| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Setups till GTR
|
1806 besök totalt |
|
Setups till GTR
Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera setups odyl. Hur ställer vi dämparna vid en bumpig bana? Hur mycket Camber-vinkel har ni? Det har diskuterats lite i den stora GTR-tråden, men den börjar bli lite full så jag tänkte stara en egen tråd här. Här är ett ställe där ni kan hitta setups odyl på: http://rogera.homeip.net/gtr/ Här är lite från den stora tråden:
_________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
|
Trodde inte att denna tråd skulle vara stendöd... Ingen som vill avslöja sina setup?
Som svar till Fredrik C vill jag säga att jag har inte så mycket koll. Vill förtydliga att jag ställer både både bump och rebound på punkt 3 ovan. I Grand Prix (2-4) så spelade markfrigång stor roll, men har inte upplevt så stor skillnad (det lilla jag provat) i GTR. På jämna och långsamma banor borde man kunna ställa ner den en del... Någon som har exprimenterat med markfrigången och vill/kan berätta mer? Någon som exprimenterat med bromsverkan fram/bak? Har inte pillat på den än, men det känns som om man skulle ställa fram den lite. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Själv kör jag än så länge med orginalsetup med lite lite modifiering bara...och så är man oxå ljusår efter i online racen
|
||||
Det finns inget rätt eller fel sä'tt att ställa in bromsarnas verkan fram respektive bak, men ändå så förblir den en utav de aldra viktigaste inställingarna. Saken är den att det beror på banans karraktär. oschersleben är ett bra exempel, där så går man oftast in med fullt krut i verse chikaner eller s-kruvor där man måste bromsa i kurvan för att inte förlora tid. Detta betyder att du bör ha mer bromsverkan bak så att du fortfarande kan svänga och inte låser eller bara understyr ut för långt. Beroende på bil så skulle nog bromsverkan på oschers hamna runt 50-55 fram. Andra banor som mest kanske har hårda, raka inbromsningar t.ex. monza kan man istället lägga mer bromsning på framdäcken då de får mer tryck på sig vid en inbromsning. Beroende på bil kan man i vissa tillfällen ställa upp den till över 60% fram. Jag rekomenderar även att sätta in knappar på ratten för detta. Om man märker att framdäcken börja tröttna under ett långt race kan det vara bra att jämna ut verkan lite granna så bakdäcken tar en del av smällen. Fast detta kanske ni redan vet _________________ MVH Björn Klang Alfa Romeo GTV - 85 |
||||
|
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Nån som har koll på hur diffen funkar? Testade lite att ändra siffrorna i går o jag upplevde det som att jag fick en mer lättkörd bil. Men jag har ingen aning om vad jag gjorde
...
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Kan man bara ha två setup per bil? Testade att ladda ner en setup på nätet. Lade den sedan i mappen settings o den bana den skulle vara till, men den går inte att hitta när jag är inne i GTR!? Där fins bara Fast o Race setupen som låg där från början!?
Hur gör man? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Har provat fram en setup till Ferrari 360 för LeMans. Jag har kört ett varv på 4:09 med denna setup (med mindre bensin).
f360-lemans-race.zip PS: Jag kör med tangentbord så justera för ratt om ni använder det. PPS: om ni kör race på LeMans så räknas inte första varvet så se till att ha bensin för ett extra varv. Edit: Har en för Mo i Rana på gång också. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
Setups till GTR
|
1806 besök totalt |

