
Hjulvinklar
Vad heter vinkeln mellan vertikalplanet och den linje längs vilket hjulet fjädrar? ![]() Frågan har varit uppe förr, men alltför många svarade "caster", vilket är vinkeln mellan vertikalplanet och den linje hjulet svänger runt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Hjulvinklar
Har jag förstått det här med geometrin rätt om jag tror att det _kan_ vara samma vinkel som caster men inte alltid är det (beroende på typ av framvagn)? Vore skönt om någon polett trillat ner iaf ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re: Hjulvinklar
På en Farbror Persson framvagn rör sig hjulet längs "casteraxeln", så här har du en polett. ![]() Har man dubbla triangellänkar däremot, är "casteraxeln" och "detordjagsökeraxeln" inte nödvändigtvis parallella. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Hjulvinklar
"Detorddusöker" för dubbla triangellänkar är totalt oväsentligt avseende geometrin för fjädringsrörelsen. Infästningspunkterna och vinkeln på fjäderbenet alternativt staget till fjäderbenet ger bara någon form av ändrad utväxling för fjäderbenet när du laborerar med detta, + att du kan laborera med progressivitet/degressivitet. Detta visste du säkert redan. ![]() Anledningen till att jag blajar är att vinkeln inte har något namn eftersom den inte har någon generell betydelse för hjulupphängningen. Om vinklarna för caster och fjäderben initialt är lika kommer de alltid att förändras under fjädringsrörelsen eftersom fjäderbenet är fast lagrat i sidled i övre ändan vilket caster linjens punkter genom länkarmsändarna inte är. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Re: Hjulvinklar
Jag försöker beräkna antidive/antisquat för min lille bil, och då trodde jag att jag behövde veta "detordjagsökervinkeln". om nu så inte är fallet, hur beräknar man då AD/AS? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Hjulvinklar
Ice Jag misstänkte att det var det du menade. Antidive eller antisquat vinklarna. Jag skickade ett PM till dig för att slippa för många turer i forumet. Med dubbla a-armar kan man ha vilken caster man vill samtidigt som vilken antidive vs dive man vill. För att förklara det hela bör jag rita upp en skiss för att göra det tydligt. Men det är samma fenomen som "rise" i ett fyrlink för dragracing. Antidive kan förefalla intressant för att klara dive under inbromsning. om det var det du tänkt dig. Men, det hämmar fjädringsrörelsen i färdriktningen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Hjulvinklar
Tack för det............Varför vill man ha antidive, överhuvudtaget. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Hjulvinklar
Tack för det, jag skall genast kolla i PM-lådan. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Hjulvinklar
Håkan, Egenterligen heter dit "dive". Anti, står för att man minskar "dykningen" (försvenskat), när man bromsar. Iom att vikten flyttas fram under inbromsning så sjunker bilen ner fram. Genom att ändra geometrin kan detta förhindras. Man kan tom åstadkomma att bile lyfter i fram, under inbromsning. Allt beror på var man lägger den längsgående projektionen av A-armarnas infästningar. Om detta ligger över CGH, (viktcentrum) kommer bilen at röra sig uppåt under inbromsning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Hjulvinklar
Jag vet det........jag har ritat mina egna hjulhäng i 15 år. Det jag menar är, varför håller man sig inte till grunderna till att börja med. När man lärt sig att rita en franvagn/bakvagn som inte har bumpsteer, behåller spårvidden konstant i alla lägen, har en vettig camber geometri och därtill balanserade fjädrar och kränghämmare........då har man en framvagn/bakvagn som är MYCKET bra. För att sedan komma vidare måste man testa och se var bristerna finns. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Hjulvinklar
Hur stor inverkan har caster vinkeln då? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re: Hjulvinklar
Men antidiven påverkar castern......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Hjulvinklar
Berätta mer..... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Måste först säga att jag hade ett mindre hjärnsläpp i mitt förra inlägg och satt och tittade framifrån bilen. Vi snackar caster och antidive här eller hur! Inte camber och cambergain.
Titta bara på den översta länkarmen: De inre infästningspunkterna mot karossen bildar en linje ungefär i färdriktningen. Om denna i färdriktningen lutar lite uppåt fås generellt antidive. Luta den mer och ännu mer antidive erhålls. Castern kan ju fås i princip vilken vinkel som helst trots att båda länkarmarnas infästningar mot karossen ligger i en linje som är parallell med markplanet.
Samma caster men olika antidive. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Kul tråd detta här
Har tänkt mig att bygga en seven av min alfa 90 så småningom. Bävar inför konstruktion och uträkning av framvagn! och bakvagn eftersom jag tänkt mig behålla transaxeln Utifrån ritningen så förändars väl castern i fjädringsrörelsen övre bärarmen kommer ju att röra sig uppåt framåt medans nedre rör sig endast uppåt. eller är jag dum? I så fall upplys mig! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Läste igenom engång till och fattar ännu mindre när jag skal översätta detta i huvudet till 3 dimensioner och under fjädringsrörelse ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4755 besök totalt |