Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Setups till GTR
1806 besök totalt
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Setups till GTR

Tänkte starta en tråd där vi kan diskutera setups odyl. Hur ställer vi dämparna vid en bumpig bana? Hur mycket Camber-vinkel har ni?

Det har diskuterats lite i den stora GTR-tråden, men den börjar bli lite full så jag tänkte stara en egen tråd här.

Här är ett ställe där ni kan hitta setups odyl på: http://rogera.homeip.net/gtr/

Här är lite från den stora tråden:

Nillet skrev:
Jag tyckar att medleverarade setups funkar ganska bra. Jag använder dem och ändrar:
- Styrning (kör med tangentbord) till 9,0
- Bromsar till 85%
- Stötdämpare på vissa banor (långsam=upp) för att få bort "gungning" (på någon bana måste jag även ställa ner snabb för att få bort gungningen)

Med detta får jag bästa kvaltid med 100%-igt motstånd (på de flesta banorna).

På nordslingan och lemans funkar Brno-setupsen bra (måste även ändra växelutväxlingen).



Fredrik C skrev:
Men vad fins det tex för grunder när man kommer till stötdämparna?

ojämn bana
Fast bump = Hög eller låg?
Slow bump = Hög eller låg?

Fast rebound = Hög eller låg?
Slow rebound =Hög eller låg?

Jämnbana
Samma frågor här som på ojämn bana .
Vilka banor kan man ränka som ojämna resp. jämna?

Långa rakor/ Långsamma kurvor
Samma frågor här som på ojämn bana .

Långa svepande kurvor/ inte så långa rakor
Samma frågor här som på ojämn bana .

Hur ska man jobba med diffen på dom olika bantyperna (Har inte rört den än )?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195



Trodde inte att denna tråd skulle vara stendöd... Ingen som vill avslöja sina setup?

Som svar till Fredrik C vill jag säga att jag har inte så mycket koll. Vill förtydliga att jag ställer både både bump och rebound på punkt 3 ovan.

I Grand Prix (2-4) så spelade markfrigång stor roll, men har inte upplevt så stor skillnad (det lilla jag provat) i GTR. På jämna och långsamma banor borde man kunna ställa ner den en del... Någon som har exprimenterat med markfrigången och vill/kan berätta mer?

Någon som exprimenterat med bromsverkan fram/bak? Har inte pillat på den än, men det känns som om man skulle ställa fram den lite.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Själv kör jag än så länge med orginalsetup med lite lite modifiering bara...och så är man oxå ljusår efter i online racen

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 318



Nillet skrev:
Någon som exprimenterat med bromsverkan fram/bak? Har inte pillat på den än, men det känns som om man skulle ställa fram den lite.


Det finns inget rätt eller fel sä'tt att ställa in bromsarnas verkan fram respektive bak, men ändå så förblir den en utav de aldra viktigaste inställingarna. Saken är den att det beror på banans karraktär.

oschersleben är ett bra exempel, där så går man oftast in med fullt krut i verse chikaner eller s-kruvor där man måste bromsa i kurvan för att inte förlora tid. Detta betyder att du bör ha mer bromsverkan bak så att du fortfarande kan svänga och inte låser eller bara understyr ut för långt. Beroende på bil så skulle nog bromsverkan på oschers hamna runt 50-55 fram.

Andra banor som mest kanske har hårda, raka inbromsningar t.ex. monza kan man istället lägga mer bromsning på framdäcken då de får mer tryck på sig vid en inbromsning. Beroende på bil kan man i vissa tillfällen ställa upp den till över 60% fram.

Jag rekomenderar även att sätta in knappar på ratten för detta. Om man märker att framdäcken börja tröttna under ett långt race kan det vara bra att jämna ut verkan lite granna så bakdäcken tar en del av smällen.

Fast detta kanske ni redan vet

_________________
MVH Björn Klang
Alfa Romeo GTV - 85
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195



Björn Klang skrev:

Massa info...


Mycket bra information thumbs up för oss dödliga.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nån som har koll på hur diffen funkar? Testade lite att ändra siffrorna i går o jag upplevde det som att jag fick en mer lättkörd bil. Men jag har ingen aning om vad jag gjorde ...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kan man bara ha två setup per bil? Testade att ladda ner en setup på nätet. Lade den sedan i mappen settings o den bana den skulle vara till, men den går inte att hitta när jag är inne i GTR!? Där fins bara Fast o Race setupen som låg där från början!?
Hur gör man?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Ainisse
Västerås
Här sen Dec 2004
Inlägg: 324



Du la den nog på fel ställe. Den skall ligga under GTR, Userdata, ditt förarnamn, settings, bana.

_________________
Ainis Noritis
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ahh du har så rätt ! Jag droppade den för tidigt .
Tackar thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4195



Har provat fram en setup till Ferrari 360 för LeMans. Jag har kört ett varv på 4:09 med denna setup (med mindre bensin).
f360-lemans-race.zip

PS: Jag kör med tangentbord så justera för ratt om ni använder det.
PPS: om ni kör race på LeMans så räknas inte första varvet så se till att ha bensin för ett extra varv.

Edit: Har en för Mo i Rana på gång också.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Racingsimulatorer
Setups till GTR
1806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande